taal navi

Putnik

Hoort erbij
21 feb 2018
29
15
3
Beste leden,
In mijn NX uit 2018, werkt navigatie goed, echter, stembegeleiding is een ramp.
Na instellen bestemming, worden waarschuwingen opgestapeld uitgesproken dat het onbegrijpelijk is.
In NL is bv Arnhem ineens Arnheim.
Op mijn vakantieadres in Kroatie ontdekte ik dat aldaar ruim 95% straatnamen verkeerd wordt uitgesproken(ingesteld op Nederlandse taal). Het is eigenlijk niet Lexus waardig.
Nu is de vraag, zou het mogelijk zijn om een taal extra toe te voegen, of er een uithalen een een ander inzetten?
 
Laatst bewerkt:
Een “Alo alo auto”.
Volgens mij zit er geen taalswitch mogelijkheid bij overschrijden van landsgrezen op.
En wanneer je dat handmatig doet zijn meteen alle instructies in die taal.
 
En de Duitsers zeggen Arnheim ipv Arnhem......voor zover ik weet switcht de taal op het moment dat je de grens overschrijdt. Dat wil zeggen dat de stem die de instructies uitspreekt van andere afkomst is dan de NL-stem. In Italië worden de straatnamen dan goed uitgesproken bijvoorbeeld. Maar dit is mijn ervaring......;)
 
Beste leden,
In mijn NX uit 2018, werkt navigatie goed, echter, stembegeleiding is een ramp.
Na instellen bestemming, worden waarschiwingen opgestapels uitgesproken dat het onbegrijpelijk is.
In NL is bv Arnhem ineens Arnheim.
Op mijn vakantieadres in Kroatie ontdekte ik dat aldaar ruim 95% straatnamen verkeerd wordt uitgesproken(ingesteld op Nederlandse taal). Het is eigenlijk niet Lexus waardig.
Nu is de vraag, zou het mogelijk zijn om een taal extra toe te voegen, of er een uithalen een een ander inzetten?
Dat is inderdaad geen prettige ervaring. Ik herken problemen met de stembegeleiding niet. Ik heb een iets ouder systeem (NX model 2014).

Misschien kun je bij de settings nog wat aanpassen. Zover ik weet is jouw systeem wel te updaten. En dan bedoel ik niet de kaarten maar het systeem zelf. Dan zou je ook Android bv moeten kunnen gebruiken. Is die update bij jouw NX al uitgevoerd?
 
In omg Rotterdam word Charlois in mijn NX (2024) uitgesproken op zijn Frans (à la Charleroi), en termen als Ring A4 worden aan elkaar uitgesproken en met verkeerde klemtoon. Gelukkig heb ik de stem aanwijzingen meestal gemute (wel vervelend dat je dat iedere keer weer opnieuw moet instellen)
 
Dat is inderdaad geen prettige ervaring. Ik herken problemen met de stembegeleiding niet. Ik heb een iets ouder systeem (NX model 2014).

Misschien kun je bij de settings nog wat aanpassen. Zover ik weet is jouw systeem wel te updaten. En dan bedoel ik niet de kaarten maar het systeem zelf. Dan zou je ook Android bv moeten kunnen gebruiken. Is die update bij jouw NX al uitgevoerd?
Dat is vlak voor de vakantie in mei uitgevoerd door dealer. NX uit 2014 net als mijn vormalige IS uit 2014 kon dat beter. De reden is- de stemmen werden opgenomen en in navi verwerkt. De NX uit 2018 heeft als ik het goed begrepen heb text to speek systeem, of te wel een computer dat tekst opleest. En idd het opleest in NL uitspraak ipv frans of in mijn geval Servisch. Android heb ik niet, wel Iphone, zodoende zou ik Google maps kunnen gebruiken.Echter, in het buitenland kan het extra centen kosten, gezien een dergelijke rit van mij 24 uur duurt. Om dan niet te spreken over de data prijzen buiten de Europeese unie(Servie, Bosnie)
 
Een “Alo alo auto”.
Volgens mij zit er geen taalswitch mogelijkheid bij overschrijden van landsgrezen op.
En wanneer je dat handmatig doet zijn meteen alle instructies in die taal.
Dat zou geen probleem voor mij zijn, gezien ik de talen aldaar spreek en of begrijp!
 
Een “Alo alo auto”.
Volgens mij zit er geen taalswitch mogelijkheid bij overschrijden van landsgrezen op.
En wanneer je dat handmatig doet zijn meteen alle instructies in die taal.
Vreemd, mijn vorige auto IS uit 2014 had die namelijk wel!, Zodra je de grens overstak, was de uitsprak in desbetrefende taal
 
Vreemd, mijn vorige auto IS uit 2014 had die namelijk wel!, Zodra je de grens overstak, was de uitsprak in desbetrefende taal
Oh, dan moet ik even dieper het menu in .
Maar is het handig wanneer je bij een rotonde in Tjechie “na kruhovém objezdu použijte čtvrtý výjezd” hoort ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Maar is het handig wanneer je bij een rotonde in Tjechie “na kruhovém objezdu použijte čtvrtý výjezd” hoort ?
Dat lijkt me toch duidelijke taal 🤣.

Dan moet je na Kruhovém objezdu použijte čtvrtý výjezd. Makkelijker kan haast niet zou je zeggen 🤣
 
Alle grappen zijn leuk! Echter, als de navi verkeerde spelling gebruikt, krijg je hele vreemde worden uit dat onding, word je gedwongen om ernaar te kijken of je de juiste straat in rijdt. Prompt remt iemand voor je en je zit er op iemand zijn bumper.