Tevreden gebruiker...maar toch...

ErwinCT

Hoort erbij
13 sep 2023
33
21
8
Na ruim een jaar de CT te hebben gereden een tevreden gevoel...vooral het gebruik is een prettig iets..paar puntjes die me toch opvallen.De dealer geeft aan dat je hem beter in de normale stand kan gebruiken dan de Eco stand (waarom zit het er dan op ? ... commercieel?)en de auto zich prettiger voelt met de wat duurdere benzine.Verder vind ik het toch raar dat mijn oude Volvo aangaf dat er een lampje stuk is en de CT dit niet kan.
Maand geleden hoorde ik een knal links naast me tijdens het rijden,bleek het rubber los geschoten van de opening,niet van de deur maar waar de deur op aansluit zeg maar.
Vreemd iets, overigens prima opgelost buiten de garantie door de dealer..maar dit verwacht je niet.Komt dit iemand bekend voor ...?
 
Het klinkt wellicht een beetje bot, maar een CT is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een LS. De CT is zodanig gebouwd dat hij kan worden verkocht voor een relatief aantrekkelijke prijs en dat zal af en toe tot een compromis leiden bij wat er wel en wat er niet op zit. Bij het ontwerp van een LS heb je op dat gebied duidelijk meer vrijheid als ontwerper.

De ECO stand wordt aanbevolen voor gebruik op de snelweg waarbij het aantal snelheidsvariaties geringer is dan bij bijvoorbeeld in de stad. Bij rijden op de snelweg zal de ECO stand een iets lager verbruik kunnen opleveren, zonder dat de wat tragere reactie op het gaspedaal te veel opvalt. De auto is in de ECO stand wel minder "levendig", de focus ligt op verbruik- en CO2 reductie. Commerciele overwegingen om de ECO stand beschikbaar te stellen, zullen zeker mee hebben gespeeld - omdat het verschil tussen de verschillende rijstanden bepaald door toch al reeds mogelijke softwareinstelmogelijkheden zal het geen dure voorziening vergen, afgezien van een extra knop. De ECO voorziening kun je beschouwen als een elektronische variant op de vanaf de zeventiger jaren opkomende vijfde versnelling in allerlei auto's.

De auto kan zich inderdaad prettiger "voelen" bij gebruik van een benzine met een iets hoger oktaangetal, een kleiner ethanolgehalte en beter reinigende additieven dan voor de standaard Euro 95 is vereist. Afhankelijk van rijgedrag, gebruiksomstandigheden en motorontwerp zal dat verschil meer of minder opvallen.

Iedere autofabrikant kiest voor een bepaald uitrustingsniveau. Jij mist de waarschuwing dat een lampje kapot gaat. Bij mijn GS zit dat er dacht ik wel op, maar er vind bij mijn weten alleen controle plaats op het moment van starten. Alls een lampje tijdens een rit kapot gaat, krijg ik bij mijn weten geen melding. Wat ik dan weer mis is dat er geen oliepeilcontrole plaats vindt. Ik heb een aantal Franse auto's gehad waar dat standaard op zat en goed (en ook wel redelijk frequent) werkte. Nu zal ik de controle zelf met de peilstok moeten uitvoeren....Gezien de bijvulbehoefte kan ik me echter wel voorstellen dat ze er geen eletronische voorziening voor hebben aangebracht.
 
De eco-stand knijpt ook je airco/climate control af om via die weg brandstof te besparen.
V.w.b.t. stadsverkeer snap ik opzich wel de aanbeveling om op Normal te rijden om dat je volgens mij betere resultaten krijgt als je wat vlotter op je doelsnelheid zit dan dat je heel lang bezig bent met optrekken.
 
Ik had hetzelfde gevoel bij de eco-stand in de CT, "lekker zuinig rijden"... Maar dat bleek in de praktijk inderdaad alleen in files handig. In het begin had ik de eco-stand ook bijvoorbeeld voor lokale ritten ingeschakeld, maar ik zag op de verbruiksmonitor juist meer pieken dan dalen, vooral als de motor weer aanschiet.
 
Veel lampen zijn natuurlijk ook LED bij de CT. Dus behoeven eigenlijk geen vervanging. Desalniettemin zijn er nog wel gloeilampjes aanwezig, die kapot kunnen gaan en dus geen melding generen. Dat heb ik dus ook altijd vreemd gevonden. Enige wat je hebt is de verklikker bij een defecte richtingaanwijzer. Anderzijds heb ik na 2 jaar Lexus nog geen enkel lampje hoeven vervangen.

Die ECO stand levert maar een kleine besparing op in benzineverbruik. Het is vooral dat de airco minder hard werkt en het gaspedaal beter doseerbaar is en je dus 'iets zuiniger' kunt rijden.

Wat ik dan weer mis is dat er geen oliepeilcontrole plaats vindt. Ik heb een aantal Franse auto's gehad waar dat standaard op zat en goed (en ook wel redelijk frequent) werkte. Nu zal ik de controle zelf met de peilstok moeten uitvoeren....Gezien de bijvulbehoefte kan ik me echter wel voorstellen dat ze er geen eletronische voorziening voor hebben aangebracht.
Zit er bij jou wel op! Enkel krijg je geen terugkoppeling, tot het peil - ik meen - een halve liter gezakt is. Dan krijg je dit:
Schermafbeelding 2024-10-20 121424.png
 
Zit er bij jou wel op! Enkel krijg je geen terugkoppeling, tot het peil - ik meen - een halve liter gezakt is. Dan krijg je dit:
Bekijk bijlage 182339
Dank. Kennelijk is de auto nog nooit in die toestand geweest. Na 5 jaar rijden heb ik ook pas een keer meegemaakt dat bij fors remmen in een file opeens de noodknipperlichten "automatisch" actief worden. Eveneens een voorziening waarvan ik me niet bewust was - en die je ook niet ervaart als je doorgaans niet echt abrupt remt. Ik hoop ook nog eens een asbak te vinden :) Tot mijn verbazing (en ergernis) zitten die nog wel in de achterdeuren, maar voorin niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me
Ik vermoed dat het waarschuwingslampje voor oliepeil bij Franse wagens meer relevant is dan bij de motoren van Lexus. In de 200k km die ik nu bijna bij elkaar gereden heb met mn lexii ben ik nog niet één liter olie kwijtgeraakt. De Prius hiervoor verbrandde overigens wel een beetje olie op het eind: 1 liter per 15k km....

Dat was wel een ander verhaal bij de Austin Allegro die we eind jaren 80 hadden. Die kon je als die eventueel gestolen was gewoon terugvinden door het oliespoor te volgen. De Exxon Valdiz.
Helaas wilde niemand dat ding stelen..