tikkend geluid na vervangen van oliepomp

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Hallo
een vriend van mij heeft ook een lexus is200 en nou had hij laatst een probleem met zijn olie druk. Het oliedruk lampje ( het rode lampje ) bleef branden.
Als eerste had ik de olie ververst met een nieuw filter.
Daarna de olie druk gemeten en bleek dat de motor geen olie druk kreeg.
conclusie van mij was dat de oliepomp niet goed meer was. De drukregel klep in de oliepomp was vervuild en zat dus vast.
Uiteindelijk een geheel nieuwe oliepomp besteld en deze gemonteerd samen met de distributieriem etc..

Nadat alles gemonteerd was de auto gestart en alles liep zo soepel als een naaimachientje. Het olielampje was netjes uit en alles leek perfect te werken.
toen zei ik tegen hem rij even een klein rondje om te kijken of die goed rijd.
Tot mijn schrik toen hij terug kwam zat er ineens een vreemde tik in de motor. Het lijkt van onder de kleppendeksel te komen.
Ik weet even niet meer wat het kan zijn. Heeft iemand een idee?
Ik heb kompressie gemeten en alle cylinders zijn goed allemaal rond de 11 bar.

Zou de motor dan toch schade geleden hebben doordat die zonder olie druk gedraait heeft? Wat kan nu zo'n tikkend geluid geven? zou de distributie versprongen zijn?
Dan zou naar mijn idee alleen de kompressie meting slecht uitkomen?
 

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Bij het starten heb ik vergelijkbare kwaal. Na het omdraaien van de sleutel start de auto goed, maar heeft even kort een dipje in de toeren waar het oliedruk lampje aangaat. Een (halve) seconde later gaat deze weer uit en stijgt het toerental naar 1500 - 2000 rpm. Met de motorkap open is er ook een subtiele tik hoorbaar. Met de motor eenmaal warm is deze tik verdwenen. Tijdens mijn eigenaarschap is de oliepomp nooit vervangen, maar wellicht is dit een teken om dat te ondernemen. Ik houdt dit topic in de gaten.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Kan het niet zijn dat de klepstoters vervuild zijn/ingesleten? Varieert de de tik met snelheid motor?

Eventueel kun je reinigen met bijvoorbeeld Forte motor flush of vergelijkbaar.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Het gekke is dat toen ik de oliepomp vervangen had en alles weer dicht had zitten, liep de motor als een zonnetje. Heeft een half uur staan draaien niks aan de hand. Pas toen hij ging rijden om te testen of alles goed was kwam die terug met een tik in de motor. Ik vermoed dat de riem een tandje versprongen is. Ik had namelijk ook al wat problemen met de spanrol. Donderdag ga ik de auto controleren of de timing nog goed zit. Zo ja dan trek ik het kleppendeksel er even vanaf en zal ik de klepspeling controleren.

De tik is vrij hard. meer toeren is sneller tikken. Het is een hardere tik dan simpelweg te veel klep speling. Ik heb ook al geprobeerd met oil flush maar dit haalde niks uit.
donderdag weet ik hopelijk meer.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ja, gezien spanrol lijkt me dit sowieso een verstandige eerste stap. In ieder geval succes met de oplossing.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Vandaag de distributie gecheckt en deze stond netjes op tijd. Ook heb ik de klepspeling gecheckt deze was precies goed volgens de specificaties.
Ook heb ik er een expert naar laten kijken van een motorrevisie bedrijf en deze man vertelde mij dat de krukaslagers eruit liggen. Dit is was ik uiteindelijk ook dacht en hij bevestigde dat.
Helaas heeft de auto dus toch schade geleden van het fijt dat hij zonder olie druk gereden heeft. Nu liggen dus de krukaslagers eruit.
Hier ga ik nu dus een ander blok ( 2e hands ) in hangen. Word wel even zoeken. maar goed gelukkig is het niet mijn eigen auto.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Afgelopen weekend bezig geweest met de motor vervangen. Opzich een aardig werkje. Maar alles verliep goed alleen toen alles erin zat en aangesloten wilde die niet starten.
Opnieuw alle stekkers etc gecontroleerd en wat massa draadjes anders gelegd en toen startte die eindelijk.
De motor loopt nu wel alleen knippert het motorstoringslampje. En hij lijkt op 5 poten te lopen.
Iemand enig isee wat het kan zijn.? Als ik hem uitlees geeft die geen storing aan maar het motor storings lampje knippert wel
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Ik heb nou wel een foutcode. Misfire op cilinder 1 en 2.
Nou heb ikdus inderdaad de bobines en bougies uitgewisseld maar daarna had ik nig steeds misfire op cilinder 1 en 2.
Ik verdenk de injectoren want die heb ik namelijk niet overgeZet van het oude blok.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Ja geen idee. Nu hebbik alle injectors vervangen voor de oude. Nu had ik nog steeds een misfire.
Toen nog eens naar de ontsteking gekeken en wat bleek dat cilinder 1 niet vonkte.
Nog eens bobines uitgewisseld en nu blijkt er dus wel een bobine pen kapot te zijn.
Probleem opgelost. Thx