Tips voor onderhoud bij 180.000km en 12 jaar oude IS?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Binnenkort is mijn IS250 toe aan een grote beurt die volgens het onderhoudsschema een flinke is, gezien de prijs die er voor staat.

heeft iemand tips/ervaringen die ik met de garage kan bespreken als de auto deze km-stand (180.000) of leeftijd (12 jaar) bereikt heeft?

Multiriem of waterpomp zijn bijvoorbeeld nog niet vervangen, voor zover ik weet. Airco doet het ook nog steeds naar verwachting. Maar wat zijn de ervaringen van collega’s hiero?
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
De multiriem vervangen lijkt nog het makkelijkste en als de pomp nog goed zijn werk doet, niet lek is en geen herrie maakt ook geen probleem.
Airco bijvullen, als dat een tijdje al niet gedaan is, is altijd een aanrader. Wordt ie weer lekker koeler van en de pomp blijft in conditie.
Voor de rest het reguliere filterwerk as ever.
Is er op voornoemde onderdelen gerede twijfel kan je het altijd (laten) vervangen natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Binnenkort is mijn IS250 toe aan een grote beurt die volgens het onderhoudsschema een flinke is, gezien de prijs die er voor staat.

heeft iemand tips/ervaringen die ik met de garage kan bespreken als de auto deze km-stand (180.000) of leeftijd (12 jaar) bereikt heeft?

Multiriem of waterpomp zijn bijvoorbeeld nog niet vervangen, voor zover ik weet. Airco doet het ook nog steeds naar verwachting. Maar wat zijn de ervaringen van collega?s hiero?


Ik heb voor de aankoop van mijn IS 250 ook nog met de werkplaats gesproken over de waterpomp.
(mijn auto is bij de verkoop afgeleverd met de 180.000 km beurt.)
de monteur/aftersales gaf aan dat deze pompen nauwelijks kapot gaan (de ervaringen op internet zijn meestal alleen de negatieve) hij gaf hierbij aan de laatste paar jaar hooguit 2 x een waterpomp te hebben vervangen. dus preventief vervangen kan natuurlijk altijd, maar daar wordt het onderhoud misschien onnodig duur van.


Verder is bij mij naast de gebruikelijke: motorolie oliefilter+pakkingen van elke 15.000, bij elke 90.000 km, transmissieolie, interieurfilter, luchtfilter en bougies vervangen.
maar dat zit als het goed is allemaal in het dure 180.000 pakket.

Airco is idd altijd goed om in conditie te houden.
als je onderhoud niet uitvoert omdat het nog niet nodig lijkt, en de zaak gaat stuk, wordt het heel veel duurder.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
700
627
93
Onderhoud is in feite een keuze - een keuze tussen enerzijds helemaal niks doen tenzij iets werkelijk niet meer functioneert en anderzijds al bepaalde onderdelen vervangen voordat ze storing geven om zo goed mogelijk uit te sluiten dat je niet onverwacht op een ongelegen plaats stil valt. De autofabrikant maakt een afweging en komt dan naar de klant toe met een suggestie die een combinatie van de genoemde mogelijkheden is die in veel gevallen prima zal voldoen, Vaak maakt men daarbij ook nog onderscheid tussen veel of weinig rijden en rijden onder moeilijke omstandigheden (slechte, stoffige, wegen, bergachtig terrein, veel korte afstanden etc). Het meeste van het resulterende onderhoud bestaat uit allerlei controles, vaak ook onderdeel van bijvoorbeeld een verplichte autokeuring, en daarnaast uit het vervangen van bepaalde zaken op vastgestelde tijdstippen (olie, filters etc). In de loop der jaren is er steeds meer verschoven in de richting van "controle" en is het deel "vervangen" kleiner geworden. Die controles blijven natuurlijk nodig om te zien of vervanging binnen afzienbare tijd nodig gaat worden. De Lexus voorschriften lijken alleszins redelijk te zijn opgesteld - al zijn ze wel wat strikter mbt km en jaren als veel andere merken. Dat is met name zichtbaar in de olieverversingstermijn - 15000 km of jaarlijks zie je weinig meer bij andere merken - vele zitten rond 30.000 km of iedere twee jaar. Daar staat tegenover dat er in veel gevallen qua oliekwaliteit aanzienlijk lagere eisen worden gesteld dan bij andere merken. Mogelijk dat dat iets te maken heeft met het gegeven dat Toyota/Lexus ook wordt verkocht in landen waar de laatste generatie motorolie moeilijk of soms niet verkrijgbaar is. Dan is het beter om wat vaker te verversen.

Tenzij je het onderhoud volledig zelf doet, is het het eenvoudigst om gewoon de aanbevelingen van de autofabrikant te volgen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
840
1
458
63
Het is mijn intentie om die auto goed te blijven onderhouden, dus volgens het schema van de fabrikant. Voorkomen is ook bij auto’s beter dan genezen, beter voor je portemonnee ook. Dat van die airco controleren en opnieuw afvullen lijkt me wel een goeie. Ik vraag me af of remmen controleren en gangbaar maken bijvoorbeeld ook nodig is, of alleen na inspectie?

Ik maak graag gebruik van de collectieve kennis van ons Lexus-rijders die me voor zijn gegaan bij dergelijke km-standen en leeftijd. :grin:

Ik zal met klem wijzen op differentieel olie, dat ding moet ‘t goed blijven doen. De automaat is niet opvallend anders gaan schakelen de afgelopen 100.000km. Maar ik laat hen dat graag zelf beoordelen. :giggle:
 

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
Het is mijn intentie om die auto goed te blijven onderhouden, dus volgens het schema van de fabrikant. Voorkomen is ook bij auto’s beter dan genezen, beter voor je portemonnee ook. Dat van die airco controleren en opnieuw afvullen lijkt me wel een goeie. Ik vraag me af of remmen controleren en gangbaar maken bijvoorbeeld ook nodig is, of alleen na inspectie?

Ik maak graag gebruik van de collectieve kennis van ons Lexus-rijders die me voor zijn gegaan bij dergelijke km-standen en leeftijd. :grin:

Ik zal met klem wijzen op differentieel olie, dat ding moet ‘t goed blijven doen. De automaat is niet opvallend anders gaan schakelen de afgelopen 100.000km. Maar ik laat hen dat graag zelf beoordelen. :giggle:

Remmen checken gebeurd wellicht "standaard" bij iedere beurt maar het is een goed plan om dat sowieso nu uitgebreider te laten doen. De remklauwen van een IS hebben inderdaad de neiging bij marginaal onderhoud vast te gaan zitten wegens onvoldoende beweging (lees: smering) van de geleidepinnen. Hebben deze een te zware roestaanslag (veroorzaakt door defecte stofrubbers waardoor vocht&vuil vrij spel krijgen) is het verstandig deze te vervangen. Kost gelukkig niet de wereld en is zelfs redelijk eenvoudig zelf te doen.