Transmissie doet raar ...

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Goede morgen,

Het viel mij op dat de LS eergister vanuit het niets slecht schakelde en als deze uitreed eigenlijk werd geremd( stroef zweefde) .
Langer doorschakelen in zijn eerste gear is de voornaamste klacht, dus ik open de motorkap en controleer de transmissie fluid.
De olie is mss allang voorbij de 150.000 dat weet ik niet, wat mij meteen opviel toen ik leunde op de zijschermen dat ik mijn hand direct moest terug trekken. Ik dacht dat is niet normaal zo heet, terwijl de temp gauge netjes aangeeft dat alles nog koel is. Ik verlies geen koelvloeistof, dus ik ben gaan zoeken en heb als eerste gecontroleerd of de elektrische fan aansluit als ik de tempswitch afkoppel dat was ok toen heb ik de motor warm laten lopen en de airco aangezet en toen deed de fan het ook. Dus dan is het circuit van de temperatuur ok.
Dan blijft er weinig over behalve de koppakking, als ik de LS start loopt ie niet zo mooi als voorheen.
Ik zou bijna zeggen dat er 1 bougie kapot is of er een klep niet lekker afsluit. Als de LS nog koel is schakelt ie goed,
als de LS heet is niet. Er zit geen fan op mijn automaatkoeler als de LS heet word geldt dat dus ook voor de transmissie olie.

Overige punten van aandacht:

Als ik gas geef en het gas loslaat dan doet mijn kachelblower lekker mee en mijn dashboard licht dan even minder fel, dat is altijd al zo geweest. Dat betekent dat ook mijn dimlicht feller gaat schijnen en minder fel.
Wat best een groot verschil is waardoor mensen voor mij denken dat ik naar ze sein.
Als ik op de bv cruisecontrol 100 rijd dan schakelt de LS af en toe naar een soort overdrive. ( het lijkt wel als of ie dan in zijn 5de versnelling gaat hangen als je het vergelijkt met een handbak) Eigenlijk doen de transmissie en de kachel blower dit in een team. Het lijkt wel alsof het aantal toeren ( gas geven en loslaten dus ook op de cruisecontrol gebeurt dit) het veroorzaakt. Het is ook niet dat hij daadwerkelijk schakelt maar je voelt een lichte schok in de transmissie en je ziet dat alles oplicht en dan weer vermindert.

Ik heb verandert :

In de oude radiateur ik vond heel veel vuil, de toevoer van de radiateur naar het reservoir zat verstopt. De radiateur is vernieuwd.
Ik heb een nieuwe waterpomp van de Dealer.
Ik heb het rubberen lapje van de radiateur dop zelf vervangen ( ik weet dus niet of de dop opent bij een bepaalde druk.)
Ik heb een tijdje met een transmissie gereden die te vol zat met olie.
Ik heb niet het gehele koelvloeistof circuit gecontroleerd op nog meer verstoppingen.

opties:

luchtzakken in het koelvloeistof circuit
kleppen die niet sluiten
kop pakking die lekt
vervuilde transmissie olie met verkeerd niveau


Ik moet nu naar de APK ...

:worship: