Trekhaak 2006 GS300

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

MartinKorT

Nieuw hier
29 aug 2025
3
1
3
Goedemorgen!
Ik ben opzoek naar een originele trekhaak voor mijn 3e generatie GS.
Dit ivm het trekgewicht, ik heb er nu een aftermarket onder, maar kom er helaas achter dat daar maar 900kg achter mag.
Ik heb de auto gekocht omdat ik wel eens een auto ambulance er achter heb hangen

Alvast bedankt!

Bekend traject..been there..done that, al is dat inmiddels wat jaartjes geleden (2018).

De originele Lexus trekhaak voor een 3GS die 2t mag sjouwen, komt uit huize Brink (voorheen Thule). Je hebt eerder zes goed in een loterij, dan dat je ergens een gebruikt Brink/Thule exemplaar kunt scoren. Brink levert een nieuwe trekhaak enkel aan een Lexus dealer, niet daarbuiten. Punt.
Nadeel is dat de dealer een prijs ervoor verlangt waarbij je je afvraagt of die prijs inclusief een GS is.... Komt mede ook omdat Lexus een aanpassing van het koelsysteem en transmissie voorschrijft, wat de prijs natuurlijk ook opdrijft.

Het hangt een beetje ervan af hoe goed een Lexus dealer gemutst is om enkel de trekhaak (+ elektrische aansluitingen, Plug&Play) voor je te bestellen en te leveren, dus zonder montage, zonder de extra voorgeschreven aangepaste koeling. Ik had geluk daarmee, maar kwam daarmee nog steeds niet onder de vier cijfers vóór de komma uit. Inbouwen vraagt enkele uurtjes tijd en is goed te doen voor iemand met tenminste één rechterhand en wat standaard gereedschap.

Wat die extra koeling betreft (of beter: het gemis daarvan): Ik heb enkele jaren met een caravan van 1650Kg erachter door het hoogzomerse Alpengebied gereisd. Ik ben wel een rijder met 'gevoel voor de techniek', dus ik voorkom het uiterste ervan te vragen. De ritten verliepen altijd probleemloos! Het gemis van die extra koelingsvoorzieningen heeft bij mij nooit een rol gespeeld. Maar ik heb geen idee wat voor piloot jij bent...

Pas op met die verschrikkelijke kabelklemmen, als je ze verkeerd gebruikt of plaatst, kan dat storing opleveren via het CAN-bus netwerk van de auto! Onbegrijpelijk dat ze die dingen nog steeds gebruiken :rolleyes:

1756454044093.png

• Leuk
Waarderingen: Xenon
Inderdaad. Dit soort kabelklemmetjes leveren Plug&Pray op.
De kabelset bij de "originele" Brink/Lexus is voorzien van Plug&Play connectoren die je op de bestaande kabelboom inplugt.

@Lexus4me: Nice find, maar zover is TS al: Max trekgewicht van die haak is eveneens maar 900Kg.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en Lexus4me
Zover is TS al: Max trekgewicht van die haak is even

Inderdaad. Dit soort kabelklemmetjes leveren Plug@Pray op.
De kabelset bij de "originele" Brink/Lexus is voorzien van Plug&Play connectoren die je op de bestaande kabelboom inplugt.

@Lexus4me: Nice find, maar zover is TS al: Max trekgewicht van die haak is eveneens maar 900Kg.
Heb 'em door!

Beetje maf, 900 kilo terwijl de auto meer mag trekken.
Of omgekeerd, voor mijn GS300H is een trekhaak beschikbaar die 1.800 kilo mag trekken, maar dat mag de auto niet.....

Anyway, foutjes op de site wellicht?

Ik zou ze even bellen als ik concrete plannen voor een trekhaak had.
(Sowieso om te checken of de site wel klopt)

Een foutje is natuurlijk nooit uitgesloten. Maar het technische maximale trekgewicht van de haak behoort altijd hoger te zijn dan wat de auto mag sjouwen.

Die 900Kg haken zijn voornamelijk bedoeld voor het bij gelegenheid sleuren van een ongeremd aanhangertje van max 750Kg en/of het kunnen monteren van een fietsendrager. Nog een beste klap geld voor zo'n haak dan (vind ik).

Maar goed: TS wil een auto-ambu erachter hangen. Dat zijn meestal tandemassers die leeg ook gauw 500~600Kg wegen. Dan blijft zo'n max 1500Kg over voor de auto erop. Die moet je tegenwoordig ook al zoeken...

Een foutje is natuurlijk nooit uitgesloten. Maar het technische maximale trekgewicht van de haak behoort altijd hoger te zijn dan wat de auto mag sjouwen.

Die 900Kg haken zijn voornamelijk bedoeld voor het bij gelegenheid sleuren van een ongeremd aanhangertje van max 750Kg en/of het kunnen monteren van een fietsendrager. Nog een beste klap geld voor zo'n haak dan (vind ik).

Maar goed: TS wil een auto-ambu erachter hangen. Dat zijn meestal tandemassers die leeg ook gauw 500~600Kg wegen. Dan blijft zo'n max 1500Kg over voor de auto erop. Die moet je tegenwoordig ook al zoeken...
Trekgewicht van de auto is ruim voldoende voor wat ik er mee trek(kleine terreinauto +-1100kg)
Maar ik kwam er later pas achter dat de aftermarket trekhaak niet zo veel mag hebben.

Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand een originele trekhaak wist te liggen, gebruikt oid

• Leuk
Waarderingen: Lexus4me