trillen, bij 50 en 200 voelbaar

• Lexusforum jaarmeeting 2025

Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2025 van Lexusforum.
    Deze meeting is gratis toegankelijk voor iedereen die Lexus een warm hart toedraagt en ons forum bezoekt.

Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

Lexus is300

Actief
26 aug 2010
246
0
0
hallo,
heb al een tijdje een lichte trilling, voel je niet in het stuur maar via de vloer en soms gaspedaal, het lijkt snelheidsafhankelijk, was zondag naar de nurburgring gereden en bij 170 cruisecontrol geen trilling, ging ik even over de 200 begon hij serieus te trillen
Dus ik voel de trilling meestal rond de 50 kpu en rond de 200 kph :hi: (eerste keer 200, normaal rijd ik beheerst).
Zou t kunnen liggen aan een remschijf? Remschijfdikte is bijna op grens
En mag ik hem in N zetten al rijdend? test voor de a/t
Wat denken jullie, ben nogal een mierenneuker als t op techniek aankomt en rust niet voor t gemaakt is :(

Als heel je auto meetrilt en je overige omschrijving, dan zou ik eerst gaan kijken naar de balancering van je banden/velg...

binnen een maandje nieuwe schijven en inneens eens winterbanden terug plaatsen, bv vandaag bij 50 kmu geen trilling waargenomen, weird.
Verdenk de schijven voorraan toch, maar trilling in t stuur voel ik niet
weet iemand de prijs voor oem schijven voorraan? of goed alternatief?
De schijven hebben al eens te heet gestaan door vastgeroeste remcilinder, misschien beetje krom daardoor?
thx

Kromme schijven merk je eigenlijk alleen bij het remmen goed. Daarnaast zou je dit juist goed merken in je stuur. Ik zou op basis van jouw omschrijving alleen onbalans van de wielen als verklaring kuNnen hebben.

Het is wel bekend van Is 200 bj 1999-2001, dat de cardanas bij een tempo van ongeveer
80 km per uur een lichte trilling kon veroorzaken.
Bij de mijne is dat nooit opgelost.(Was ook niet hinderlijk).

Hoe het met een Is 300 was/is is mij niet bekend.

T vreemde is dat t bij 50 kmu weinig voelbaar is en bij 160-170 niets te voelen is.
eens de 200 gepasseerd begon hij te trillen als een gek,
wat me net te binnen schiet:
ik had 2 weken geleden 4 man mee in de lex en toen trilde hij vanaf 50 kmu tot 120 kmu, en toen was t ook heviger als normaal.
Dus in beladen toestand lijkt t me veel sterker, bijna platte band gevoel

Goedkoopste oplossing is. Je bandenspanning checken en wielbouten aandraaien. Daarna de wielen balanceren, probeer dat eerst.

Trilling bij de 50 heb ik ook, eveneens een licht gonzend geluid achterin, zal waarschijnlijk een onbalans zijn in de aandrijf as of een oneenparigheid van bak-as-diff. Maak ik me niet heel druk om, gewoon 60 gaan rijden....

Als ik jouw verhaal hoor denk ik ook aan een onbalans in de achterwielen of een band/velg met een lichte vervorming. Even goed opletten bij de winterwissel of het dan nog is, en voor het winterset eronder gaat ook deze opnieuw laten balanceren, door slijtage van de banden kan de balancering een tikkie onjuist raken.

gr. koen

kan kloppen het is vooral bij 50 kmu, banden achter zijn versleten en misschien daarom onbalans,
dat t maar snel winter wordt, heb nu te weinig tijd voor een snelle wissel.
thx

remcilinder die niet helemaal terug komt aan de achterzijde? Heb het gehad met een honda civic,je omschrijving komt aardig overeen daarmee. Wiellager zou ook kunnen.

Wiellager lijkt me zeer onwaarschijnlijk, de remzuiger die blijft hangen zou wel kunnen. Eenvoudig te controleren door de wielen even van de grond te zetten en een slinger te geven net na voluit op de rem te hebben getrapt met draaiende motor.

gr. koen

Ik zou eerst de makkelijkste manier proberen en dat is je wielbalans. Dat komt het meest voor en daarna als het niet verholpen is de overige dingen proberen.

idd, moet toch 4 nieuwe banden hebben, rondje nurburgring heeft ze geen goed gedaan :) , merk van de banden weet ik nog niet, ga normaal gezien niet direct meer op circuit of nurburgring ( vorige maand accident gebeurt en ze konden alle 5 20.000 euro ophoesten voor inkomstenverlies :( ) dus t mag een comfortabele band worden die goed is in de regen