trilling door wielsloten?

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Hallo,
Mijn wielsloten zijn 15 gram lichter dan de originele wielmoeren,kan het zijn dat ik daardoor een komende en gaande trilling door m'n auto krijg?
Kan natuurlijk de sloten door de originele vervangen maar denk vraag het eerst ff. :angel:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit de oorzaak vormt voor het trillen.

In de meeste gevallen is er iets anders aan de hand, zoals bijvoorbeeld een te zwaar/verkeerd aanhaalmoment (wielmoeren kruiselings monteren en max. aanhaalmoment met momentsleutel van 103Nm).

Bij welke snelheid treden de trillingen op, heb je er ook last van als je b.v. afremt, trilt enkel je stuur of ook de stoel?
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
GPS-10 zei:
Bij welke snelheid treden de trillingen op, heb je er ook last van als je b.v. afremt, trilt enkel je stuur of ook de stoel?

op de snelweg bij constante snelheid,verplaatst zich van voor naar achter.
trilt ook bij afremmen maar da's rechter schijf denk ik.
stuur trilt ook bij bepaalde snelheid en de stoel trilt ook bij constante snelheid op snelweg en dan weer niet en dan weer wel.
m'n stuur trilde toen ik net de wielen eronder had,dit was totaal verdwenen na balanceren maar trilt toch weer :X
eerder vandaag de originele wielmoeren erop geschroefd en alle trillingen lijken nu wel minder al heb ik niet echt lang stuk gereden.
Kan zijn dat het ook in de banden zit,maat 245-40-18 en zeker niet het duurste merk :O maken ook hoop herrie vindt ik
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik zou dan toch de (misschien mindere kwaliteit) banden verdenken. Ook al omdat het zowel voor- als achter in onbalans lijkt te zijn.

Misschien zijn de banden niet geheel rond, vergelijkbaar met koude banden of een auto die een tijd heeft stil gestaan (de banden zijn dan ovaal). Als de banden dan warm gereden worden, verdwijnt het trillen, of worden de banden weer rond door de centrifugaal werkende kracht. Sowieso zijn 'lage' banden daar iets gevoeliger voor.

Je zult wellicht toch naar een gespecialiseerde bandenboer moeten die dit kan uitsluiten, dus liever geen kwikfit (no pun intendend).

Andere oorzaken zijn er ook legio te noemen, maar ik zou beginnen met de banden ;)
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
Kom net terug van scheveningen en trillingen zijn echt zo goed als verdwenen,moet er nu echt op letten of ie trilt terwijl dat ervoor overduidelijk was,stoor me er nu iig niet meer aan :D

Nadeel is nu wel dat er geen sloten op zitten maar daar heb ik misschien wat op gevonden.
Zitten holle afdekkappies over de sloten die je er zonder bijgeleverd kunstof 'poulietrekkertje' onmogelijk afkrijgt,van plan om balanceerlood te smelten en kappie daarmee te vullen en 15gram zwaarder te maken :surprised2:

banden ga ik vervangen zodra ze versleten zijn en zeker niet bij de kwikfit,bestel ik via internet en m'n mannetje gooit ze eromheen :p
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het lijkt er dan toch meer op dat het euvel is veroorzaakt door 'platte' banden, die inmiddels 'rond' zijn gereden ;)

Stel je zou een tijdje rijden (getril afwezig) en vervolgens op de voorwielen de sloten plaatsen, dan zou je onmiddellijk een verschil moeten kunnen waarnemen (of niet...).

Lood in de afsluitdoppen lijkt mij een hachelijke onderneming, je cre?ert dan wellicht een soort projectiel.
 

vierdertig

Hoort erbij
23 mrt 2012
81
0
0
GPS-10 zei:
Het lijkt er dan toch meer op dat het euvel is veroorzaakt door 'platte' banden, die inmiddels 'rond' zijn gereden.
Heb de wielen welliswaar 2de hands gekocht in Duitsland omdat duitser z'n auto met winterbanden had verkocht,lagen los in de garage met 8mm profiel banden,toen had ik ze onder een 1e gen. GS300,ruim een jaar mee gereden daarna onder deze,geloof niet dat ze ooit 'plat' zijn geweest.
Volgens mij rij je 'platte' banden ook nooit meer rond.

GPS-10 zei:
Stel je zou een tijdje rijden (getril afwezig) en vervolgens op de voorwielen de sloten plaatsen, dan zou je onmiddellijk een verschil moeten kunnen waarnemen (of niet...)
Kan ik natuurlijk ff proberen

GPS-10 zei:
Lood in de afsluitdoppen lijkt mij een hachelijke onderneming, je cre?ert dan wellicht een soort projectiel.
Zitten wel vrij diep in gaten maar zou inderdaad een nadeel kunnen zijn