Tutorial how to convert Mark Levinson for MP3 or IPAd

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
DIY: Updating de originele stereo for MP3/ ipad/ audio in.


Dit oude stekkertje vond ik in mijn computerdoos en behoorde tot een carpc die dood is.
Ik heb dit 3 aderige stekkertje op een snoer van een koptelefoon gesoldeerd met krimpkousjes.
dit koptelefoon draad bezit een male connector die ik in de koptelefoon van mijn MP3 speler druk.
Start de MP3 speler klik de ingebouwde stereo op CD IN, en geniet van de superieure kwaliteit.



Notice ! het is niet nodig de gehele radio uit elkaar te halen zoals ik dat wel heb gedaan.
Wat belangrijk is het volgende: Gebruik je de CD wisselaar nog ?
Werkt deze nog ?
Dan is het misschien beter om de TAPE in te gebruiken voor je MP3.
Gebruik je de TAPE ook nog steeds ? Dan moet je de switches gaan verbinden, deze switches vertellen de tape drive of er een bandje in zit of niet en zet dan pas het TAPE IN kanaal open.
In mijn geval was de CD wisselaar kapot en deze ingang word niet gebruikt door mij.
Ik moet de CD wisselaar overigens wel aansluiten anders werkt dit trucje niet, ik krijg een CD error te zien op mijn display maar toch werkt het perfect. Bij mij ruis vrij en echt beter dan de radio of een bandje.
Heb je geen CD wisselaar dan moet je de TAPE IN gebruiken.

Maar zoals altijd vele sloop ik eerst alles en als ik het bijna opgeef doet ie het zomaar.
Nadeel is als ik de RADIO IN aan zet, en de MP3 ook dan hoor ik beide kanalen door elkaar heen bl?ren. :O boei boei

dat is de plek waar je het stekkertje op moet drukken ... je hoeft alleen de deksel te lichten en naar je toe te trekken. Maar een paar mm en dan opent ie en van boven af, verwijder de deksel en dan met een lange tang kun je het stekkertje er zo op klikken en de unit alweer dicht maken.



het zelfde plekje dan van de zijkant



de MP3 speler waar het draadje met de male connector in moet.



als je de radio hebt uitgebouwd hou je dit over



dit is het tape deck





de tape switches die je moet doorverbinden ( dit is niet nodig als je de cd speler uitgang aanklikt )







succes ... met ombouwen en pimpen

Lexter :p
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Re: Tutorial how to convert Mark Levenson for MP3 or IPAd

Hier moet je wel goed mee uitkijken.
Als ik het goed begrijp dan koppel je met deze methode de koptelefoon-uitgang aan de CD ingang van je radio.
Een CD ingang is een "auxilary input" ofwel een "line" ingang.

Bij audio heb je te maken met een zg. impedantie match tussen een signaal bron en een signaal ontvanger.
Als dit niet op elkaar is afgestemd dan klinkt het geluid niet zoals het moet klinken.
Een koptelefoon uitgang zit tussen 30 en 100 Ohm en een line ingang zit tussen 200 en 10k Ohm, dus dit is per definitie een "impedantie mismatch".

Hier valt mee te leven, maar dan is er ook nog het signaalniveau.
Het signaalniveau voor line ingangen verschilt per fabrikant, maar dat zou maximaal tussen 5 en 6 V moeten zitten.
Een iPod bijv. heeft een signaalniveau tussen de 2,1 en 2,9 V, wat significant lager ligt!

In praktijk betekent dit dat je de iPod op maximaal vermogen moet zetten om een beetje geluid te krijgen.
De iPod werkt dan op z'n max en dat betekent meer ruis en vervorming.

De dock aansluiting van de iPod heeft echter een line uitgang.
Deze verbetert niet veel aan het signaalniveau, wat nog steeds rond de 2 V zit, maar hij lost wel de impedantie mismatch op.

Je kan dit op de bovenstaande oplossing aansluiten met een zg. "line-out dock cable":

images
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: Tutorial how to convert Mark Levenson for MP3 or IPAd

Alle input is welkom, zelf heb ik geen I Pad dus ik kan daar niets over zeggen.

Voor de duidelijkheid, iemand heeft ooit ontdekt uit verveling dat er op de printplaat van je originele radiounit een drietal pennen over waren ... dit blokje werd ook nog is met 3 letters omschreven RGB = Red Green Black.
dit stekkertje word dus niet gebruikt maar zit er wel, het is waarschijnlijk een echte audio out om eventueel te testen of alles werkt.
Er word geen specifieke CD ingang hardware matig af gekoppelt maar je switchted alleen tussen RADIO TAPE en CD door op je knopje te drukken van je radio unit.
Als mijn CD wisselaar nog zou spelen dan zou je de MP3 speler horen en de CD die dan in de speler zit.
Als mijn RADIO dus on staat doet de MP3 speler het ook ware ik het geluid van de radio niet kan dimmen en dus hoor je alles door elkaar.
Zou ik er een leeg cassettebandje in stoppen zou ik die ruis er inderdaad bij horen, dus wanneer de MP3 speler speelt.


En wat betreft de koptelefoon ingang gebruiken van mijn MP3 speler is hier geen probeem. Met beide MP3 spelers niet behalve dat dat er 1 speler een echte audio in en out heeft. Dus ja bij de een steek ik hem in de koptelefoon en bij de andere in audio out en ja dat verschilt wel iets in output power maar ruis of andere bijgeluiden heb ik niet.
Dat er verschillen in zitten geloof ik graag, deze tutorial is dan ook niet mijn uitvinding maar komt van Lexus Club af geloof ik. Jelmer heeft zijn I pad ook zo aangesloten maar dat staat ergens in 1 van de 3 topics die hij heeft aangemaakt. I pad lovers zouden dat eerst even door moeten lezen.

Ik zal de tutorial zo nodig aanpassen met Niels zijn bevindingen en alles een beetje verduidelijk voordat het een sticky ooit wordt.
Nogmaals alle tutorials zijn voor de navolgelingen, maak niet de fouten die ik en Niels al hebben gemaakt.
De makkelijkste en meest vaak gevraagde items zijn goed te doen met tutorials van internet.
Daarnaast verwerk ik alles in 1 topic maar het is beter de tips en tricks te filteren uit mijn topic.

:worship:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Re: Tutorial how to convert Mark Levenson for MP3 or IPAd

Lexter zei:
Niels zijn bevindingen

Nou... :p

Mijn verhaaltje is niet echt een bevinding, meer een tip.
Ik heb er zelf nooit echt wat mee gedaan.

Heb wel eens zitten kijken hoe je de CD-wisselaar mp3 CD's kan laten afspelen, maar daar is bar weinig over te vinden.
 

Lexter

Heel actief
4 jul 2011
768
0
0
Re: Tutorial how to convert Mark Levenson for MP3 or IPAd

Niels, ik wil de radio unit en de subwoofer versterker naar 4 0f 8 ohm op schroeven kan dat ?

:mrgreen:
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Re: Tutorial how to convert Mark Levenson for MP3 or IPAd

Waarom dat?

De meeste autoradio's en speakers zijn al op 4 Ohm uitgelegd.
(speakers en versterkeruitgangen hebben andere impedanties dan hoofdtelefoon-uitgangen en line ingangen).