Uitlijnen

Rico50

Hoort erbij
31 jan 2022
59
41
18
Ik ga morgen de RX laten uitlijnen en heb wel eens gelezen dat je de auto op contact moet laten staan tijdens uitlijnen?

Kan iemand mij vertellen over het hoe en waarom, kan er weinig over vinden op het net.
 
Ja, dat moet bij auto's met luchtvering en/of VGRS (Variabel Gear Ratio Steering), zodat je de auto op de juiste rijhoogte en stuuruitslag uitlijnt. (Is mij verteld.)
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en Rico50
Volgens mij heeft de RX 400H geen vgrs, kan het iig niet vinden. Maar bedankt voor je antwoord 😉
 
Het uitlijnen van een auto dient altijd te gebeuren met de wielen en het stuur in de stand zoals de fabrikant heeft voorzien - op de juiste hoogte en in de stand "rechtuit rijden". Zodra er een afwijking is in die stand, zullen de correcties die de uitlijnapparatuur aangeeft, niet kloppen, omdat afwijkingen in de stand van de wielophanging de waarden voor caster, camber en sporing enigszins beinvloeden. Bij auto's waar de wielophanging tijdens het rijden op basis van allerlei sensoren al rijdend wordt aangepast, zul je dus moeten zorgen dat de daarvoor gebruikte systemen actief zijn.
 
Het uitlijnen van een auto dient altijd te gebeuren met de wielen en het stuur in de stand zoals de fabrikant heeft voorzien - op de juiste hoogte en in de stand "rechtuit rijden". Zodra er een afwijking is in die stand, zullen de correcties die de uitlijnapparatuur aangeeft, niet kloppen, omdat afwijkingen in de stand van de wielophanging de waarden voor caster, camber en sporing enigszins beinvloeden. Bij auto's waar de wielophanging tijdens het rijden op basis van allerlei sensoren al rijdend wordt aangepast, zul je dus moeten zorgen dat de daarvoor gebruikte systemen actief zijn.
Duidelijk verhaal, maar weet nu nog steeds niet of dit van toepassing is op mijn RX400H uit 2005?
Dus contact aan of niet?
 
Ik zou niet weten waarom bij een eenvoudige mechanische uitlijning het contact aan zou moeten staan. Wellicht vanwege het voorkomen dat het stuurslot wordt geactiveerd. Tenzij je het hebt over een elektronische uitlijning of kalibratie dan kan ik me dat voorstellen. Maar dat is volgens mij bij jouw Lexus RX 400h uit 2005 niet het geval. Als je het bij een goede specialist laat doen dan zal hij je dat zeker kunnen vertellen en is het vragen in dit forum niet nodig.
 
Ik zou niet weten waarom bij een eenvoudige mechanische uitlijning het contact aan zou moeten staan. Wellicht vanwege het voorkomen dat het stuurslot wordt geactiveerd. Tenzij je het hebt over een elektronische uitlijning of kalibratie dan kan ik me dat voorstellen. Maar dat is volgens mij bij jouw Lexus RX 400h uit 2005 niet het geval. Als je het bij een goede specialist laat doen dan zal hij je dat zeker kunnen vertellen en is het vragen in dit forum niet nodig.
Dat was ook mijn eerste gedachte Bobusa, maar omdat ik dit niet zeker wist dacht ik vragen kan geen kwaad in forum met Lexus liefhebbers en kenners. Als ik jou antwoord zo lees vindt jij mijn vraag in dit forum overbodig!
 
@Bobusa
‘ goede specialist’ in inderdaad waar het om draait.
In mijn SAAB dagen waren er ook vele eigenaren met uitlijn ‘problemen’
En er waren toendertijd slechts 1 of 2 bedrijven in ons kikkerlandje die het uitlijnen van SAAB’s 9-3 & 9-5 echt onder de knie hadden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Dat was ook mijn eerste gedachte Bobusa, maar omdat ik dit niet zeker wist dacht ik vragen kan geen kwaad in forum met Lexus liefhebbers en kenners. Als ik jou antwoord zo lees vindt jij mijn vraag in dit forum overbodig!
Dat is uiteraard niet zo bedoeld. Je kunt hier (en mij) alles vragen echter weten we van alles een beetje en voor deze vraag kun je beter bij een specialist terecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Volgens mij heeft de RX 400H geen vgrs, kan het iig niet vinden. Maar bedankt voor je antwoord 😉
Wel luchtvering? Dan lijkt mij ook dat de motor moet draaien bij uitlijning i.v.m. niveauregeling (is bv. bij iedere hydraupneumatische Citroën ook het geval: uitlijnen op rijhoogte, met draaiende motor).
 
Maak je geen zorgen. De uitlijner zet de auto op een brug, controleert of de wielen rechtuit staan en blokkeert ze vervolgens met een paar wiggen voorafgaand aan het aanbrengen van de meetapparatuur en het doen van de metingen. En als de auto luchtvering kent op de achteras en er daarom nog iets anders moet gebeuren, zal de computer van zijn meetapparatuur hem dat ongetwijfeld melden nadat hij het type auto heeft ingeklopt.

Moderne uitlijnapparatuur is inmiddels uiterst simpel in gebruik en opmerkelijk nauwkeurig. Het enige probleem waar de uitlijner nog regelmatig tegenaan loopt, is vastgeroeste bouen en moeren in de verstelmechanismes van de wielophanging. Dat is een euvel dat betrekkelijk veel voorkomt, maar Japanse auto's hebben de reputatie dat deze zodanig zijn uitgevoerd dat ze ook bij "ervaren" auto's nog steeds goed zijn te verstellen om de juiste uitlijning te verkrijgen.

Het is allemaal op een groot scherm ook voor de opdrachtgever te volgen, als die in de buurt mag komen. De tijd dat de sporing werd gemeten met behulp van een touwtje is al decennia voorbij.

Ondanks dat, kan het helaas toch voorkomen dat een monteur er een zootje van maakt - zelfs de beste apparatuur kan dat niet voorkomen. Als je mag meekijken, is dat dus aan te raden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rico50 en Citrofiel1975
Bedankt voor jullie reacties, het uitlijnen is prima gegaan, buiten het feit dat de sleutel zelf uit de behuizing brak(20 jaar oud) dat was even lastig om te starten omdat de transponder vd startonderbreker in de afstandsbediening zit volgens mij.

Ondertussen al een nieuwe sleutel met behuizing laten maken en die werkt prima. Zoals ik al zei het uitlijnen ging prima en het stuur staat weer mooi in het midden 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Volgend project wordt om te achterhalen waar het "kloink" geluid vandaan komt bij remmen en soms bij gas geven en scherp sturen van stilstand. Ik vermoed of de schokbrekers of een motor rubber waarbij je het gevoel hebt dat de motor wat kantelt of zoiets.

Gaan we rustig komende maanden naar kijken.