Ik denk dat er weinigen zijn die je hier uit ervaring iets over kunnen vertellen, waarschijnlijk om de reden die
@Higgie noemt, het is nogal wat uitzoekwerk en je hebt alle componenten inderdaad nodig. Uiteraard zal een ombouw naar ML te doen zijn qua werk want ze kwamen met en zonder uit de fabriek rollen. Maar qua kosten kan het de moeite misschien niet lonen.
Maar je zou op basis van je chassisnummer eens kunnen zoeken op partsouq.com. Daar vind je uitgebreide informatie met schema’s. De F-sport is leverbaar geweest met ML. Ik zou beginnen met uitsluiten of je een aanpassing nodig hebt op de kabelboom. Want het barst van de stekkertjes met lampjes en schakelaars in een IS en als het audio-deel in één kabelboom geïntegreerd zit en je hebt dan een andere nodig, dan ben je echt wel even bezig. Maar wellicht kent de IS ongeacht de uitvoering maar één kabelboom compleet met stekkers voor alles wat er op zou kunnen zitten en is het simpelweg een kwestie van klikken en klaar.
Een tweede ding om te controleren is het aantal speakers. Volgens mij heeft ML er een aantal meer dan het premium systeem. Nou zullen die extra speakers de uitdaging niet zijn, maar als het paneel waar ze in gemonteerd moeten worden daar niet geschikt voor is, moet je dat geschikt maken. Maar wellicht zijn alle IS-en hiervoor hetzelfde en is dit enkel een kwestie van speaker plaatsen in de daarvoor bedoelde lege ruimte en klaar.
Maar, ik begrijp je vraag wel hoor, ik heb een bewuste keuze voor een Lexus met ML. Heeft die auto geen ML? Dan laat ik ‘m staan. Nou zijn er een aantal modellen van Lexus waar premium nagenoeg hetzelfde klinkt als ML, maar er zijn ook modellen waar ML echt merkbaar beter klinkt. Ik heb een premium in een IS vergeleken met een ML en ik was overtuigd: ML.
Wat je overigens op partsouq vind is allemaal nieuw spul. De kans dat er een IS met complete ML op een sloop te vinden is, is klein denk ik. Misschien kun je dan beter je centen (en tijd) steken in een flinke upgrade van het premium systeem door een andere versterker en andere speakers te plaatsen. Eventueel met een equalizer ertussen zodat je de originele head unit kunt laten zitten.