Update naar ML

Beest23

Nieuw hier
14 dec 2024
15
19
3
Mijn IS is voorzien van het Premium Audiopakket, wat op zich goed klinkt, maar ik mis iets. Iets wat ik wel in mijn BMW 3-serie had, meer dynamiek, meer bass??

Is het mogelijk om achteraf het ML-systeem te monteren? Is het plug & play op de bekabeling van de versterker na?
Op andere sites kom ik niet heel veel verder.

Het is overigens niet mijn bedoeling om een discussie te starten over de plus- en minpunten van het ML. Het gaat mij er meer om of het mogelijk is zonder al te veel problemen.

Alvast bedankt voor de tipsss!
 
Kort door de bocht, nee, is niet zonder meer mogelijk, een andere auto kopen is makkelijker en goedkoper.
Je hebt nodig:
Een andere headunit, versterker en meer (en betere) speakers. plus de bedrading die er waarschijnlijk niet in ligt.
 
Het verschil tussen cd t.o.v. alle andere audio-bronnen uit dit standaard systeem (niet-ML) is al een wereld van verschil.
Een pluspunt is dat je voor elke bron apart het geluid kan instellen (trebble/mid/bass).
Bespaar het geld en moeite om een ML-systeem achteraf in te bouwen.
Tip: koop met dat geld al je fav. CD’s en GENIET van het rijden in je gave Lexus met je CD’s als achtergrondmuziek.
 
Dank voor de reacties!

De tegeltjeswijsheid 'Eigenwijs is ook wijs' is op mij zeker van toepassing! ;-)

Tussen willen en kunnen is natuurlijk een wereld van verschil. Ik ben vooralsnog op zoek naar de vraag kan het? Het inbouwen lijkt met het probleem niet, alleen de werking. Is de huidige bekabeling geschikt voor ML, even afgezien van de bekabeling voor de versterker. Deze is natuurlijk niet aanwezig. Kunnen de ML-speakers aangesloten worden op de huidige stekkers?
 
Ik denk dat er weinigen zijn die je hier uit ervaring iets over kunnen vertellen, waarschijnlijk om de reden die @Higgie noemt, het is nogal wat uitzoekwerk en je hebt alle componenten inderdaad nodig. Uiteraard zal een ombouw naar ML te doen zijn qua werk want ze kwamen met en zonder uit de fabriek rollen. Maar qua kosten kan het de moeite misschien niet lonen.

Maar je zou op basis van je chassisnummer eens kunnen zoeken op partsouq.com. Daar vind je uitgebreide informatie met schema’s. De F-sport is leverbaar geweest met ML. Ik zou beginnen met uitsluiten of je een aanpassing nodig hebt op de kabelboom. Want het barst van de stekkertjes met lampjes en schakelaars in een IS en als het audio-deel in één kabelboom geïntegreerd zit en je hebt dan een andere nodig, dan ben je echt wel even bezig. Maar wellicht kent de IS ongeacht de uitvoering maar één kabelboom compleet met stekkers voor alles wat er op zou kunnen zitten en is het simpelweg een kwestie van klikken en klaar.

Een tweede ding om te controleren is het aantal speakers. Volgens mij heeft ML er een aantal meer dan het premium systeem. Nou zullen die extra speakers de uitdaging niet zijn, maar als het paneel waar ze in gemonteerd moeten worden daar niet geschikt voor is, moet je dat geschikt maken. Maar wellicht zijn alle IS-en hiervoor hetzelfde en is dit enkel een kwestie van speaker plaatsen in de daarvoor bedoelde lege ruimte en klaar.

Maar, ik begrijp je vraag wel hoor, ik heb een bewuste keuze voor een Lexus met ML. Heeft die auto geen ML? Dan laat ik ‘m staan. Nou zijn er een aantal modellen van Lexus waar premium nagenoeg hetzelfde klinkt als ML, maar er zijn ook modellen waar ML echt merkbaar beter klinkt. Ik heb een premium in een IS vergeleken met een ML en ik was overtuigd: ML.

Wat je overigens op partsouq vind is allemaal nieuw spul. De kans dat er een IS met complete ML op een sloop te vinden is, is klein denk ik. Misschien kun je dan beter je centen (en tijd) steken in een flinke upgrade van het premium systeem door een andere versterker en andere speakers te plaatsen. Eventueel met een equalizer ertussen zodat je de originele head unit kunt laten zitten.
 
Weet je wat ik je eerst wil adviseren:

Ga eens luisteren in een IS300h met ML-audio! Dat ML in een IS zoveel beter is, vindt ook weer niet iedereen. Wellicht kun je met wat aan de settings draaien in jouw huidige auto, toch een acceptabel geluid verkrijgen, waarbij je denkt: 'ik houd al het geld lekker in m'n zak'.
 
Weet je wat ik je eerst wil adviseren:

Ga eens luisteren in een IS300h met ML-audio! Dat ML in een IS zoveel beter is, vindt ook weer niet iedereen. Wellicht kun je met wat aan de settings draaien in jouw huidige auto, toch een acceptabel geluid verkrijgen, waarbij je denkt: 'ik houd al het geld lekker in m'n zak'.
Ik had precies hetzelfde, gewoon letterlijk finetunen totdat je het juiste geluid hebt. Test het met een CD/bluetooth met surround of duidelijke kanaal-output om te kijken wat het beste klinkt.
Daarnaast merk ikzelf veel verschil tussen de kwaliteit van verschillende DAB+ radiozenders, als je deze beluisterd ook opletten of je de 'lokale' of landelijke variant v/d zender hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sam_IS300h
Weet je wat ik je eerst wil adviseren:

Ga eens luisteren in een IS300h met ML-audio! Dat ML in een IS zoveel beter is, vindt ook weer niet iedereen. Wellicht kun je met wat aan de settings draaien in jouw huidige auto, toch een acceptabel geluid verkrijgen, waarbij je denkt: 'ik houd al het geld lekker in m'n zak'.
Ik was er zo een; ik had Premium audio in de IS en nu ML in de NX en ben eigenlijk nog steeds van mening dat de Premium in de IS beter geluid voortbracht dan de ML in de NX nu......🤷‍♂️
 
Over het algemeen biedt ML een veel beter geluid dan premium audio. Maar inderdaad wel verschillen tussen de modellen. Het is en blijft een persoonlijke afweging, iedereen hoort anders en smaken verschillen.
Het beste audio systeem ter wereld is dat systeem wat jij het mooiste vindt klinken....
 
  • Leuk
Waarderingen: Richie en D43m0n
Nogmaals dank voor de reacties.

Zojuist even contact met Lexus Amsterdam gezocht en inderdaad ik haal me, bij een ombouw, een groot probleem op de hals. Zelfs de serviceman kon niet met zekerheid zeggen of de bestaande bekabeling geschikt is voor ML en ook zullen er kabels getrokken moeten worden naar de versterker. Oftewel een flinke klus, waarvan je vooraf niet kunt zeggen of het zal werken.

Dus case closed. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa en D43m0n
Als je alleen wat bass mist, kun je een actieve subwoofer overwegen. Ik heb jaren terug in mijn Ford Focus een 8inch active subwoofer gehad als aanvulling op het standaard audiosysteem. Die deed het best aardig.

Ik ga nu graven uit mijn geheugen van ongeveer 20 jaar geleden, maar dat dingetje was best compact en had naast een cinch-aansluiting ook de mogelijkheid om high level input te gebruiken als audio signaal. Ik weet niet of je huidige head unit een cinch aansluiting heeft, maar een high level input zou je bij je versterker kunnen aftappen, die zit in je bagageruimte onder de vloer rechtsachter. Nou heb je in je IS de mazzel dat de 12V accu ook al in de bagageruimte zit, aan de linkerkant. De voeding voor je actieve subwoofer zit dus niet ver weg (vergeet de zekering niet!). Nou doe ik direct wel een disclaimer: de 12V accu in een hybride heeft minder uithoudingsvermogen dan in een old-skool verbrandingsmotor. Dus zoek niet de meest stroom slurpende actieve subwoofer uit anders heb je kans dat je 12V accu niet voldoende bijgeladen wordt en krijg je te maken met startproblemen.

In die tijd heb ik het nodige geleerd van een Nederlandstalig caraudio-forum. Ik kan de naam helaas niet herinneren. Zoiets zal er vast nog wel bestaan, je kunt daar nog een lichtje opsteken.

En, nog een disclaimer, die 8 inch actieve subwoofer die ik toen had, was een aanvulling op het standaard audio systeem in een Ford Focus uit 2002. Toen klonk dat best goed in mijn oren en geheugen. Ik heb echter na 1 jaar mijn 12inch sub (Boston Acoustics) in die Focus geplaatst. En ja dat was nogal een verschil. Het geluid van een Premium Audio in een IS klinkt al echt goed, het zou maar zo kunnen dat wanneer je die actieve 8inch subwoofer van mij destijds in een IS met premium audio plaatst, dat ie amper opvalt. Misschien is 10” dan aan te raden. Maar, steek eens een lichtje op bij zo’n caraudio forum. Je hebt grote kans dat daar ook liefhebbers actief zijn die werken bij een inbouw specialist van een caraudio-shop en die wel eens een Lexus (met hybride aandrijflijn) onder handen hebben gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Heb contact gezocht met een caraudiobedrijf en daar adviseert men mij om de Match UP 10DSP te installeren. In mijn vorige auto had ik het broertje hiervan geïnstalleerd en dat was een wereld van verschil. Alleen de 10DSP kost € 1.049,- en dat vind ik toch wel geld hoor.
 
Ik ken ‘t product zelf niet, ik ben al ruim 15 jaar niet meer met de betere caraudio bezig. Een versterker is 1 ding, maar de subwoofer zal dit ook moeten kunnen leveren. Heeft de caraudioshop daar ook een advies over?

De prijs van deze versterker is idd een fractie van de onderdelen voor ML 😁

Wil die caraudioshop jou “garanties” geven? Als in: “no cure, no pay”?
 
  • Leuk
Waarderingen: Beest23
Hier nog mijn 5centjes bijdrage. Wel een disclaimertje: ben bij lange na geen specialist :). In mijn vorige auto had ik geen bt streaming. Heb toen een Axton 592dsp versterker ingebouwd samen met een actieve sub. De axton kon met een extra kabel tussen de headunit geplaatst worden. Draaide op iets minder vermogen zonder een power kabel en op vol vermogen als je de versterker ook nog op de accu aansloot. Dat uiteindelijk niet gedaan omdat we de kabel niet goed konden trekken door t schutboord. Het verschil tussen wel en geen versterker was al serieus groot. Toevoeging van de actieve sub (voeding via de Axton versterker) maakte vervolgens nog een keer een serieus verschil. Je zou dus kunnen overwegen om zoiets te doen. Is zelf te doen en qua kosten te overzien. De Axton kostte rond de 250 dacht ik en de actieve sub op mp gekocht voor 175. Was een lange platte Pioneer. Ze zijn er ook in klein formaat voor onder de stoel en evt ook passief. Nou ja voor wat t waard is😁