Van... Citroën XM V6 naar Lexus IS300h? Nope naar GS300h!

Leon64

Nieuw hier
13 jun 2023
2
3
3
De kleur is inderdaad bijzonder en ook bijzonder mooi. Ik dacht inderdaad eerst ook dat het plat zwart was, maar in de zon kleurt hij blauw. Heb zelf twee jaar geleden ook deze kleur Lexus aangeschaft na 14 jaar C5 Service.
Wilde destijds een RX voor de hogere instap, maar zowel de lucht geveerde als de mechanisch geveerde vond ik erg stug (vanuit een Citroën is alles stug natuurlijk) Uiteindelijk werd ik gewezen op de LS600hL welke soepeler veert (lees: veert als een oude Amerikaan) dan de RX en vond dat een ‘aanvaardbaar alternatief’ voor de Citroën.
Nog steeds maak ik veel meer km’s in de C5 klusbak dan in de LS. Reden: de hydropneumatische vering natuurlijk, de fauteuils uit een Peugeot 605, de laadbak en ik hoef er minder voorzichtig mee te doen 😀
Verschil: de Lexus verslijt ik van mijn leven niet meer, de Citroën gaat dat niet halen vrees ik 😬

Ik wens je lang en veel genot met deze prachtige GS300h. En nog een fijne vakantie natuurlijk 😎
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Hier in de bergen van de Ardèche moet ik nog wel even stoeien met de standen van motor en bak. Qua besturing lijk ik SPORT te willen, qua motor NORMAL. En dan heb je ook nog de D1-D6-standen, nu erachter hoe ik de handleiding moet interpreteren: dan schakelt de bak nog wel zelf, maar in D4 bijvoorbeeld niet verder dan de 4e "versnelling". En in S1-S6 zet je de auto echt vast in bijvoorbeeld die 4e "versnelling". Even wennen, en ook lastiger om dochterlief die ook graag de GS in de bergen wil leren rijden te coachen als ik 't zelf nog moet ontdekken.
Het gewenningsproces is al snel begonnen, lees ik. Het zal enige tijd duren voor dat je er helemaal los op bent. Toen ik mijn GS pas had zat ik me af te vragen wat je nou met die flippers of die pook moet met al die standen - bij een automaat is de keuze tussen vooruit of achteruit toch toereikend? De keuze tussen ECO, Normal of Sport (+) is vrij simpel. ECO verlaagt het brandstofverbruik, maar de auto wordt wat "slomer". Normal is voor de meeste rijomstandigheden prima, kost iets meer brandstof maar het maakt de auto "levendiger". Sport is wat de naam zegt: de auto wordt wakker geschopt en levert prestaties die je niet meteen verwacht. Dat kost brandstof en comfort.

Inderdaad zet je met de D1-D6 stand de maximale overbrengingsverhouding vast - al zal er wel een beveiling aanwezig zijn die voorkomt dat je bij een snelheid van 160 km/u de stand D1 kunt inschakelen. Het is een handige voorziening, het best te vergelijken met het rijden met een handgeschakelde versnellingbak. Van nut bij het "afremmen op de motor" en bij rijden rond rotondes en bergaf om de snelheid niet te hoog op te laten lopen. S1-S6 doet in feite hetzelfde, maar dan in "Sportvorm" - agressiever wat het comfortabele karakter van de auto een beetje aantast. Of je dat hijnderlijk vindt hangt af van je favoriete rijstijl.
Ja bergop gewoon in D, easy. Maar naar beneden moet er toch echt op de motor geremd worden.
Qua power zijn de ECO-NORMAL-SPORT standen erg fijn. Op snelweg in ECO en op cruise control: done. Dorpjes is ECO ook fijn: heel rustig doorheen glijden. Op bergweggetjes reageert de auto lekkerder op het gas in NORMAL - en gewoon fel in SPORT. Al blijft dat een rare gewaarwording in een comfortsedan als de GS, past voor mij toch meer bij een IS/RC.
De GS 300h wordt door "kenners"/autojournalisten vaak verweten dat bij accelereren de motor meteen naar zijn hoogste toerental gaat en dus veel herrie maakt. Dat is toch wat je wilt bij accelereren met een CVT? Op die manier heb je immers het maximale vermogen min of meer continu beschikbaar? Bij een handgeschakelde auto of een automaat van een Duitse kwaliteitsfabrikant wordt de acceleratie steeds hinderlijk onderbroken doordat de overbrengingsverhouding niet traploos wordt aangepast en dus wordt je geconfrenteerd met de inherente onvolkomenheden van de verbrandingsmotor: pas bij hogere toerentallen wordt voldoende vermogen geleverd om vlot te kunnen versnellen.

Tussen GS 450h en 300h zit wat dat betreft wel een duidelijk (en hoorbaar) verschil: door de kleinere motor zal de GS 300h wel duidelijk meer hoorbaar zijn wanneer je (erg) vlot wilt accelereren.

Uiteindelijk is het gebruik van de flippers eigenlijk prima te vergelijken met het rijden in een Citroen GSA :cool: . Ook daar moest je door tijdig terugschakelen er voor zorgen dat je enigszins vlot mee kon met auto's met een grotere motor en om te voorkomen dat je bij de eerste haarspeldbocht niet over de rand een ravijn in duikelde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Haha ja Romke, in de bergen hier moet die gewenning direct beginnen. De pook gebruik ik niet om te schakelen, vandaag de Gorges de l'Ardeche alleen met de flippers D1-5 gedaan. De pook vind ik namelijk verkeerd-om schakelen. O.a. BMW heeft dat goed bedacht: terugschakelen doe je bij het remmen, dan "val" je wat naar voren. Opschakelen bij optrekken, dan word je in je stoel gedrukt. Dus terugschakelen is naar voren duwen, opschakelen naar achteren trekken. Lijkt eerst raar, maar werkt in praktijk prachtig intuïtief. Gelukkig de flippers van de GS300h ook!

Ik vind S1-6 het meest op een handbak (en op de handmatige sportstand van de 325Ci cabrio met ZF-5-traps-automaat) lijken. D1-6 is eigenlijk meer als een traditionele automaat zoals in mijn XM: als ik die in 3 zet, kiest de bak ook nog zelf uit 1, 2 of 3. Maar zeker een ideale stand in de bergen: wel afremmen op de motor, maar toch de bak ook zoveel mogelijk zelf laten bepalen. En veel sneller dan die ouwe koppelomvormer in de XM: daar terugschakelen gaf altijd een reactietijd van een seconde of zo - niet wat je wil bergaf! De GS reageert direct op D4-D3-D2, heerlijk, je voelt 'm gelijk op de motor afremmen. Zonder extreem geloei, i.p.v. stilte een zacht, tevreden snorrend blok.

Dat CVT-geloei ken ik nog wel uit de Prius-III, daar kon het echt irritant zijn: met 4 volwassenen optrekken van 90 naar 120 op de snelweg gaf veel geluid, en ook echt geen fijn geluid. De grote 2.5 is een veel fijnere motor met veel meer koppel, plus de betere isolatie maakt van de GS een nagenoeg onvergelijkbare auto.

De GSA lijkt juist meer op de sportstand S1-S6, want je moet iedere versnelling zelf kiezen - en dan nog een nukkige carburateur er bij denken: altijd toeren houden dus. Dat ding remt dan wel echt lekker heftig op de motor, met die extra korte 5-bak zoals ze in mijn X1 en de iets luxere X3 leverden. 1299cc maar echte berggeiten, heb daar menige grote bak mee ingehaald in de bergen, als je maar op het juiste moment in de juiste versnelling op het gas gaat. En je leert er écht van rijden, gevoel krijgen voor de motor, de bak, het zwaartepunt, de banden. Als er iets niet klopt aan dat ding voel ik het gelijk, zoveel feedback (geen stuurbekrachtiging, geen hydraulische koppeling, stalen gaskabel tussen carb en pedaal, center point steering).

Eens kijken welke ritten we deze week nog gaan maken hier!

De Connected Services krijg ik overigens niet aan de praat, jammer want dan kun je gewoon met Google plekken opzoeken die niet in de ouwe navi (2017 kaarten zag ik) staan. Denk dat het komt omdat mijn iPhone geen DUN-protocol meer ondersteund met bluetooth, al lees ik op UK sites dat de Wi-Fi hotspot dan wel opgepakt zou moeten worden??
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Met connected services heb ik zelf lang zitten klooien.
Het duurde even voordat ik door had dat mijn e-mailadres en wachtwoord te lang waren.
Nog langer voordat ik doorhad dat ik mijn telefoon op Persoonlijke Hotspot moest zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
En: vanochtend deed de ruitensproeier het wel, maar bewogen de wissers niet mee.
Net geprobeerd: werkt gewoon zoals t moet. Heb toch geen GS met Frans karakter hè ;-)
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
14 incluis domeinnaam, das nog een uitdaging. Zelfs mijn kortste e-mail is al te lang dan, live.nl is al 7 karakters!
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Connected wil nog niet lukken, ook niet na verlate afleverbeurt bij de dealer.

Wat na die beurt wel opvallend is, is het enorm gestegen verbruik in NL. Voor de beurt reed de GS300h steevast keurig beter dan 1:20 bij 100 km/h. Onderweg naar Louwman Den Haag vanuit Eindhoven zelfs 1:22, maar andere ritten ook altijd zeker 1:20 bij constante snelheid 90-110 (gemiddeld 1:19 met wijk uitrijden e.d., korte stukjes doe ik op de fiets). Nu mag ik blij zijn als ik de 1:17 nog haal bij die constante snelheden. Gemiddeld 1:16. Wat is er veranderd denk ik dan?

a. Banden waren zomerbanden (Tyfoon en ander B-merk) - nu Vredestein Quatrac Pro all-season. Ja, die mogen iets meer verbruiken natuurlijk, maar zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Bij Michelin CrossClimate+ was het verschil niet meetbaar. Zomerbanden stonden op ECO-spec van 2.7 bar rondom. De Vredesteins even op 2.6, daarna gauw op 2.7 ook voor het vergelijk.

b. Voorste remschijven en blokken zijn vernieuwd. Ruik geen brandlucht van hangende rem als ik uitstap.

c. Filters olie e.d. natuurlijk ook

d. Warm was het voor de beurt ook al, airco hoeft niet noemenswaardig harder/zachter te werken.

Hebben jullie ook zulke extreme ervaringen qua verbruik op all-seasonbanden??
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
69
53
18
Toch de banden, denk ik.
1 op 20 haal ik ook met de cc rond de 100 km/uur.
Korte ritjes onder de 10 kilometer brengen het gemiddelde wel omlaag, naar 1 op 18,3.
Zware schoenen ook…..
;-)

En je zou verwachten (zei ik zonder technische achtergrond) dat nieuwe filters en olie het verbruik doen dalen, toch?
Dan hou je de banden over als oorzaak.
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Geen zware voet en geen korte stukjes dus. Niet op de zomerbanden en niet op de all-seasons. Vreemd toch, meer dan 15% onzuiniger alleen door all-season banden? Heb ik in elk geval nog nooit gehad. Niet met de XM, niet met de BMW, niet met lease-auto's (met zelfs echte winterbanden).
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Ik zou dan toch ook de banden verdenken. Ze kunnen meer rolweerstand hebben en de marges zijn klein. Zijn de remmen ook gangbaar gemaakt?
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Even een update na alweer vele comfortabele kilometers.

De GS300h is nu bijna goed na enkele garantie- en verlate afleveringswerkzaamheden:

a. De bandenspanningssensoren bleven een foutmelding geven: lampje eerst minuut lang knipperen, dan constant aan. Volgens handleiding is dat een storing in het systeem, "go to your dealer". Banden zelf gecheckt, later nogmaals op spanning gezet en Reset van systeem gedaan. Foutmelding kwam bijna gelijk weer terug. Louwman Den Haag deed dat per email af als foutieve bandenspanning (uhhh volgens handleiding niet), hebben toch bij binnenkomst "de sensoren gereset en opnieuw ingeleerd". Tja, zelfde dag was 't alweer raak... Die maandag erop naar Louwman Eindhoven hier om de hoek, want ik zou de dag er na met vriendinlief naar de Elzas vertrekken. Uitgelezen, verwonderd Den Haag gebeld of ze niet gezien hadden dat de sensor rechtsachter kaduuk was, sensor onder garantie vervangen en klaar...

b. De interval/regensensor deed gevaarlijk raar: wisser die midden op de ruit er mee stopt, vooral bij heftiger regen. Dan werkte alleen de handmatige snelste stand nog - wat gelijk héél zenuwachtig is. Ook de 1x wisfunctie weigerde dan en ook bij ruitensproeier deden de wissers niets. Dochter had me al keer in paniek moeten bellen, schuilend bij tankstation - niet acceptabel natuurlijk. Onderweg later zelf ontdekt dat dit alleen (vooral?) gebeurde als de sensor NIET op de rustigste stand stond, apart. Bleek gelukkig voor Louwman Den Haag slechts om twee kapotte relais te gaan. Gisteren terug uit Elzas pas de eerste bui: werkte weer prima.

c. De achterkant van de bestuurdersstoel heeft een lelijke plek, alsof er ooit een hete föhn of zo tegenaan heeft gelegen. Den Haag dacht eerst dat hier voor een bekleder nodig was (huh!?), maar dat bleek (duh!) toch een kunststof plaat te zijn. Ik mag die nog bij Eindhoven laten vervangen, is uiteraard geen voorraaddeel.

d. De Quatrac Pro schaar ik nog steeds onder "ontevredesteins". Het verbruik is sinds ik Shell e.d. tank (Den Haag vult bij een naamloos station) iets beter weer (maar nog lang niet wat het voor de Quatrac's was, moet echt met ei onder voet rijden voor 1 op 16 gemiddeld, daarvoor was het easy 1 op 18), maar de herrie op ZOAB blijft. Las in ander draadje dat die Quatracs bijna 100k km mee kunnen gaan, is maar goed dat ik in de Elzas ook wat bochtjes gedraaid heb in Sport met full power de haarspelden uit :devilish:.

e. De Connectivity ga ik nog hier in Eindhoven naar vragen als ik de GS voor die stoel terug breng. Wellicht lukt het me om samen met expert daar het aan de praat te krijgen. Online traffic info zit er in, en lijkt me stukken beter dan de TMC-zooi.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me en Richie