Vast in de modder

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hube
  • Startdatum Startdatum

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
69
0
Op telegraaf.nl is de volgende video verschenen: http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... uur__.html

Ik zal de waardeoordelen achterwege laten.

De discussie die echter wordt opengebroken is wel een interessante. Men koopt een SUV en verwacht dat deze off-road presteert. Is deze verwachting redelijk? Moeten dealers SUV kopers in Nederland informeren hoe om te gaan met de auto wanneer je off-road gaat of in 4x4 situaties terecht komt?

Iets waar velen geen rekening mee houden zijn de banden. Zet je goede off-road banden onder een SUV dan zal deze zeker goed presteren. Maar op zomerbanden, als de groeven vol zitten met modder op een zachte ondergrond, waar moet de grip dan vandaan komen?

Er zijn kleine zaken die je natuurlijk wel kan doen. Lucht uit de banden laten lopen, op zoek gaan naar een plank of een deken onder de wielen zetten.

In de video van de telegraaf wordt de situatie niet in zijn geheel verteld. Hoe vast zaten ze? Wat was de omgeving, welke omstandigheden?
 
Wanneer ik de link open krijg ik sowieso maar weinig informatie wat er nu aan de hand is.

Ze rijden de lexus in een kletsnat weiland..... en verder???
Ach het enige waarde oordeel dat ik hieraan kan geven is dat deze familie/mevrouw wel erg naief is geweest bij de aanschaf van haar SUV.

Wanneer ze voor echte off-road kwaliteiten had willen gaan had ze voor het neefje moeten gaan de landcruiser, maar ook die kan niet alles.

Maar het is natuurlijk geen goede aftersales wanneer een filiaal welke je belt voor info je zo in de kou laat staan.
 
Nja, je geeft zelf al een helder antwoord op je vraagstelling ;)

Nee, die verwachting is eigenlijk onredelijk. Het is mijnsinziens alom bekend dat een SUV primair niet bedoeld is voor offroad gebruik. Het is dus geen terreinwagen.

SUV's combineren wel eigenschappen van een luxe personen(station)auto met wat (vaak versimpelde) offroad techniek (4-wielaandrijving). Dat houdt in dat een dergelijke auto meestal iets beter presteert op grof terrein of wegdek, uitzonderingen daargelaten. Je kunt je dus beter afvragen wat 'ruw' terrein precies definieert en in welke omstandigheden een SUV faalt t.o.v. een terreinwagen. En hoe kundig is de bestuurder.. bla bla.

Denken dat je een luxe SUV aanschaft en daarmee plots berg en dal kunt bedwingen is een ijdele illusie... Niet enkel voorbehouden aan Lexus dus, maar de meeste SUV's bakken er geen ei van als het op puur offroad gebruik aankomt.

Wil je grote mannendingen doen, dan kom je sec uit op een terreinwagen met sper-differentieel/hoog-laag versnelling, offroad-banden, etc. Specifiek geconstrueerd voor offroad gebruik dus. Gladheid (zoals in interview) vormt meestal ook voor terreinwagens een uitdaging. Zonder lier en matjes kunnen die ook aardig vast lopen.

Dus zonder verdere details en omstandigheden in dit (nogal hysterische) interview....tja. Je zou Lexus misschien kunnen verwijten dat ze haar niet hebben teruggebeld (als dat al klopt). En dat begrijp ik ook nog :D

Laten we vooral wel een waardeoordeel geven. Wat een modderkrant :P
 
Tja, het hele verhaal vertellen is iets waar de Telegraaf vaker moeite mee heeft. Maar toch, waarom hebben ze de RX gekocht? Wat waren de verwachtingen? Zij zijn de uiteindelijke klant en hebben verwachtingen bij het product. Zijn deze onredelijk wanneer men verwacht dat een SUV zonder problemen een nat modderig weiland kan bedwingen? Is het de taak van de fabrikant/dealer om mensen te informeren van de (on)mogelijkheden van een auto?

Ik zelf heb wel wat off-road ervaring, hoewel al 15 jaar terug. Ik zal dan ook niet snel irre?le verwachtingen van een 4x4/suv hebben. Maar mensen die dat niet hebben, wat dan?
 
GPS-10 zei:
Nja, je geeft zelf al een helder antwoord op je vraagstelling ;)

Nee, die verwachting is feitelijk onredelijk. Het is mijnsinziens alom bekend dat een SUV primair niet bedoeld is voor offroad gebruik. Het is dus geen terreinwagen.
Is het alom bekend? Wellicht bij autoliefhebbers, maar voor velen is een auto een tool die iets moet kunnen en daar houdt het op.
 
Ik bedoel hiermee kennis van SUV eigenaren of potenti?le kopers omtrent offroad eigenschappen. Vooraf informeren of informatie opzoeken over wat je koopt is niet ongebruikelijk. Type SUV in en je wordt bedolven met informatie.. Misschien niet de grote massa met een Chevy, maar die is in deze ook niet relevant.

SUV's worden veelal gepositioneerd voor snelweg en daarnaast wat licht offroad gebruik. Dat is ook precies wat ze doen en kunnen. Op basis van dit interview maak ik mij ook geen zorgen dat de Lexus hier faalt.

Btw, ik zie net dat een LF-NX of RX een crossover is en als zodanig geadverteerd wordt... Dat werpt weer een ander lampje op het geheel.
 
goh... dan nog, dit lijkt ook nog eens een 450h? heb de kenteken niet opgezocht.. maar inderdaad, zoals al gezegd.. van zo'n wagen zou IK niet verwachten dat het zo 123 terreinen zou kunnen bedwingen net zoals een landrover defender of een landcruiser dat kan... En het verhaal dat ze zich genept voelt.. tja.. we weten niet wat de mevrouw aan de dealer heeft verteld wat ze met de auto wil en wat de dealer heeft begrepen wat de mevrouw wil.
 
1990-1992 in de woestijn van Saoedi Arabie. Wat zitten spelen met vrienden in de zandheuvels met een Bronco en een Isuzu Trooper. Ook de kever hebben we in het zand gehad. Daarnaast nog een paar keer off-road geweest met een Nissan Patrol, welke woestijnklaar was met zandbanden. Een keer de eer gehad in een LM-002, maar dat was op harde ondergrond en ik reed zelf niet, dus die telt niet :)

1995-2000 in Zuid Afrika vaak de bush in. Dit was a.o. met een Hilux, een Defender en een Landcruiser en meerdere beachbuggies.
 
Ja, Lamborghini Cheetah. Volgens mij de voorloper van de LM. Ook voor militaire doeleinden, maar geen succes geworden.
 
Tsja, niet voor niks Telegraaf nieuws dit..

Russiche klootmongolen trouwens met die Cayenne, hoop dat die de klap van die band en daarbij meeklappende onderdelen nog lang voelt.
 
Er zal wel de nodige Vodka aan vooraf gegaan zijn ;)

@GPS, tnx.
 
Comparitie en wat je kunt verwachten van crossovers's:


Hier een voorkeur voor de Lexus t.o.v. de Merc (ondanks techniek):
 
Dat ze dan eerst maar eens de banden er op gooien die voor off-road bedoeld zijn. En geen straat banden, want dan is je grip ook zo op.