Velgen reinigen met Iron X

dennisb

Actief
19 apr 2011
101
1
18
Hoi forumleden,

Ik heb mijn velgens eens goed gereinigd met Iron x, het spul lost ijzerdeeltjes op en werkt super.
Ik ben het tegen gekomen op internet en heb het maar eens geprobeerd.



Er zit wel een smerig luchtje aan, dus doe het lekker buiten
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
Iron X is geen velgenreiniger, het werkt wel net als een velgenreiniger.
Beter kan je eerst met een goede velgenreiniger alle vuil eraf halen en dan als laatste stap de IronX gebruiken.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Reactie op carclean, nav discussie of er zuren inzitten, schadelijk voor de auto? Remklauwen, etc.



------------------------------------

Aangezien dit mijn vakgebied is zal ik me er ook even inmengen.:

Beginnend bij begin wat iron-x doet met blank aluminium, plakloodjes en dus ook met remklauwen. Remklauwen van veel automerken en zelfs binnen een automerk (verschillende types) krijgen verschillende behandelingen t.a.v. corrosiewering, elektrolytisch verzinkt, zink/ijzer behandeling, chemisch nikkel, enz. Vuistregel is een beetje hoe duurder de auto des de beter is de laag die gebruikt is voor de corrosiewering.

Ook mij is het gisteren opgevallen dat bij gebruik op de velgen van de auto van mijn vrouw dat de remklauwen begonnen te bruisen en ook de plakloodjes begonnen te verkleuren. Aangezien de laag op de klauwen zwart "verkleurde" is dat een teken van zink oplossen wat betekent dat deze klauwen of elektrolytisch verzinkt waren of zink/ijzer behandeld.

Dat er dus een werkzaam zuur in iron-x zit is wel duidelijk aangezien de remklauwen begonnen te bruisen (oplossen van de laag). Oxaalzuur wat hier al meerdere malen is genoemd staat bekend om de uitstekende ontzinkende werking, dus zou dit als bestandeel heel goed kunnen. Ook zal er iets van kaliumpermagnaat inzitten wat werkt als indicator (omslaan naar paarse kleur) wat weer betekend dat iron-x zijn werk doet en de vorm van ijzer wordt omgezet.

Helaas heb ik de iron-x vandaag niet meegenomen anders had ik hier direct even de ph-meter erin gehangen om te kijken wat voor ph-waarde iron-x heeft. Dit zal ik morgen eens doen.

Aangezien dit middel de zinklaag aantast op remklauwen zou ik bij het gebruik op andere metalen toch uikijken! Chemisch nikkel is bijvoorbeeld veel beter bestand tegen zuren als zink. Aangezien aluminium ook een zeer onedel metaal is zou ik hier ook mee uitkijken tot bekend is wat er nu precies in zit en wat de ph-waarde is. Gespoten velgen is geen probleem aangezien zuren geen effect heben op lak