Verbruik bijhouden (app - site - aantekeningenboekje)

Namssam

Hoort erbij
15 jan 2024
54
62
18
Omdat ik het wel interessant vind om te weten hou ik altijd mijn verbruik bij (ook bij vorige auto's gedaan)

Ik gebruik momenteel de site van AutoWeek, zie hieronder mijn CT200h
Verbruik 01OCT.jpg


Maar ik zag ergens op dit forum de appnaam Spiritmonitor voorbij komen (ga ik tzt eens bekijken)

Zijn er nog meer leden die hun verbruik bijhouden, en zo ja, op welke maniet doen jullie dat?
 
Spritmonitor.de. Heeft naast een website ook een app. Deze kan verschillende categorieën aan kosten bijhouden. Periodieke kosten zoals MRB en verzekering kun je eenvoudig laten herhalen. Ik krijg daarmee een nauwkeurig beeld wat mijn auto’s daadwerkelijk kosten. Ik ben begonnen in 2014 met de IS250. Alles heb ik ermee bijgehouden in Spritmonitor. Een paar jaar later kocht ik een hobby auto, die hou ik ook volledig bij qua kosten in Spritmonitor. En later ben ik de Polo ook bij gaan houden. Ik krijg dan van die inzichten waar het gros van m’n geld in die auto’s is gaan zitten. Grootste post is bij mij steeds de aanschaf, en na verloop van tijd de brandstof. Dit is een verdeling van kosten van m’n IS250 bijvoorbeeld:

IMG_0134.jpeg


Na aanschaf en brandstof ben ik daarnaast het meeste geld kwijt geweest aan MRB, dan aan verzekering. Onderhoud was niet zo veel (6%) en reparaties nog minder.

Dit is de verdeling qua kosten van de vorige Polo bijvoorbeeld:

IMG_0135.jpeg


Die Polo was in aanschaf goedkoper, was in verbruik zuiniger dan de IS250. Ook daarna waren verzekering en MRB de hoogste kosten.

Maar er zijn meer inzichten te creëren hoor, bijvoorbeeld welke maanden de auto het zuinigst rijdt en de verdeling qua verbruik over langere periode:

IMG_0137.jpeg

Zo zie ik wat de weersinvloeden doen met het verbruik. En het verbruik in juli/augustus is wat vertekend omdat daar de vakantieritten bij zitten op de snelweg, daar was ie het zuinigst.

En als iemand zegt dat een auto zuiniger is op premium brandstof, bij een IS250 valt dat wel mee:

IMG_0136.jpeg


Ik heb veel met premium brandstoffen gereden waar het kon. In het buitenland had ik de keuze vaak niet, daar zie je dat een “super gasoline” (95) relatief zuinig lijkt maar dat komt door die snelwegritten. Ik durf wel een discussie aan te gaan over kosten van een auto hoor. Ik heb de cijfers vanzelf verzameld over de afgelopen 10 jaar van drie auto’s en hou van twee vervangers de kosten ook zo bij.

Wat nou private lease is goedkoper? Das war einmal. (Appels met appels vergelijken he).
 

Bijlagen

  • IMG_0137.jpeg
    IMG_0137.jpeg
    68,4 KB · Weergaven: 0