Verbruik CT200 H

Stefanowits

Hoort erbij
31 jan 2023
27
9
3
We zijn op en neer geweest naar Portugal,2 dagen heen , 6 dagen daar en in twee dagen terug, totaal afgelegde kilometers 5000 , het verbruik gemiddeld kwam uit op 15,8 km per liter, we hebben niet op de tolweg gereden , het verbruik is niet te halen wat word opgegeven 1L op 25 km, ligt dat aan mij of hebben jullie dezelfde ervaring.
 

Sammie

Hoort erbij
8 sep 2022
72
29
18
Een CT op de lange afstand is niet per se een zuinigheidswonder. Welke snelheden heb je zo'n beetje gereden? Boven de 100 is het echte zuinige er namelijk wel af. Welke bandenmaat en bandenspanning heb je?

1:25 was natuurlijk een optimistisch getal om de verkoop aan te wakkeren. Dit kun je wel halen, maar dan moet je zeer rustig gaan rijden. Meest haalbare zal 1:18-1:20 zijn en dat is veel met 100 op de CC (dus 93 GPS).
 
  • Leuk
Waarderingen: kiwicupra

PeterA

Actief
25 jan 2012
168
63
28
! op 25 is gemeten bij optimale condities volgens de inmiddels achterhaalde NEDC norm. Dit is in de praktijk bijna niet haalbaar. Als je wilt weten wat het gemiddelde werkelijke verbruik van de CT 200h is, zou je kunnen kijken op een website waar berijders hun verbruik door de tijd bijhouden, b.v. spritmonitor.de:
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/26-Lexus/1228-CT_200h.html?fueltype=2&powerunit=2
Je ziet dan dat het gemiddelde verbruik van alle (bijna 400) registraties ongeveer 1:18,5 bedraagt, maar dat er ook uitschieters zijn van 1:23 tot 1:14.
De hybride aandrijving moet het hebben van de ondersteuning door de elektromotor. Op hoge snelheden (> 100 km/u) wordt die ondersteuning een stuk minder, en ben je hoofdzakelijk nog afhankelijk van het verbruik van de benzinemotor zelf. Ik heb in het verleden met de CT 200h gedurende ca. 120.000 km een gemiddeld verbruik gehaald van zo'n 1:18,5., wat overeenkomt met het gemiddelde op bovengenoemde website. Mijn rijprofiel is een mix van stadsverkeer, provinciale weg en snelweg. Mijn constatering is (nog steeds) dat de Toyota/Lexus hybrides het zuinigst rijden bij zo'n 80 km/u en zomerse temperaturen.
Duidekijk nadelig op het verbruik zijn winterse temperaturen, veel stop/start acties en snelheden (ver) boven 100 km/u.