Verhogen IS300H

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

PP_IS300H

Nieuw hier
16 aug 2024
1
0
1
Hallo allemaal,

Ik rij nu 8 jaar Lexus, eerst een CT200h gehad, nu al 4 jaar een IS300H. Die bevalt goed, en gezien overstap op iets anders heel veel geld gaat kosten en een lease auto er nog even niet in zit overweeg ik om nog flink wat jaren door te rijden. Er staat nu 200dkm op de teller, een ton of twee erbij moet ook kunnen toch?

Perfect is de auto ook weer niet, een aantal dingen zijn aan de hand die ik dan misschien moet opknappen om weer 4 jaar er tegenaan te kunnen zonder irritaties.
1. de parkeersensoren voor geven een storing bij vochtig weer
2. mistlicht doet het niet via de kabelboom van de trekhaak
3. auto is voor mij te laag, schraapt over de drempels in de straat.

Vooral punt 3 is waarom ik eigenlijk een andere auto zou willen. Als ik redelijk wat spullen of mensen bij me heb schraapt de onderkant nog harder over drempels en fietsendrager mee op vakantie is ook geen optie omdat de auto dan nog lager komt met alle spullen die al er in zitten bij vakanties.

Zijn er mensen met ervaring met het verhogen? Ik zie alleen maar berichten over verlagingssets, maar kan me er weinig bij voorstellen omdat te willen omdat de auto al zo laag is van zichzelf.

Als ik de straat in rijd moet ik al de juiste kant van de drempels pakken anders schraap ik 3 x bij de wijk uit rijden.
 

Bijlagen

  • Inked20240627_174112_LI.jpg
    Inked20240627_174112_LI.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 54
Monteer hogere banden, krijg je ook meer comfort.
Snelheidsmeter gaat wel iets minder aangeven.

Heb ik ook gedaan, bevalt prima!
 
Ik zie dat je de 17" velgen op je IS300h hebt zitten (op die foto). Ik heb met een aantal IS300h's proef gereden voor ik de huidige kocht. Met een daarvan ben ik ook naar huis gereden en in de wijk liggen vele drempels. Die auto had dezelfde velgen (was wel een 2017 model). Bij de wijk inrijden schraapte die bij een drempel ook met de bodem daaroverheen, we zaten er met z'n drieën in. Geen idee wat de bandenspanning was maar het TPMS gaf geen waarschuwing. Ik moest heel langzaam over die ene bewuste drempel rijden en dan ging het net goed.

Bij de huidige IS300h heb ik 18" velgen, deze schraapt in de eigen wijk niet over drempels. Ook niet als we met z'n drieën en volle bepakking voor de zomervakantie eroverheen rijden. Ik rij er dan wel rustiger overheen trouwens. Qua leeftijd en staat waren beide auto's vergelijkbaar, een versleten onderstel, afgebroken veren of te slappen schokdempers zijn mij niet opgevallen bij beide auto's.

Ik heb geen trekhaak overigens.

Je kunt hogere banden monteren, hou die wel voldoende op spanning. Als ze relatief weinig luchtdruk bevatten kunnen ze nog met volle belading in veren. Of je zoekt een set 18" velgen, daar horen wat plattere banden op die daardoor wat minder in veren. 18" Lexus velgen zijn wat lastiger te vinden. En dit zal iets minder comfortabel rijden dan je huidige set.

Mooie foto trouwens!
 
En wat betreft punt 1, dat had ik op enig moment met mijn IS ook, wasstraat en vochtig weer gaven storing. Ik heb daar nieuwe sensoren voor besteld indertijd bij Ali en die deden het prima en kosten een stuk minder dan de originele van Lexus. Je moet ff uitzoeken welke van de (vgm 4) de storing geeft en dan vervangen. Je kan er redelijk bij aan de voorkant. Misschien heb ik zelfs nog wel een nieuwe liggen, die mag je zo hebben van me. Zal ff zoeken vandaag of morgen, mocht je interesse hebben dan hoor ik het wel.
 
Hmm, ik heb 17'' wielen (225/45 R17) en eerlijk gezegd geen moment gehad dat ik het wegdek 'gekust' heb, ook niet met een beladen auto. Een tijdje terug werd ik nog verrast door een lelijke drempel in België, die ik te hard nam. Zelfs toen geen schade opgelopen aan de bumper of afdekplaat. Eerlijk gezegd denk ik dan toch dat er wat aan het onderstel mankeert, als je 3x in de wijk een drempel raakt met normaal rijden.
 
Ik heb zelf geen IS, maar misschien de hoogte opmeten van de wagen? Misschien had de vorige eigenaar 'm verlaagd?
Bijvoorbeeld van de onderzijde van de deurklink naar de grond? Er zijn hier genoeg IS rijders op het forum die hetzelfde kunnen doen.
 
Wat ik bij mijn 2015 IS300h luxury line merkte is dat de achtervering best slap was toen ik 'm inruilde met 100k. Deinde best wat na als ik over grote verkeersdrempels reed. Ook had ik last van de voorkant die schraapte over drempels en kon meestal niet harder dan 20 km/u. De combinatie met slappe achtervering kan dit ook veroorzaken en ja, het is een lage auto met ditto goede wegligging. Ik had 18" velgen. Ik zou sowieso willen aanraden om voor 17" te gaan en dan idd zoals Higgie aangaf met een hogere wang. Ook veel comfortabeler.
Laat dus wellicht je achterste schokdempers controleren.
 
Wat ik bij mijn 2015 IS300h luxury line merkte is dat de achtervering best slap was toen ik 'm inruilde met 100k. Deinde best wat na als ik over grote verkeersdrempels reed. Ook had ik last van de voorkant die schraapte over drempels en kon meestal niet harder dan 20 km/u. De combinatie met slappe achtervering kan dit ook veroorzaken en ja, het is een lage auto met ditto goede wegligging. Ik had 18" velgen. Ik zou sowieso willen aanraden om voor 17" te gaan en dan idd zoals Higgie aangaf met een hogere wang. Ook veel comfortabeler.
Laat dus wellicht je achterste schokdempers controleren.
Ik zou ook in die richting zoeken, ik heb een verlaagde IS (wel van het vorige model) maar ik heb echt momenteel totaal geen problemen met drempels. Wel is de schroefset waarmee ik 'm verlaagd heb behoorlijk stug geveerd. De vorige eigenaar had om te verlagen een paar windingen van de veren afgeslepen (ja echt...) en dan merkte je wel dat je soms drempels raakte omdat de gehele veerkarakteristiek naar de kl#te was. Je moet uiteraard niet te hard over drempels rijden, ik moet wel regelmatig afremmen, maar raken doe ik ze eigenlijk nooit, dan moet ik al echt heel gek gaan doen.

En in principe maakt de grootte van de velgen niet veel uit voor de rolomtrek, want bij grotere velgen monteer je weer plattere banden. Daardoor wordt de rolomtrek net zo groot als het origineel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975
Als je je ophanging niet wilt modificeren dan is een iets hogere band de way to go. De afwijking van de snelheidsmeter neemt dan wat af.

Overigens uit eigen ervaring kan ik ook aanbevelen om een band met stuggere wand te nemen. Toen ik de CC2 verving door een UHP sportband, ging de auto ook beter over drempels maar het blijft oppassen met de ES, IS en de CT.
 
Ik zou ook in die richting zoeken, ik heb een verlaagde IS (wel van het vorige model) maar ik heb echt momenteel totaal geen problemen met drempels. Wel is de schroefset waarmee ik 'm verlaagd heb behoorlijk stug geveerd. De vorige eigenaar had om te verlagen een paar windingen van de veren afgeslepen (ja echt...) en dan merkte je wel dat je soms drempels raakte omdat de gehele veerkarakteristiek naar de kl#te was. Je moet uiteraard niet te hard over drempels rijden, ik moet wel regelmatig afremmen, maar raken doe ik ze eigenlijk nooit, dan moet ik al echt heel gek gaan doen.

En in principe maakt de grootte van de velgen niet veel uit voor de rolomtrek, want bij grotere velgen monteer je weer plattere banden. Daardoor wordt de rolomtrek net zo groot als het origineel.
Ik vermoed ook een door Beun de Haas verlaagde auto: dan kan zelfs een kleine verlaging al teveel zijn, want zo hoog ligt een IS300h van zichzelf al niet. Beide niet-verlaagde exemplaren die ik heb proefgereden hadden zeker niet dit gedrag op drempels (beiden 17").
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Metalfreak
Ik heb zelf geen IS, maar misschien de hoogte opmeten van de wagen? Misschien had de vorige eigenaar 'm verlaagd?
Bijvoorbeeld van de onderzijde van de deurklink naar de grond? Er zijn hier genoeg IS rijders op het forum die hetzelfde kunnen doen.
Ik heb even gemeten van het hart van het cilinderslot van het bestuurdersportier: 82,1cm. 18 inch velgen en nieuwe zomerbanden voor en achter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa
Volgens mij is de methode om wagenhoogte te vergelijken "van asfalt tot hoogste punt van wielkast (voor en achter)" de geijkte methode?
De absolute waarde is hier niet relevant, we kijken hier naar de verschillen tussen de wagen van TS en andere forumleden. Je kunt dan het beste een makkelijk te meten punt nemen zodat de meetfout minimaal is, als iedereen maar vanaf hetzelfde punt meet.
 
Voor wat het waard is, ik ervaar hetzelfde. Na montage van een trekhaak zag ik ook dat de achterkant lager is komen te staan (hoeveel kg is dat ding eigenlijk...). Je merkt het ook, met een bijna lege tank is ie gewoon mooi in balans. Maar 99.9% van de tijd is ie gewoon echt slap geveerd aan de achterzijde. Met 4 personen incl. bagage op vakantie is het een hele uitdaging om nergens de grond te raken. Ben aan het zoeken geweest naar hulpveren en stuggere veren maar nergens te vinden. Met de Lexus garage over gehad maar ook zij hebben geen oplossing (schokbrekers etc. getest en alles goed bevonden). Enige nadeel aan een verder heerlijke auto.....
Stiekem al aan het kijken geweest naar een NX hierdoor (niet het allerlaatste type). Tja, dan rijdt een IS gewoon simpelweg beter, is sneller, aanzienlijk zuiniger en de geluidsinstallatie (tenminste bij mij) klinkt echt beter. Nee, dan ga ik toch spijt krijgen ben ik bang. Dan maar door sparen voor het nieuwe type NX. Die rijdt toch echt wel goed (maar of ie zuiniger is en of de geluidsinstallatie ook zo goed klinkt heb ik nog niet op kunnen letten tijdens een proefritje die ik eens gemaakt heb).
Jammer eigenlijk om naar een andere auto gaan kijken vanwege zo'n klein detail (helaas wordt je er weer aan herinnert zodra je met volle belading vertrekt en het zweet je weer uitbreekt en extra op moet letten en vooruit moet kijken om naar je gevoel niet de auto aan de onderzijde aan gort te rijden...).