Verkeerd Lambda waarde APK.

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Mijn auto moet volgende maand Apk gekeurd worden.
Dus vandaag maar eens op de brug gezet om hem na te kijken. Nou alles prima tot de 4-gas meeting.
Co waarde goed.
Hc zat rond 30 is acceptabel.

verder geen gekke waarden. Alleen de lambda bij stationeer meet ik 1,040.
Op toeren meet ik 1,130.
En dat is niet goed. Hij loopt dus te arm, heb de uitlaat gecontroleerd en die is dicht ook achter dicht gehouden en ik hoor hem nergens blazen.

Als het de lambda sonde het was wat problemen leverd dan moest de andere waardens ook niet correct zijn.
Ik weet nu niet 123 waar ik het moet zoeken.

Auto is volledig stock. Geen ander inlaat filter of uitlaat systeem.

Willen jullie eens mee denken??

mvg George
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Dan had je al lang storing p0420 of p0430 moeten hebben, de marges van Toyota/Lexus liggen vrij krap.

Ik denk eerder aan een defecte Lambda sensor die de ECU niet als defect ziet. Ik weet niet of je de mogelijkheid heb om deze met een osciloscoop in beeld te brengen? Of een Volt meting om ieder geval de pendel waardes te kunnen controleren.

Je zou ook even je lucht massa meter kunnen reinigen, hier ontstaat na verloop van tijd wat vuiligheid op, als je in de meter kijkt zie je 2 draadjes met in het midden iets wat lijkt op een langwerpige kraal ofzo, deze horen helemaal glad te zijn. Als er vervuiling is zie je dat deze staafjes een soort korst dragen, dit kan je even goed doorspuiten met remmenreiniger. Ook het bruine temp sensortje aan de buiten kant van de meter even schoonmaken. Wel goed uit laten dampen voor je hem monteerd en start.



gr. koen
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Net nog eens een stevige proefrit gemaakt en de 4gasmeeting gedaan.

Bij 2200 rpm geen goede Lambda waarde. Wel beter als gisteren Lambda waarde 1.059, rest van de waardens goed.
bij 4000 rpm alle waardens goed.

Idd even met een scoop mijn lambda sensor controleren. Echter wij hebben er geen op de zaak.

De luchtmassa sensor heeft de Is200 toch niet. Meende dat deze motor een MAF sensor heeft.
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
ik dacht dat de IS200 dit wel had, de IS300 in ieder geval wel. Lambda 1.0nogwat is goed hoor, 1.1 of 0.9 is niet ok.



gr. koen
 

Green

Actief
30 aug 2010
302
0
0
Ja wel wat gevonden toch een pakking wat lekte. Maar zo minimaal dat je hem niet echt hoor blazen.
Het moest wel een lek in de uitlaat zijn. omdat de Co waarde zeer hoog lag en de rest laag. De pakking wat lekte was van de voorpijp op de cat. Een dun laagje uitlatenkit erover en het was dicht. Normaal zie je wel een roet spoortje lopen maar nu was er niks te zien. Afijn binnekort nieuwe pakking ertussen en het moet weer jaren meekunnen.