Vermogensbank (dyno)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Joep
  • Startdatum Startdatum

Joep

Actief
9 aug 2009
334
1
0
Het is zover.. een goede vriend van mij is voor zichzelf begonnen met een vermogensbank.
het is een hub dynometer, 4x4 is mogelijk alsmede voor of achterwiel aandrijving met niet uit te zetten tractioncontrol.

ik heb hem geholpen met de bouw van de ruimte waar de dyno staat.
2 mega ventilatoren voor de luchtstroom op de auto en 6 wat kleinere voor de doorstroming van de ruimte.
een eigen luchttoevoerkanaal en een luchtafvoerkanaal.

als je wilt weten wat het vermogen van je auto is of je instellingen van een piggybag ecu of een stand alone ecu verantwoord wilt wijzigen neem dan eens contact op met hem. :rulez:

pics:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

ludwig performance
 
Mooi man. De faciliteit ziet er mooi uit.
Beetje apart wel he die losse hubs.

Doet'ie ook supras (ik zag er 1 op de foto's) dan kom ik snel eens langs :rulez:
 
blue-eyes zei:
Hoe worden de wagens tegen gehouden?

Waar denk je dat ze naartoe rijden zonder wielen :) ?

Zonder gein.. door de krachten (middelpuntvliegende kracht ofzoiets, natuurkunde is al weer even geleden) denk ik inderdaad wel dat er iets gaat bewegen...
 
Ik heb vermogensbanken gezien waarop de wagen aan alle kanten werd vastgesnoerd........
Nu is dat misschien overdreven voor een relatief standaard auto, maar helemaal niets lijkt me ook weinig!
 
de auto kan toch nergens heen, de as van de auto is gekoppeld aan de dyno, ik denk toch dat er lagers inzitten.
:rulez:
 
Lexus is300 zei:
de auto kan toch nergens heen, de as van de auto is gekoppeld aan de dyno, ik denk toch dat er lagers inzitten.
:rulez:

Was ook mijn eerste gedachte totdat ik terugdacht aan een natuurkunde-les.
Iemand een fietswiel aan de as vast laten houden, dan op een draaibaar plateau stappen.
Vervolgens wiel horizontaal houden..
Die ging rondjes draaien hoor.

Ik weet het niet, blijf het wel een interessante vraag vinden.
 
Lexus is300 zei:
de auto kan toch nergens heen, de as van de auto is gekoppeld aan de dyno, ik denk toch dat er lagers inzitten.
:rulez:


En deze dyna staat behoorlijk vast aan de grond........ :P :P



Ik blijf de vraag herhalen :)
 
zal allemaal wel goed nagekeken zijn wat veilig is en niet, stel je maakt hem vast aan de vloer, dan "zouden" de dyno's nog steeds mee ronddraaien, en anders krijgen we binnen een koppel weken wel een foto van een gat in de schuur.
ik vertrouw t wel.
gewicht van de supra duwt de dyno's tegen de grond, bij rollen dyno staat hij op de rollen en kan hij heen en weer of erover als er plus 800 pk auto's op komen. :)
 
de dyno's wegen 500kg per stuk.. die verplaats je echt niet!

het heeft te maken met FxA. kracht x arm.. de arm is zo kort dat die nooit de kracht kan generen om die 500 kg (die ook weer een arm heeft) in beweging te zetten.
daarnaast is het zo dat het gewicht van de auto er niet toe doet, het gaat om de koppel en die moet dan in 1 klap op de dyno uitgeoefend word, die gigantisch moet zijn en wat ook nooit zal gebeuren.

de auto die er op staat weegt in totaal 1700kg, dan alleen de helft is 650 kg met een koppel van iets van 500nm, het gaat gewoon niet gebeuren.. het is giga safe!

ik kan vragen of hij zich hier ook aanmeld om alle antwoorden te geven, ik weet er wel iets van maar niet alles...
 
Lexus is300 zei:
zal allemaal wel goed nagekeken zijn wat veilig is en niet, stel je maakt hem vast aan de vloer, dan "zouden" de dyno's nog steeds mee ronddraaien, en anders krijgen we binnen een koppel weken wel een foto van een gat in de schuur.
ik vertrouw t wel.
gewicht van de supra duwt de dyno's tegen de grond, bij rollen dyno staat hij op de rollen en kan hij heen en weer of erover als er plus 800 pk auto's op komen. :)

kom maar langs met de eerste 800pk auto.. word pas zenuwachtig bij een auto met meer dan 1000Nm koppel...
 
Eigenlijk is deze manier van 'banken' beter dan met een rollenbank, zeker met hoog vermogen.
Als je Wielspin wilt tegen gaan op een rollenbank, moet je de auto zo enorm goed vast zetten dat de banden er door vervormen en dat wil je niet ( als je het al voor elkaar krijgt ).
Op deze methode krijg je nooit Wielspin, gewoon omdat het niet kan!..
 
blue-eyes zei:
Ik vroeg me het gewoon af ;)

Dank voor het antwoorden!

Ik heb geen (technisch) verstand van deze dyno of welke andere dyno, alleen een klein beetje ervaring

Wanneer je vanuit "stilstand" in 1 keer volgas zou geven, met een flinke overpowered karretje, dan zou er, denk ik, een zeer kleine kans kunnen bestaan dat je op de bodem beland.

Maar zoals je ook bij een standaard rollerbank doet, begin je rust toeren op te bouwen. Dus wanneer je naar drie (de meest gangbare versnelling voor het meten) schakelt is er heel wat gang in deze dyno en denk ik niet dat je dan nog de dyno's laat bewegen. Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben, zoals ze dat ook wel eens hebben bij de andere (roller) dyno's... Kijk maar eens op jouwslangetje

1 voordeel van deze dyno boven een rollerbank is dat je met geen mogelijkheid vermogensverlies door slippende banden zal optreden. Ooit een keertje meegemaakt met een RS6 op de rollerbank bij JD
Ze kregen het vermogen niet goed gemeten. Volgens Jeroen vanwege wielspin...

Joep zei:
kom maar langs met de eerste 800pk auto.. word pas zenuwachtig bij een auto met meer dan 1000Nm koppel...

Ik weet wel een RS6 met 650+Pk en ca 950Nm. Helaas rijdt deze dame rond in de UK, anders had ik wel willen vragen of ze een keertje zou willen langskomen..
:roll:
 
Ik weet van een andere forum, een 700pk plus, RS6 MTM mod :)

Ze rijden hier wel rond ;)

En wederom dank voor de uitleg!
 
Dat is zeker een maatje van Been (LS 400 turbo 500pk) geloof ik.. Of was dat nu een BMW met veel pk's..

Dat Wielspin op een rollenbank komt omdat je, bij grote vermogens, de auto nooit vast genoeg krijgt.. We zijn niet sterk..

Idd zijn er wel hoog vermogen auto's, maar denk dat je er niet veel van hebt. Ik zou zeggen: spread the word :D
 
blue-eyes zei:
Geen idee. Mijn grootste hobby is audio. Op een van die fora heeft iemand die MTM RS6.
Bedoel je dan de RS6 C6 of de C5 clubsport?

Voor een RS6 C5 700PK is wel heel erg netjes... RS6 C6 is niet zo moeilijk.. die worden standaard naar 700-720PK getuned.
MRC tuning in UK is wel lekker bezig met 800Pk en 1000Nm voor de C6 (het laatste model dus)
 
Hallo mensen, Ik ben Richard, goeie vriend van Joep en de eigenaar van deze dyno. In de 'Marktplaats' heb ik mijn eigen topic over mijn bedrijf, daar kan je meer info vinden.

Ik zie hier wat vragen voorbij komen over de veiligheid en of de units kunnen omslaan of iets dergelijks. Dit is de veiligste manier om het vermogen van een auto te meten, geen slippende wielen, geen heet wordende of klappende banden, geen spanbanden die knappen, geen auto die zijwaarts trekt enzovoort, en de units kunnen echt niet omslaan. Het testen wordt trouwens in de 4e versnelling gedaan als het een 5-bak is, dit is nml meestal de 1-op-1 versnelling waarbij de ingaande as van de versnellingsbak dezelfde snelheid heeft als de uitgaande as, dit om de invloed van de bak op de meting te minimaliseren.

Zoals Joep al heeft gezegd wegen deze units 500kg per stuk, dus 1000kg per aangedreven as. Verder is de voetprint van de wieltjes waar ze op staan erg breed wat een arm oplevert van 80cm van het hart van de dyno-as naar het voorste steunpunt, op deze foto kan je dat goed zien:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

De dyno is met een boutverbinding aan de as van de auto gekoppeld, op dezelfde manier en met dezelfde bouten als het wiel, deze komt dus echt niet los. Tijdens het testen is het alsof je op glad asfalt rijdt, geen gehobbel, geen gegier van zware rollers, kortom een veilige manier om te testen.