verschillende vraagjes: DAB ontvangst en sneeuwkettingen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mwi
  • Startdatum Startdatum

Mwi

Nieuw hier
13 dec 2024
11
28
13
Hallo allemaal,
Nieuw op het forum hier (net voorgesteld). als ik deze post moet splitsen in 2 vragen hoor ik het graag!
Ik heb 2 vraagjes: de ene is over de DAB ontvangst van mijn lexus uit 2012 met ML radio. Ik merk dat de meeste (niet allemaal) zenders via de DAB een beetje klinken alsof ze ingeblikt zijn/ergens in een afgesloten ruimte worden afgespeeld. Het geluid is nogal dof. De rest (gewoon fm en bluetooth) geeft prima geluid. Aangezien ik geen ervaring heb met DAB vroeg ik mij af of dat normaal is of een aantal van de zenders niet goed klinkt. Ik heb inmiddels gelezen over de bandbreedtes, delen met meerdere kanalen/stations etc dus wellicht is dat normaal maar weet dit dus gewoon niet. Vind het vooral vervelend omdat juist een zender die ik wil luisteren (kink distortion en nee het ligt niet aan de muziek die ze uitzenden :) ) eigenlijk gewoon beroerd klinkt....nou ja, alternatief is gewoon via bt maar luister liever via de radio.

2e vraag gaat over sneeuwkettingen. Ik moet nieuwe kettingen hebben en vroeg mij even af of ik gewone kettingen kan kopen. Qua ruimte in de wielkast lijkt het allemaal prima te doen. Boekje heeft echter een afbeelding van loopvlak kettingen zo lijkt het. Er staat echter niets over wat voor soort kettingen wel/niet kunnen. Iemand hier ervaring?

groeten
mark

Je hebt een wat oudere DAB ontvanger en ik heb ergens een forum bijdrage gelezen (iemand kan daarmee helpen denk ik) waarbij er idd een probleem is. Ook is DAB over het algemeen van lage kwaliteit, lees veel compressie. 128kb/s is veel gebruikt en dat is een zeer matige klank. Zet maar eens een CD op dezelfde track, het zal je verbazen hoe veel beter dat klinkt. Mijn analoge FM klinkt zelf beter dan DAB. Ik denk dat DAB+ wat beter is maar heb die nog niet kunnen testen.

Geen ervaring met sneeuwkettingen (gelukkig, is veel te koud šŸ„¶) maar pas op je alu velgen, dus kunststof kettingen gebruiken.

Laatst bewerkt:
Thanx! had inderdaad ook al zoiets gelezen over dab, maar moet eerlijk zeggen dat mij dat zo gek leek omdat het tegelijkertijd wordt gepresenteerd als de vervanger van fm en digitaal altijd als beter wordt gepresenteerd.....ik denk dan dat ik maar gewoon fm en via bt moet luisteren :) ook geen straf met de ML radio :)

Dank ook voor de tip over de bescherming van de velgen. Zal daar op letten. Bij de vorige nooit op gelet toen ik de kettingen (de oude passen niet meer) kocht. Zal daar nu wel op letten!

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Weer een voordeel van meer rubber, ie. een hogere wang, als het goed is hoeven de sneeuwkettingen de velg dan niet te raken.

Bij mij heeft alleen radio 10 dof geluid bij DAB, de rest klinkt gelukkig prima. (ML 2014)
Heb alle banden geprobeerd. Ook geen verklaring voor.

Thanx! Dan zal t denk ik aan de ontvangst/ ouderdom van de radio liggen. Bij mij is het een soort van andersom. Veel zenders minder goed geluid een aantal prima. Maar al met al niet goed genoeg om fm te vervangen. Het is niet anders

Thanx! Dan zal t denk ik aan de ontvangst/ ouderdom van de radio liggen. Bij mij is het een soort van andersom. Veel zenders minder goed geluid een aantal prima. Maar al met al niet goed genoeg om fm te vervangen. Het is niet anders
Heb inderdaad hier al eens mijn vraag over gesteld, zelf de oplossing gevonden (DAB+ zonder ML) door te selecteren op de landelijke zender i.p.v. lokaal, een kwestie van letterlijk finetunen.