Versleten draagarmrubbers achter

ISNX

Nieuw hier
1 jun 2010
20
6
3
Nog geen 4 jaar oud en met minder dan 55.000km ervaring bleken de draagarmrubbers achter versleten, hetgeen zich manifesteerde in ongelijke slijtage van de achterbanden. Een euvel wat volgens de dealer vaker voorkomt bij de NX ...
Gelukkig kent Lexus 10 jaar garantie, bij dealeronderhoud volgens schema. Edoch 'rubber' blijkt uitgesloten.
Coulance vanuit de importeur dan maar. Helaas, want import ...
Begrip van de dealer? Alle begrip! En daar blijft het bij.
Wel als dank een factuur van bijna 800 euro inclusief btw.
Maar ze spoort weer.

Dat is heel vervelend! Die draagarmen horen natuurlijk niet zo snel stuk te gaan. Heb ik bij een Ford Mondeo gehad maar pas bij 200k.
En ja, die Lexus garantie, dat is alleen in het begin (de eerste twee jaar?) echte fabrieksgarantie en daarna is er een lijst met onderdelen die dan in de 10 jaar garantie valt en de rest dus niet. Ik vind het persoonlijk een vorm van misleiding. Voor zover ik weet is de 7 jaar garantie van Kia wel echte fabrieksgarantie maar of die een draagarm (rubber) wel onder garantie zouden vervangen weet ik niet.
Er is ook nog zoiets als non-conformiteit. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt met dekking voor auto-gerelateerde zaken kan je eens daar informeren.
Maar dat is natuurlijk wel allemaal negatieve energie.
Gewoon vergeten en weer genieten van je mooie Lexus is het beste!

• Leuk
Waarderingen: ISNX
Nog geen 4 jaar oud en met minder dan 55.000km ervaring bleken de draagarmrubbers achter versleten, hetgeen zich manifesteerde in ongelijke slijtage van de achterbanden. Een euvel wat volgens de dealer vaker voorkomt bij de NX ...
Ik vind (maar wie ben ik?) dat de importeur zich hier wel heel makkelijk vanaf maakt. Een auto van nog geen vier jaar oud, amper 55.000km en dan al versleten draagarmrubbers? Bij een Lexus? De reactie van de importeur lijkt wel op die van Pon.

Wat @snorlax zegt over non-conformiteit begrijp ik wel. Het is zeker niet gebruikelijk dat je bij vervangen van banden ook gelijk de rubbers van draag armen mee moet vervangen. Mijn 18 jaar oude IS250 had twee ton gelopen maar ik merkte niets aan versleten rubbers van het onderstel of ongelijkmatige slijtage van de banden.

Overigens schijnt in de VS bij de 3IS ongelijkmatige slijtage van banden ook voor te komen en daar wijt men dat aan de te slappe rubbers in de draagarmen. De remedie aldaar is of om de originele rubbers te vervangen door poly urethaan (Powerflex o.i.d.) of door de rubbers van de RC F te gebruiken.
Maar ze spoort weer.
Da’s ‘t belangrijkste (hebben ze de uitlijning ook gecontroleerd? Mag wel voor dat bedrag).

• Leuk
Waarderingen: ISNX
De noodzaak voor vervanging van draagarmrubbers is het gevolg van vooruitgang en bezuiniging. Tot 1975 bestonden draaipunrten in de wielophanging nog vaak uit een stalen pen draaiend in een bronzen bus. Om slijtage te voorkomen, waren ze vaak voorzien van een vetnippel. Bij periodiek onderhoud van de auto werden de draaipunten met behulp van een vetspuit van een geringe hoeveelheid vers vet voorzien. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat er destijds veel noodzaak was tot reparatie.

Bij rubbers die op torsie worden belast, zal naar verloop van tijd vermoeing optreden, met als gevolg slijtage, verslappen etc. Het is voor de autofabrikant veel goedkoper om rubbers te monteren dan een bronzen bus, een stalen as een vetnippel en een leiding te voorzien die er voor zorgt dat het via een vetnippel aangeboden vet ook het draaipunt bereikt. En je kunt ook nog de klant vertellen dat de nieuwe oplossing voor lagere onderhoudskosten zorgt....

Inmiddels ben je dus als klant slachtoffer van de vooruitgang.

• Leuk
Waarderingen: Erik S
Auto's die voor 1975 gebouwd waren, waren bij 100k km al geheel afgeschreven herinner ik me uit die tijd .... :unsure:

Zuur en zorgelijk dat bij deze jonge NX de rubbers al zó snel moesten worden vervangen. Bezuinigen op een rubbertje lijkt mij haast niet mogelijk: wil je een rubbern bus van lagere kwaliteit dan kon het nog wel eens duurder zijn dan het monteren van de originele rubbers.
Ik vermoed -en hoop- dat het een montagefout betrof. Anders zou je bij veel meer NX-en dit euvel zien optreden, en eigenlijk wijzen de statistieken daar niet op. (En bij een montagefout zou de garantie gewoon wél weer van toepassing moeten zijn uiteraard!)

Ik vind (maar wie ben ik?) dat de importeur zich hier wel heel makkelijk vanaf maakt. Een auto van nog geen vier jaar oud, amper 55.000km en dan al versleten draagarmrubbers? Bij een Lexus? De reactie van de importeur lijkt wel op die van Pon.

Wat @snorlax zegt over non-conformiteit begrijp ik wel. Het is zeker niet gebruikelijk dat je bij vervangen van banden ook gelijk de rubbers van draag armen mee moet vervangen. Mijn 18 jaar oude IS250 had twee ton gelopen maar ik merkte niets aan versleten rubbers van het onderstel of ongelijkmatige slijtage van de banden.

Overigens schijnt in de VS bij de 3IS ongelijkmatige slijtage van banden ook voor te komen en daar wijt men dat aan de te slappe rubbers in de draagarmen. De remedie aldaar is of om de originele rubbers te vervangen door poly urethaan (Powerflex o.i.d.) of door de rubbers van de RC F te gebruiken.

Da’s ‘t belangrijkste (hebben ze de uitlijning ook gecontroleerd? Mag wel voor dat bedrag).
De auto is na het monteren van de nieuwe draagarmen (enkel rubbers vervangen doen ze niet) opnieuw uitgelijnd.

• Leuk
Waarderingen: D43m0n
Auto's die voor 1975 gebouwd waren, waren bij 100k km al geheel afgeschreven herinner ik me uit die tijd .... :unsure:

Zuur en zorgelijk dat bij deze jonge NX de rubbers al zó snel moesten worden vervangen. Bezuinigen op een rubbertje lijkt mij haast niet mogelijk: wil je een rubbern bus van lagere kwaliteit dan kon het nog wel eens duurder zijn dan het monteren van de originele rubbers.
Ik vermoed -en hoop- dat het een montagefout betrof. Anders zou je bij veel meer NX-en dit euvel zien optreden, en eigenlijk wijzen de statistieken daar niet op. (En bij een montagefout zou de garantie gewoon wél weer van toepassing moeten zijn uiteraard!
Een montagefout zou natuurlijk kunnen. Of een wiel heeft ooit een tik gehad, maar daar wijst volgens de dealer niets op.

Uiteraard verwacht je versleten draagarmrubbers niet bij zo'n jonge wagen. En al helemaal niet bij dit merk.
Toen ik echter ging spitten op internet en andere NX-fora - wetende wat ik nu weet - en zoekend naar anderstalige termen kwam ik onder andere posts tegen over trailing arm bush replacement en blijkt het euvel vaker voor te komen(!). Een voorbeeld: https://www.lexusownersclub.co.uk/forum/topic/134938-nx300h-trailing-arm-bush-replacement/#comments

De teleurstelling is groot. Het vertrouwen is minder. Het premium-gevoel is er even niet.
Rechtsbijstandsverzekering heb ik, maar brengt een hoop gedoe en zoals @snorlax zegt negatieve energie. Beter hopen dat het hierbij blijft en weer door.

Laatst bewerkt: