Vervangende motor en/of versnellingsbak

Bobster

Nieuw hier
19 nov 2011
20
0
1
Gezien ik hoogst waarschijnlijk een Lexus GS300/400/430 ga aanschaffen, vroeg ik me het volgende af.
Weet iemand of er in NL, Duitsland en/of Belgi? vervangende Lexus motoren/versnellingsbakken te vinden zijn? Zo ja, waar en voor hoeveel?
Want het lijkt alsof de mooiste wagens allemaal meer dan 200.000km's hebben gereden, als je budget tot 5 a 6.000 euries gaat. Anders dien ik namelijk eerst een paar maanden met de trein te reizen om later een duurdere wagen met minder km's aan te schaffen.
Alvast bedankt!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
ik snap wel dat die 200.000 je afschrikt, maar als de auto op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad, dan heb je niet zoveel te vrezen...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Helemaal eens met mlcoolj.

In tegenstelling tot wat Duitse concurrenten, staat de bak van een GS300 er niet om bekend dat deze rond de 2 ton gereviseerd dient te worden. Sterker nog, met periodiek onderhoud (verversen vloeistof bak) haal je wellicht rustig 4+ ton. Overigens komen die cijfers niet uit mijn pen of wishfull thinking, maar betrouwbaarheidsdatabase's.

Als je een proefrit maakt, doe dit dan vooral met koude motor (en bak) en ervaar bewust hoe de bak schakelt. Dit dient zonder abrupte schokken, bijgeluiden of trillingen te gebeuren, zijdezacht dus. Vooral de 'aanpak bij versnellingen vanuit stilstand kunnen veel verraden. Kijk ook eens naar de olie van de peilstok bak, die dient helderrood te zijn.

Wellicht ten overvloede, het kan geen kwaad om de auto vooral ook op de snelweg te rijden; trekt de auto naar rechts/links of voel je trilling, dan kan dat wijzen op versleten (dure) ophangingsdelen/rubbers, etc, buiten uitlijning en balanceren om.

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, informeer bij de dealer naar onderhoudshistorie (dat geven ze) en/of laat een keuring (door Lexus) deel uitmaken van het koopproces. Dat kan echt heel veel ellende en kosten schelen.
 

Bobster

Nieuw hier
19 nov 2011
20
0
1
Beiden bedankt voor jullie reactie!
GPS-10, hoeveel kost een aankoops keuring ongeveer bij de Lexus garage? Moet je zelf aangegeven waar ze op moeten letten of is dat een vrij standaard keuring bij Lexus?
 

Bempie

Hoort erbij
12 aug 2011
71
0
0
mlcoolj zei:
ik snap wel dat die 200.000 je afschrikt, maar als de auto op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gehad, dan heb je niet zoveel te vrezen...

Vervangende motor of bak zal je bij 200.000 km nog lang niet nodig hebben. Ik heb nog wel een tip voor je, bij de Daihatsu dealer in Maarssen ( http://www.daihatsu.nl/dealers/index.ph ... uraat.html ) staat er een dealer onderhouden GS430 met 178.000 km op de teller te koop. Ze vragen er ? 8000,- voor maar ik denk dat er zonder inruil een hoop van af kan.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Moet je zelf aangegeven waar ze op moeten letten of is dat een vrij standaard keuring bij Lexus?

Ik heb zo'n keuring een aantal jaar geleden laten uitvoeren bij Lexus A'dam en daarna distributie en remmen laten doen. Weet niet meer precies wat ik voor de technische keuring alleen heb betaald.

Je kunt ze het best even bellen om je intenties voor te leggen en een prijs te vragen. De Lexus monteur weet overigens goed waar de 'zwakke' punten kunnen zitten, dus ik denk dat ze 'standaard' al een goede job doen.

Als je toch iets wilt aangeven, de staat van:
- distributieriem, v-snaar en spanrol etc. (vervanging bij 150dkm)
- speling fuseekogels, draagarmen, stuurhuis
- voltage dynamo/accu
- olie remleidingen en stuurbekrachtiging
- waterpomp, bougies, ATF kleur en niveau
- olie differentieel achter, keerringen aandrijfas
- algemene olie-, vloeistoflekkage
- uitlaat, remdelen
- pakkingen motor / compressietest
- schokdempers
- boordcomputer foutcodes uitlezen

Heb je in ieder geval een soort lijstje :D

Overigens meen ik dat Lexus sowieso hun tweedehands auto's keurt op een behoorlijk aantal punten, ik dacht iets van 161..
 

Bobster

Nieuw hier
19 nov 2011
20
0
1
Bedankt allemaal! Denk dat ik hiermee mee een goede aankoop moet kunnen doen. Ga zeker even de site van de daihatsu dealer checken. Lexus check ga ik ook zeker doen. :)
 

Jelmer

Stamgast
17 jul 2008
2.390
4
0
Lexus met veel kilometers hoeft inderdaad geen probleemauto te vormen. Ik heb er twee gehad die ver boven de 3 ton zaten. Motor en automaat was niets op aan te merken, ook geen vermogensverlies. Ze voelde wel wat oud aan door achterstallig onderhoud, veelal ophangings/aandrijflijn rubbers die dat veroorzaken. Ik kan dus ook extra benadrukken wat hier boven staat; je bespaart jezelf een hoop tijd en geld door een goed onderhouden exemplaar uit te zoeken.

Ik rijd nu zelf een perfect onderhouden 2001 Lexus LS430 met 212000km, deze voelt echt nog als nieuw aan! Perfecte auto waar ik weinig omkijken naar heb, en zeker in de topklasse is dat nagenoeg probleemloze met de vele elektronica onge?venaard
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Beetje oftopic, excuus, maar toch..

LS serie was destijds de trendsetter voor andere belangrijke automerken. Een aardige quote:
The car has the hardware to do the job. Displayed in cutaways at the press preview for the LS430, its major bits and pieces looked like landing-gear parts from an F-14 Tomcat. The front and rear suspensions are tidy, strong, and light, with hot-forged aluminum control arms and steering knuckles. The one-piece, two-piston brake calipers would be at home on a race car;
Bron voor de liefhebber: http://www.caranddriver.com/reviews/lexus-ls430-road-test

Ik blijf dat knap vinden, er is vrijwel geen merk wat een dergelijk vooruitstrevende, technisch en elektronisch betrouwbare auto heeft neergezet (en nog steeds). Kun je met recht trots op zijn, Jelmer.

Dat zijn van die auto's die maar niet verslijten en meekunnen, totdat je zelf achter een rollator plaatsneemt :p