Verwarming

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Medio volgende maand verwacht ik mijn CT. Omdat het allengs kouder wordt, vraag ik mij het volgende af. Als je electrisch wilt rijden en de verwarming staat op 21 graden en het is 5 graden, gaat dat de motor toch aan, omdat alleen een warme motor de auto kan verwarmen, of blijf je gewoon in de kou zitten? Dit zou namelijk betekenen dat je dan niet electrisch meer kunt rijden. Of zit er een ander verwarmingssysteem in de CT?


Robbert-Jan
 

Rembrand20

Hoort erbij
26 sep 2011
85
0
0
Ja dat is wel een goed punt. Ik verwacht dat wanneer de motor koud is je niet elektrisch kunt rijden. But correct me if i'm wrong...
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
de motor gaat aan, zoals je zegt.. de kvs wordt gebruikt om de verwarming te verwarmen... Rembrand, als je de auto aandoet dan gaat de auto in eerste instantie op accu, als deze de last niet meer aankan, dan springt de motor bij...
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Zuinig rijden waarvoor de CT gemaakt is doe je alleen maar als de motor warm is. De CT is daarom zo ingesteld dat deze de motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur brengt. Dus als je de auto start zal deze hoe kouder het buiten is eerder inschakelen.
En wat betreft wel/niet meer elektrisch kunnen rijden. Dat zal (als de motor eenmaal warm is) verder weinig uitmaken denk ik. De motor slaat zo vaak aan (met optrekken, harder rijden) dat die wel op temperatuur blijft.
Kortom je krijgt het niet koud en als je leer hebt, dan heb je ook nog het genot van stoelverwarming.
 

Hjalmar

Actief
15 okt 2010
167
0
0
Mijn ervaring is (vooral bij de Prius)

Koud weer (rond het vriespunt), motor slaat direct aan en verwarmt de boel, daarna gaat de motor uit en zou je elektrisch kunnen rijden. Niet heel ver, want als het vriest dan koelt alles natuurlijk sneller af ;-). Je krijgt overigens niet de kans op EV in te drukken.
Normale temperaturen (+10graden) dan heb je de kans op EV in te drukken en dan kun je elec rijden t/m 30km/u. Als de motor dan vervolgens warm is tot (wel bekend) 50km/u.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Het zijn juist de korte afstanden, bijvoorbeeld naar het winkelkcentrum bij ons in de buurt, die ik dacht electrisch te kunnen bereiken, zodat ik geen brandstof verbruik, maar dat zal dus niet lukken, helaas. Is toch een tegenvaller.


Robbert-Jan
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Robert-Jan ook op korte afstanden naar het winkelcentrum verbruikt de CT in eco-stand nauwlijks benzine dat is mijn ervaring.
Op tijd van het gas gaan en laten uitrollen zo doe ik het, ook op langere stukken met een vaste snelheid (65-km per uur) schakelt hij afwisselend over op EV.
Je merkt wel of de auto in eco of normal-stand staat hij is dan iets trager betergezegd hij is dan zo afgesteld dat je zo zuinig mogelijk rijd (echt geen tegenvaller).
De EV-stand gebruik ik nooit ik hoop weet wel zeker dat je er veel plezier aan zult hebben.
Gr. Ton.
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Dat zijn weer bemoedigende woorden. Ik hoop dat mijn CT niet meer voorkomt op de leverdatum checker aanstaande donderdag. Dan komt de aflevering pas echt in de buurt en dan kan ik ook mijn ervaringen met jullie delen.

Robbert-Jan