Vocht

Tinus 1957

Nieuw hier
28 dec 2025
3
9
3
Hallo,

Ik heb last van vocht in onze LBX. Dat kan aan het weer liggen, of aan de auto. Heeft iemand deze ervaring ook ?

Grtz, Tinus.

Op dit moment luchtvochtigheid van 92%. Luchtvochtigheid in de auto hoort ruwweg in dezelfde bandbreedte te zitten als binnenshuis: zo rond de 40–60% is comfortabel en geeft weinig problemen met condens en schimmel. In de praktijk zit je in een stilstaande auto in herfst/winter al snel (veel) hoger, waardoor ruiten beslaan en het interieur klam aanvoelt.

Gebruik je de airco wel? In de winter is dat juist heel nuttig tegen beslagen ramen en het brengt de luchtvochtigheid in de auto naar beneden. Als je wel de airco gebruikt kan het ontwerp in de LBX mogelijk matig zijn. Maar ik zou 'm op auto zetten zodat de luchtstroming optimaal blijft.

Ik heb geen LBX, maar wel hebben we twee keer de LBX als leen auto mee gehad. (december en januari). Ik had even ruzie met de climate control, en het duurde even voordat ik door had dat hij niet op AUTO stond. Met het binnenklimaat had ik beide auto geen vocht ervaren.

Gebruik je de airco wel? In de winter is dat juist heel nuttig tegen beslagen ramen en het brengt de luchtvochtigheid in de auto naar beneden. Als je wel de airco gebruikt kan het ontwerp in de LBX mogelijk matig zijn. Maar ik zou 'm op auto zetten zodat de luchtstroming optimaal blijft.
En de ventilatiegaten open zetten 🙄, want die zie ik bij menig auto ook nogal vaak dicht staan.

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Hallo,

Ik heb last van vocht in onze LBX. Dat kan aan het weer liggen, of aan de auto. Heeft iemand deze ervaring ook ?

Grtz, Tinus.

Vervelend. Op welke manier heb je er last van? HD. Heb iets meer details?

Post terug staat bijvoorbeeld ook een issue met een losse dakatenne waar vocht in kan komen.

Sinds ik auto’s heb met climate control en die altijd op stand “AUTO” heb staan, heb ik eigenlijk geen problemen meer met vocht in de auto. Natuurlijk wel in die donkere koude maanden als het dicht bij het vriespunt ligt. Of er stappen passagiers in met natte kleding. Maar verder niet.