Volledig elektrisch rijden ES300H

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
629
62
28
Ik schiet even een topic in gerelateerd aan de verversing van m’n wagenpark. Op dit moment gebruikt m’n vrouw een IS200 voor schier korte ritjes (kids naar school en werk), zelf rij ik een 3rd gen GS300 voor de langere ritten (werk, vakantie, dagtripjes). De IS is nu 25 jaar oud en is toe aan vervanging, ook ik zit met mijn 19,5 jaar oude GS ook te kijken naar iets anders. Van 2 naar 1 auto ben ik aan het overwegen. Idealiter doe ik dat met een auto die voor de korte ritjes elektrisch kan rijden (2-3 km binnen de bebouwde kom). Ik ben niet zo van de cross-overs/SUVs dus ik kijk nu vooral naar een GS450h/300h en ES300h. Met 3 kids waar de oudste begint te puberen, is de ruimte van de GS/ES achterin wel gewenst (en valt bijv de IS300h al af). Met 2 keer per week sowieso een retour rit van 70km, verwacht ik dat de batterij voldoende is opgeladen om de korte stukjes (2-3 keer per week) te kunnen overbruggen. Het zou mooi zijn als een plug-in variant er ooit komt, ook gezien de saldering-ontwikkelingen t.a.v. thuis opwekken.

Mijn vraag wat jullie praktijk ervaring is met korte stukjes elektrisch rijden? Ik ga er vanuit dat dat met de GS überhaupt korter/minder gebruikelijk is gezien deze al wat oudere techniek in huis heeft.
 
Ik vrees dat je dat idee kunt laten vallen. De ICE zal hoe dan ook altijd starten om naar de 45 graden op te warmen. Puur EV-mode rijden, levert je in het beste geval, hooguit 1km rijden op en dan is de accu wel weer dusdanig leeg, dat er geladen wordt. Maar meestal start de motor eerder al, vooral met zo'n zware GS. Met de IS moet ik al heel erg voorzichtig zijn met het gaspedaal. Echt goed korte stukjes rijden in enkel EV-mode, dan zul je een plug-in hybrid of EV moeten kopen.
 
Ik herken volledig wat @Sam_IS300h omschrijft. Zelfs als ik de auto met een lading van 80% op de oprit parkeer en een dag later de auto weer pak, zal altijd de ICE starten om die op te warmen. Ik forceer wel eens de EV-only mode als ik de auto even wil verplaatsen op de oprit. Maar zelfs dan moet ik erg voorzichtig het gaspedaal beroeren anders start alsnog de ICE. Ook ik red maximaal een kilometer volledig elektrisch en dan is de accu op 20% ongeveer waardoor de ICE gestart wordt. De ES zal een generatie 4 hybride zijn (de IS een generatie 3) maar de capaciteit van de accu is bij beiden ongeveer 1,6kWh. Bron
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en Bobusa
Ik herken volledig wat @Sam_IS300h omschrijft. Zelfs als ik de auto met een lading van 80% op de oprit parkeer en een dag later de auto weer pak, zal altijd de ICE starten om die op te warmen. Ik forceer wel eens de EV-only mode als ik de auto even wil verplaatsen op de oprit. Maar zelfs dan moet ik erg voorzichtig het gaspedaal beroeren anders start alsnog de ICE. Ook ik red maximaal een kilometer volledig elektrisch en dan is de accu op 20% ongeveer waardoor de ICE gestart wordt. De ES zal een generatie 4 hybride zijn (de IS een generatie 3) maar de capaciteit van de accu is bij beiden ongeveer 1,6kWh. Bron
Dank en ook @Sam_IS300h, jammer dat de range zo beperkt is, Er is inderdaad een Plug-in alternatief, maar helaas in een NX/RX verpakking. Een voorzichtig voetje kan ik ook niet van m'n vrouw verwachten voor die korte stukjes, doorgaans is ze te laat en heeft haast.
 
De hybrides kunnen net voldoende 'electrisch' rijden zodat je met een warme motor elektrisch door de straat of parkeergarage kunt rijden.
 
En als je achteruit de weg moet opdraaien klapt de camera uit en slaat de motor gelijk aan. Vooruit, koud, wegrijden lukt zelfs met de UX(2020)
maar 200mtr en moet je onder de 30km/u blijven. Met warme motor iets beter. Jammer wel.
Mvg,
 
Nou ........
Met de IS kan ik komende vanaf provincialeweg toch makkelijk 2 km elektrisch rijden (40 km/h door 30 zone)
Ja ik denk dat ik met mijn GS ongeveer ook 1,5-2km door een 30km zone kan rijden wanneer ik met volle accu de snelweg af ga. Buitentemparatuur en aanwezigheid van Airco/Stoelverwarming daargelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT
Mijn ervaring met een GS 450h gen 4 is dat elektrisch rijden heel sterk afhankelijk is van de buitentemperatuur. Aanvankelijk had ik ook het idee dat ik naar de supermarkt elektrisch kon tijden na een koude start, maar dat viel tegen. Weliswaar warmt de motor best wel snel op, maar zolang de motor een bepaalde minimumtemperatuur nog niet heeft bereikt is er geen electrisch rijden mogelijk. Dat vind je terug in het brandstofverbruik. Rustig rijdend in de zomer op secundaire wegen en autoweg is 7 l/100 km zeker haalbaar, in de winter kan dat oplopen tot 9 l/100 km. Wel nog steeds nette cijfers, wagengewicht in aanmerking genomen. Het hybride gedeelte is dus wel effectief, mijn inschatting dat er toch zo'n 25 % besparing mogelijk is in vergelijking met alleen de brandstofmotor. Het grootste deel daarvan ontstaat door de efficientere belasting van de brandstofmotor door ook wat laadstroom te leveren, van het regenereren van remenergie heb ik geen hoge verwachting.

De techniek van de ES is overigens denk ik effectiever dan bij de GS. Ik heb een keer een bijna nieuwe ES als leenauto meegekregen van de dealer en ik had het idee dat electrisch rijden daar meer mee mogelijk was dan met de GS.
 
De techniek van de ES is overigens denk ik effectiever dan bij de GS. Ik heb een keer een bijna nieuwe ES als leenauto meegekregen van de dealer en ik had het idee dat electrisch rijden daar meer mee mogelijk was dan met de GS.
Dat idee heb ik ook, ik heb een leen ES 300h gehad en dat apparaat ging er als een speer vandoor in EV-mode. Ook had ik het idee dat de ES best lang EV kan rijden, bijna vergelijkbaar met mijn LS, die doet met een zijdezachte voetje soms tot 110km/h in EV-mode, en houdt het op lage snelheid erg lang vol.
Maar ja... De nieuwe generatie LS heeft ook nieuwere technologie aan boord, waar onder Li-Ion accu's i.p.v NiMH accu's en een veel hogere spanning.

De ES gebruikt nog NiMH accu's, maar door de FWD is de aandrijflijn een stuk efficiënter, minder gewicht en weerstand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975 en Bobusa
Nou ........
Met de IS kan ik komende vanaf provincialeweg toch makkelijk 2 km elektrisch rijden (40 km/h door 30 zone)

Buitentemparatuur en aanwezigheid van Airco/Stoelverwarming daargelaten.
… en de glooiing van de weg doet ook veel. Ik kan op sommige stukken weg tot 70km/h de snelheid elektrisch vasthouden. Ik heb deze week bijna 2km aaneengesloten 50km/h gehaald, daar zit wat “vals plat” tussen.

bijna nieuwe ES als leenauto meegekregen van de dealer en ik had het idee dat electrisch rijden daar meer mee mogelijk was dan met de GS.
De ES is een vierde generatie hybride. De 4GS is een derde generatie hybride en de LS500h is een vierde generatie hybride.

De ES gebruikt nog NiMH accu's
Vanaf MY 2021 zou de ES li-ion hebben (aldus Wikipedia)
 
  • Leuk
Waarderingen: ThinlaneT en Dirk_S
Mijn ervaringen met de ES300h (MY 2020, ca. 80.000 km gereden).
Het hybride systeem is zeer efficiënt. Het all time gemiddelde werkelijke verbruik is 1:18,5 (volgens boordcomputer 1:19). In de zomer bij langere ritten op secundaire wegen is 1:21 tot 1:22 zonder moeite haalbaar.
Het zuiver elektrisch rijden na een koude start kun je over het algemeen wel vergeten, zoals hierboven al werd gezegd. Als ik met warme motor en een redelijk volle aandrijfaccu de bebouwde kom inrijdt, kan ik met een voorzichtig voetje max. 2 - 2,5 km in EV mode rijden.
De ES is een fijne reisauto die ontspant en onthaast. Hij biedt veel ruimte, maar heeft geen neerklapbare achterbank en mag geen aanhanger trekken. Dus geen ideale IKEA auto. Ook is zijn grote lengte en wielbasis vaker wat onhandig bij het manoeuvreren. Dat wordt deels gecompenseerd door de 360-graden camera, voor mij een absolute must bij deze auto, omdat hij anders totaal onoverzichtelijk is.
 
Vanaf MY 2021 zou de ES li-ion hebben (aldus Wikipedia)
Wie heeft er zin om z'n accu open te slopen? De Manual zegt Ni-MH.

1738309375164.png


Maar, al zou het een Lithium accu zijn, het is ondoenlijk om er puur en alleen EV mee te rijden, zelfs als je de wagen in EV-mode opstart...