Voorkeurzenders

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

sanookh

Hoort erbij
23 mrt 2024
68
68
18
Ik was bezig met de voorkeurzenders in mijn NX (2024) en ik krijg er maar 6 geprogrammeerd. Weet iemand of/hoe ik er meer kan programmeren?
 
Ik heb geprobeerd het terug te vinden in de handleiding maar ik kom niet verder. Ik sluit niet uit dat je 6 zenders per type bron kunt programmeren. Dus FM 6 en DAB 6
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S
Klopt inderdaad Johno, net geprobeerd. Ook op FM kan ik er 6 instellen en die 6 op DAB blijven intact.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno
Via een omweg op je smartphone kun je voor een gering bedrag een app gebruiken die je via Bluetooth van je fabrieksradio laat spelen. Die app is er voor iPhone en Android. De bitrate in die app is voor zover ik gezien heb van minimaal dezelfde kwaliteit als de DAB+ zender in de ether. Qua data vind ik het verbruik wel meevallen. Ik heb een iPhone en heb een jaarabonnement genomen waarmee ik voorkeuren kan vastleggen (er is heel wat meer te kiezen dan 6).

Hiermee kun je eenvoudig in Spanje, Italië of Zweden gewoon naar Q-Music of Radio 10 luisteren bijvoorbeeld. Deze app heeft ook CarPlay ondersteuning dus Android Auto zal dan ook wel werken.
 
Via een omweg op je smartphone kun je voor een gering bedrag een app gebruiken die je via Bluetooth van je fabrieksradio laat spelen. Die app is er voor iPhone en Android. De bitrate in die app is voor zover ik gezien heb van minimaal dezelfde kwaliteit als de DAB+ zender in de ether. Qua data vind ik het verbruik wel meevallen. Ik heb een iPhone en heb een jaarabonnement genomen waarmee ik voorkeuren kan vastleggen (er is heel wat meer te kiezen dan 6).

Hiermee kun je eenvoudig in Spanje, Italië of Zweden gewoon naar Q-Music of Radio 10 luisteren bijvoorbeeld. Deze app heeft ook CarPlay ondersteuning dus Android Auto zal dan ook wel werken.
Wat zou het voordeel zijn van deze app ten opzichte van YoyTube Music of Spotify? Daar heb je dan alle nummers zonder reclame of onderbrekingen.
 
Deze app is geen vervanger voor Spotify of YouTube Music maar biedt toegang tot een veelvoud aan radiozenders. De vraag ging over “maar 6” radiozenders per bron in de ether (FM, AM en DAB+) vast kunnen leggen in de fabrieksradio. Deze app biedt toegang tot diezelfde hoeveelheid radiozenders in de ether voor minimaal DAB+ kwaliteit of hoger. Daarin is de app niet anders dan wat er in de ether op FM, AM of DAB+ wordt uitgezonden. Wat deze app wel kan is veel meer dan 6 voorkeursposities opslaan. Maar je kunt ook zoeken op allerlei categorieën. Ook kun je hier radiozenders vinden die alleen via Internet beschikbaar zijn als je dat zou willen.

Uit het grote aanbod zenders in de ether kun je veel meer dan 6 “favorieten” vastleggen. Kleine bijvangst is dat je dus ook ver over de landsgrenzen je favoriete radiozender kunt blijven luisteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk_S en Johno
Via een omweg op je smartphone kun je voor een gering bedrag een app gebruiken die je via Bluetooth van je fabrieksradio laat spelen. Die app is er voor iPhone en Android. De bitrate in die app is voor zover ik gezien heb van minimaal dezelfde kwaliteit als de DAB+ zender in de ether. Qua data vind ik het verbruik wel meevallen. Ik heb een iPhone en heb een jaarabonnement genomen waarmee ik voorkeuren kan vastleggen (er is heel wat meer te kiezen dan 6).

Hiermee kun je eenvoudig in Spanje, Italië of Zweden gewoon naar Q-Music of Radio 10 luisteren bijvoorbeeld. Deze app heeft ook CarPlay ondersteuning dus Android Auto zal dan ook wel werken.
Ik rijd best wel wat kortere ritjes, dan vind ik het een beetje omslachtig om iedere keer een app op te moeten starten voor muziek in de auto. Daar gebruik ik de autoradio voor.
Vwb zo'n app: Ik gebruik hiervoor de gratis Tune-In app, die werkt (uiteraard) ook via Android Auto en je kunt daarmee bijna iedere radiozender ter wereld beluisteren.
Daarnaast heeft de huidige NX ook ingebouwde internetradio voor het geval de DAB+ zender geen bereik meer heeft. Die werkt in ieder geval als je Nederland uit rijdt, dus dan heb je in het buitenland gewoon je favoriete radio zender (via de data/sim van de auto zelf), ik heb nog niet getest of dit ook werkt als je de auto in het buitenland start.
Neemt niet weg dat 6 DAB+ voorkeuze zenders wel erg weinig is. (en FM en AM is niet meer van deze tijd)
 
Laatst bewerkt:
Neemt niet weg dat 6 DAB+ voorkeuze zenders wel erg weinig is. (en FM en AM is niet meer van deze tijd)
Da’s erg karig in deze tijd ja. In oudere auto’s had ik bijvoorbeeld makkelijk 18 voorkeursposities voor FM en AM, waarbij DAB+ in een modern infotainment systeem veel meer nog zou moeten kunnen vastleggen. Ik wist niet dat de NX een ingebouwde Internetradio heeft, dat zou een prima alternatief zijn denk ik.
 
Ik wist niet dat de NX een ingebouwde Internetradio heeft, dat zou een prima alternatief zijn denk ik.
Internetradio werkt dus alleen als een DAB+ zender wegvalt, je kunt het (voor zover ik weet) dus niet manueel bedienen.