Voorspelde afschrijving volgens ClubLexus in de VS

  • Lexusforum jaarmeeting 2024

    Graag willen wij u allen uitnodigen voor de jaarmeeting van 2024.
    Dit jaar zullen wij op 14 september als club aansluiten bij GO Japan te Raamsdonkveer.

    Meer informatie over de meeting is in dit topic te vinden.

D43m0n

Stamgast
10 apr 2013
1.014
1
644
113
Ik zal vast niet de enige zijn die periodiek nieuwsbrieven van ClubLexus ontvangt. Vandaag verscheen er een leuk artikel over een voorspelde afschrijving. In de VS is qua aandrijflijn de keuze reuze bij Lexus, grappig genoeg zit de gemiddelde Amerikaan niet te wachten op een hybride, waar de gemiddelde Nederlander recentelijk de voorkeur geeft aan (plug-in) hybrides.

Spoiler alert: kleinere auto’s en coupes zijn de beste “investering”. :sneaky:
 
  • Leuk
Waarderingen: robtp09 en Higgie
Ik zal vast niet de enige zijn die periodiek nieuwsbrieven van ClubLexus ontvangt. Vandaag verscheen er een leuk artikel over een voorspelde afschrijving. In de VS is qua aandrijflijn de keuze reuze bij Lexus, grappig genoeg zit de gemiddelde Amerikaan niet te wachten op een hybride, waar de gemiddelde Nederlander recentelijk de voorkeur geeft aan (plug-in) hybrides.

Spoiler alert: kleinere auto’s en coupes zijn de beste “investering”. :sneaky:
Heel interessant! Bijzonder hoe veel dat eigenlijk is hè. Maar goed het gevoel van een nieuwe auto is ook wat waard! Als ik dit zo lees moet er maar een RC bij dan 😋

Ik heb de mijne tweedehands gekocht dus verwacht san dat de meeste afschrijving (%/jr) geweest is. Maar toch een goeie inschatting van wat het nu gaat zijn vind ik lastig. Ik reken meestal met 5-10% per jaar.
Mijn ervaringen: De auto’s die ik binnen twee jaar verkocht hadden vaak 10-25%. Gekocht bij een bedrijf en dan ook weer inruilen bij een bedrijf lijkt het minst gunstig. Verkopen aan een particulier kan meer opleveren maar kost me meer moeite. Langer houden lijkt een lagere afschrijving te geven dan vaker van auto wisselen.

Bij mij is het tot nu toe niet echt gelukt om dat afschrijving bedrag te sparen met de gedachte om dan een vergelijkbare auto te kunnen kopen. Nu kijk ik meer hoe het leven er op dat moment voor staat en koop een auto die past in het dan geldende budget. Benieuwd hoe jullie ermee omgaan. Veel rijplezier 🙌🏽
 
Bij mij is het tot nu toe niet echt gelukt om dat afschrijving bedrag te sparen met de gedachte om dan een vergelijkbare auto te kunnen kopen. Nu kijk ik meer hoe het leven er op dat moment voor staat en koop een auto die past in het dan geldende budget.
Dat sparen vooraf is redelijk gelukt.

Gelukt omdat ik lang met de vorige heb kunnen doorrijden en dat de onderhoudskosten behoorlijk voorspelbaar zijn gebleken. Gewoon van beurt naar beurt met de gebruikelijke slijtage delen vervangen. Af en toe wat pech maar dat kostte de kop niet.

Redelijk gelukt omdat ik vooraf de markt in de gaten hield en wist wat de huidige auto en opvolgers ongeveer zouden doen qua prijs. Maar wat ik en velen met mij niet zagen aankomen waren de gevolgen van ruim 2 jaar COVID. Daardoor werd de vraag naar jong gebruikte auto’s hoger en gingen er meer OV-reizigers een auto kopen waardoor de vraag naar gebruikte auto’s nog wat hoger werd. Combineer dat met de hogere inflatie. Toen bleek het gespaarde bedrag aan de krappe kant. Dan zucht ik een keer en pak ik de rekenmachine er bij en schuif het vervangen van de keuken een tot twee jaar naar achteren.

Maar ik moet ook zeggen: toen ik (inmiddels) jaren geleden die A4 inruilde op de IS250 dacht menigeen dat die IS250 harder zou afschrijven omdat het een Lexus was en geen Audi. Ik antwoordde toen dat we dat wel zouden zien op de lange termijn. De Audi bleek behoorlijk gevoelig voor allerlei storingen en best duur onderhoud. De IS250 was dat veel minder. En achteraf kan ik zeggen dat de A4 vele malen duurder bleek dan de IS250 :sneaky:
 
De Audi bleek behoorlijk gevoelig voor allerlei storingen en best duur onderhoud.
Drie van mijn collega's zijn behoorlijk afgeknapt op Audi. Ze hadden hun auto na het aflopen van de lease gekocht, en bij alle drie kwamen er niet lang daarna steeds weer allerhande kleine storingen: niet goed werkende cruise control, problemen met de stoelverstelling, dat soort dingen en de storingen begonnen steeds vaker te komen en steeds duurder te worden. Twee hebben nu een BMW, eentje (de slimste dus :trollface:) rijdt nu Toyota maar kijkt af en toe toch vanuit zijn ooghoeken naar een Lexus...

Jarno
 
Het artikel gaat over de afschrijving over de eerste jaren van nieuwe premium auto's met een meer dan gemiddeld uitrustingsniveau. Dat is een gedegen manier om in betrekkelijk korte tijd betrekkelijk veel geld kwijt te raken. Zeker als je dat combineert met de Amerikaanse praktijk van "koop nu, betaal later". Met auto's met een behoorlijke mate van betrouwbaarheid en geringe storingsgevoeligheid valt dat dan nog relatief mee, maar het blijft veel. Voor wie zich dat kan veroorloven en de behoefte voelt om in de nieuwste uitvoering te rijden, geen probleem.

Veel Lexus rijders vallen naar mijn gevoel niet in die categorie, maar worden wel aangetrokken door de kwaliteit van de auto's en de hoge mate van betrouwbaarheid en de , mede daardoor, relatief lage onderhoudskosten. Het aanbevolen relatief frequente onderhoud draagt daar naar mijn gevoel aan bij - bij veel andere merken wordt minder frequent onderhoud aanbevolen.

Door bouwwijze en frequent onderhoud zal bij gebruikt aangeschafte exemplaren de afschrijving duidelijk lager uitvallen, zeker als je de auto relatief lang houdt. Zelf heb ik destijds een GS450h gekocht die al 6 jaar oud was. Inmiddels is het ding ruim 11 jaar oud en er is nog nooit enigerlei storing geweest; de onderhoudskosten zijn lager dan de meeste auto's die ik vroeger reed. De toestand op dit moment is nog " bijna nieuw" en ik heb het idee dat het ding mij kan overleven. Wellicht dat ik hem ooit vervang door een rollator, een "voertuig" dat bij mijn leeftijdsgenoten inmiddels de boventoon voert.

Uitgaande van de aankoopprijs destijds bij de dealer en de door ANWB aangegeven huidige verkoopwaarde bij verkoop van particulier aan particulier, komt de afschrijving op 14000 Euro. Ofwel afgerond 2600 Euro per jaar. Het kopen van een in goede staat verkerende auto om daar vervolgens relatief lang mee door te rijden, is financieel dus duidelijk aantrekkelijk, zeker wanneer deze weinig storingsgevoelig is.
 
Dat sparen vooraf is redelijk gelukt.

Gelukt omdat ik lang met de vorige heb kunnen doorrijden en dat de onderhoudskosten behoorlijk voorspelbaar zijn gebleken. Gewoon van beurt naar beurt met de gebruikelijke slijtage delen vervangen. Af en toe wat pech maar dat kostte de kop niet.

Redelijk gelukt omdat ik vooraf de markt in de gaten hield en wist wat de huidige auto en opvolgers ongeveer zouden doen qua prijs. Maar wat ik en velen met mij niet zagen aankomen waren de gevolgen van ruim 2 jaar COVID. Daardoor werd de vraag naar jong gebruikte auto’s hoger en gingen er meer OV-reizigers een auto kopen waardoor de vraag naar gebruikte auto’s nog wat hoger werd. Combineer dat met de hogere inflatie. Toen bleek het gespaarde bedrag aan de krappe kant. Dan zucht ik een keer en pak ik de rekenmachine er bij en schuif het vervangen van de keuken een tot twee jaar naar achteren.

Maar ik moet ook zeggen: toen ik (inmiddels) jaren geleden die A4 inruilde op de IS250 dacht menigeen dat die IS250 harder zou afschrijven omdat het een Lexus was en geen Audi. Ik antwoordde toen dat we dat wel zouden zien op de lange termijn. De Audi bleek behoorlijk gevoelig voor allerlei storingen en best duur onderhoud. De IS250 was dat veel minder. En achteraf kan ik zeggen dat de A4 vele malen duurder bleek dan de IS250 :sneaky:
Tof dat het je gelukt is! Ik blijf streven. Het lijkt me tof als t met de volgende ook lukt.
Ja die verhalen over Audi’s en bmws ken ik ook. Iemand dichtbij me had toen ik in 2016 mn eerste auto kocht (Mondeo uit 2001 voor €1950) al meerdere keren onverwacht de aanschafprijs van mijn auto aan extra onderhoud van z’n bmw 528 uit 2010 uitgegeven. Oeps… maar toegegeven: die auto reed de eerste paar jaar wel echt geniaal.