Voorstellen - Winterbanden keuze

Tantuss

Nieuw hier
30 mei 2012
2
0
0
Het word ook eens tijd om me voor te stellen.

Ik woon in de Oekraine, in Kiev.
En rij daar rond met een Nederlandse Lexus IS250.

Hij is van het bouwjaar 2005 en het is de meest luxe uitvoering zonder het schuifdak.

Nu beginnen de voorbereidingen op de winter, dus dan komt de goede vraag.
Welk banden leg je onder je auto?
Redelijk essentieel, want ik denk dat ik met m'n zomerbanden niet eens de berg op komt en dus mijn straat uit kom.

Iemand ervaring met echte winterbanden (spikes of geen spikes of ....)?
En is het verstandig om er 16" onder te leggen ipv 17"?
Is het ook mogelijk om smallere banden te nemen?
Nu ligt er achter 8,5" op, naar welke breedte kun je?

Ik snap dat dit niet je auto veel mooier maakt, maar goed, veiligheid is belangrijker.
Ik ben benieuwd wie er iets vanaf weet, want met die winters in Nederland dan hoef je jezelf daar niet zo druk om te maken.

Nog even een foto-tje van de auto:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 
Welkom op het forum :hi:

smallere banden geven vaak meer grip. Maar dit is redelijk marginaal. Zelf heb ik de Yokohama winterbanden gehad, ze werken redelijk goed. Spikes zullen in sneeuw situaties absoluut de beste grip geven, maar wanneer er niet genoeg sneeuw ligt zal dat zwaar ten koste van het comfort, slijtage en grip gaan. Ik kan niet inschatten hoeveel sneeuw er ligt in de winter en hoe dik de laag is in Kiev.

Winterbanden in sneeuwcondities brengen mij wel heuvels op, maar je merkt dan wel wat grip verlies. Zomerbanden laten mij onderaan de heuvel staan. Het is essentieel om trx uit te zetten. Sneeuwstand zal ook helpen het vermogen op de wielen te verminderen.

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Dunlop 4D winterbanden. Ik heb ze nog niet, ze komen er de komende winter onder.

Bij mij komen er gewoon 255 achter en 235 voor breede winterbanden onder op 18'velgen met 8.5j rondom.
 
Welkom! Ik denk dat Hube het allemaal al heeft verteld... Verder zou je de zoekfunctie kunnen gebruiken om wat meer topics te vinden die hierover gaan! Succes met je jeuze en hou ons op de hoogte! :rulez:
 
De wintervelgen en winterbanden zijn aangeschaft en liggen er intussen onder.
De banden zijn wat smaller geworden en de velgen wat kleiner.
Dit voor de grip en hobbels.

Het zijn deze 2de hands 16" velgen geworden:
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Ik moet toegeven dat het niet de mooiste velgen zijn, maar goed. Een 16" velg staat zo ie zo niet mooi onder een IS250. Gezien ik erin zit, vind ik de rij eigenschappen en veiligheid net iets belangrijker.

Het zijn deze banden geworden:
Goodyear Ultra grip 8+
Maten: 205/60R16
De reden voor de Goodyears waren de verschillende reviews en ze daar wel positief over waren voor rwd auto's. De Dunlops waren meer voor de 4wd.
Maar als ze hier al waren geweest had ik de Continental ContiWinterContact TS850 genomen. Die komen er op veel plaatsen als beste uit. De Nokian WR D3 schijnen ook erg goed te zijn, maar dat is mits dat ze uit Finland komen en niet de fabriek in Rusland.
Dit is een test uit Duitsland:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/re ... 5_R16.aspx

Zodra de eerste vlokjes gevallen zijn en ik mag gaan genieten van de sneeuwpret, meld ik me weer.
Het is hier nu tussen de -1 en 5 graden overdag en s'nachts.