Voorstellen

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Hoi allemaal,

Per vandaag ben ik eigenaar van een Lexus RX300 President uit 2004. Afkomstig van 2e eigenaar met rond de 190k aan km's.

Ben al een tijd opzoek naar een 2e hands 'nieuwe' auto. Momenteel rijden we een Honda Hybrid Civic als 2e auto. Deze maakt plaats voor de Lexus. Primair blijven we elektrisch rijden. Maar voor het groffe werk en de grote vakanties kunnen we nu fijn met de Lexus op pad. Gelukkig ook met een afneembare trekhaak.

De afgelopen weken heb ik diverse auto's gereden en was met name aan het kijken naar een Audi A6 of Audi A8. De types met de V6. Echter bevielen deze mij niet helemaal. De motorloop komt wat ruw over. Ook merk je dat ze vaak wat 'schokkerig' lopen. Ik stond op het punt het budget op te rekken naar rond de 20k om een nieuwer model aan te schaffen todat ik dacht om eens te kijken naar een Lexus. Gewoon weer Japans en lekker betrouwbaar. Daarbij stuitte ik op een model uit 2004 met V6. Eigenlijk zonder enige verwachting er in gegaan (behalve wat klein vooronderzoek over de betrouwbaarheid) en meteen verkocht. Motor loopt heel mooi en soepel, automaat doet goed z'n werk en er zit letterlijk alles op en aan. Verbaasde mij dat al deze snufjes op een auto van 2004 zitten. Al met al merk je dat deze auto's zoveel beter in elkaar zitten en rijden dan een Audi van dit bouwjaar (of nieuwer).

Denk volgende week een keer ophalen. Kan zaterdag al, maar dan hebben we geen tijd :).
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
839
1
447
63
Ik denk dat je twee verstandige keuzes gemaakt hebt; geen gebruikte Audi kopen van dat kaliber :trollface:, maar wel een gebruikte Japanse auto. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erik S en IS-F kuiken

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Haha, we zullen zien. Nu was ik wel op de hoogte van de zaken die er allemaal mis kunnen zijn met deze wagens (Audi). Lijstje is niet mis. Hopelijk doet de Lexus dat beter. In ieder geval een beurtje en nieuwe riem voordat we ‘m ophalen.

Km’s per jaar zullen er hooguit 10-12k zijn.
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Ben rustig nog het e.e.a. aan het lezen over de RX en het zwakste punt is de luchtvering. Nu moet ik eerlijk bekennen dat de luchtvering in een Audi ook niet goedkoop is, maar die van een Lexus zijn niet mis. Toch begin je te twijfelen of je alles goed hebt getest tijdens de proefrit. Wellicht kan iemand wat ervaring delen?
Het is mogelijk om de RX in 3 standen zetten. Van N naar H duurde even. Van H naar L duurde vrij lang voor mijn gevoel. Ook hoorde ik de compressor een tijd doordraaien dacht ik. Daarna motor uit. Weer aan en de RX ging weer naar standje N.
Verder merkte ik tijdens de rit dat drempels zeer comfortabel te nemen waren, maar dat kleine hoogtes/oneffenheden wat hard aanvoelde. Niet on aangenaam, maar wellicht had ik een soort tapijt verwacht 😅. Heb het idee dat het een eigenschap is van de auto? Kan het mis hebben.

Zal er nog extra scherp op zijn als ik ‘m ophaal.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Met mijn huidige LS (2011) en mijn vorige LS (1995) merkte ik ook dat de luchtvering geweldig werkt, maar gevoelig is voor plotselinge korte oneffenheden (bijvoorbeeld een plotselinge verhoging in asfalt door een boomwortel die het wegdek omhoog drukt, of een ander soort ribbel zal ik maar zeggen).
Zolang ik geen wilde geluiden (KLANG, BANG) hoor vanuit de veerpoten is dit een eigenschap die ik voor lief neem. Voor mijn gevoel kan de luchtvering daar niet snel genoeg op anticiperen of zo...

Verder: welkom en veel plezier met de RX (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: RX300L

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Bedankt, dat stelt gerust. Wel wat vreemd voor zo’n hoge grote wagen om korte oneffenheden wat minder makkelijk weg te laten veren. Ik las ook in oude reviews dat traditionele veren hier minder last van hebben en dat luchtvering leuk is voor de US markt en minder geschikt voor de EU.
 

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Vanuit de jaren dat ik in mijn vorige auto reed weet ik nog dat "mijn" Lexus monteur bij de dealer zei dat er ook hier behoorlijk wat klanten waren die hun luchtvering lieten "uitzetten" omdat de auto dan op de traditionele vering reed en men dat plezieriger vond. Of ze lieten de luchtvering inderdaad vervangen door traditionele vering, dat weet ik niet goed meer.

Voor mijzelf wegen de voordelen (zweven over de weg) niet op tegen dit nadeel overigens.
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Kijken wel hoe het zich gaat houden de komende tijd. Ik verwacht niet direct problemen.

Zag wel dat er inderdaad conversie-kits in de US worden verkocht. Deze zijn niet goedkoop, maar wel goedkoper dan het vervangen van luchtvering. Overigens is kostenspreiding niet zo erg natuurlijk. Het zal er niet allemaal ineens mee ophouden.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
460
204
43
Welkom. Aan de RX heb je een uitstekende metgezel. Heb je ook foto's? Veel mooie en plezierige kilometers gewenst.
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Dankje. Ik zal een fototje maken zodra ik hem ophaal volgende week!

Ook even meteen langs de Duitse pomp (woon er vlakbij). Scheelt toch weer
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Ik hoef niet te wachten. De garage heeft natuurlijk ook gewoon foto's. Dus hierbij...
 

Bijlagen

  • 35827387-1.jpg
    35827387-1.jpg
    151,6 KB · Weergaven: 49
  • 35827387-27.png
    35827387-27.png
    804,4 KB · Weergaven: 49
  • 35827387-2.png
    35827387-2.png
    824 KB · Weergaven: 48
  • 35827387-8.jpg
    35827387-8.jpg
    162,7 KB · Weergaven: 48
  • 35827387-16.jpg
    35827387-16.jpg
    122,2 KB · Weergaven: 47
  • 35827387-19.jpg
    35827387-19.jpg
    120,5 KB · Weergaven: 51
  • 35827387-22.png
    35827387-22.png
    779,9 KB · Weergaven: 47

Speedy J

Actief
27 mrt 2012
176
140
43
Hele mooie lakkleur zeg! En van binnen ziet het er ook heel erg netjes uit, mooi exemplaar (y)
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Dankje! Is voor mij een indicatie hoe er met een auto is omgegaan door de vorige eigenaar. Samen met de rijkwaliteiten, mooie motorloop, fijne automaat, geen noodzaak voor uitlijning, geen trillingen in het stuur, goede bandjes en A-merk (all-season is voor mij nodig omdat ik bij de Duitse grens woon) etc...

Ik heb vrij veel auto's gereden de afgelopen tijd (merendeels dus Audi) waarop er altijd wel wat aan te merken was. Hier had ik eigenlijk geen enkele opmerking.

Overigens vind ik de RX'en relatief duur 2e hands. Volgens mij is Lexus sowieso altijd wel erg waardevast. De CT200H heb ik in het verleden overwogen omdat ik deze mooier vind dat de Civic, maar dat was de moeite niet toen :).
 

RX300L

Nieuw hier
21 nov 2023
13
15
3
Heb de auto nu een paar dagen. Rijcomfort is voortreffelijk. Dat voor een 20 jaar oude auto. Mening nieuwe auto komt daar niet bij in de buurt. Fijne is vooral dat ik geen enkel moment denk dat het onbetrouwbaarder aanvoelt. Instappen en rijden. Alles werkt prima. Nieuwe distributieset (multiriem, spanrol, waterpomp en distrib.) vanwege leeftijdsinterval voor de zekerheid.

Zit wel een klein rammeltje rechtsvoor wat je soms hoort bij oneffenheden. Binnenkort even mee terug. Wellicht een rubber of stabilisatorstang.
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno, D43m0n en RoelVB