Vraag over geluids installatie van MARK LEVINSON.

cordiafreak

Hoort erbij
26 aug 2016
32
13
8
Ik heb sinds vandaag een NX President met de bekende Mark Levinson installatie. Persoonlijk vind ik Het tegen vallen hoe ik de luidsprekers kan afregelen. Of zie ik een menu over het hoofd. Het lijkt me een soort fader van voor naar achter en 3 stappen van links naar rechts. Is de Subwoofer in de achterklep nog apart te regelen want daar komt amper geluid uit. Ik ben benieuwd naar de reacties.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
In het geluidsinstellingenmenu kun je de bass/mid/trebble nog aanpassen. Dit kan je per geluidsbron instellen.

Daarnaast raad ik aan om alle kunstmatige zaken als surround en andere vage opties uit te zetten.

je kunt eventueel nog de infotainmenthandleiding downloaden van de Lexuswebsite voor meer informatie.
 

cordiafreak

Hoort erbij
26 aug 2016
32
13
8
Ik kan het menu niet vinden met bass treble enz. Ik denk dat ik in het zelfde menu zit maar daar staat laag, midden en hoge tonen. Maar daarmee kan je wel heel beperkt de luidsprekers inregelen. Ik ontdekte net wel dat ik dvd?s kan kijken.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik kan het menu niet vinden met bass treble enz. Ik denk dat ik in het zelfde menu zit maar daar staat laag, midden en hoge tonen. Maar daarmee kan je wel heel beperkt de luidsprekers inregelen. Ik ontdekte net wel dat ik dvd?s kan kijken.

Dat is hetzelfde menu...
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Weer iemand of dvd's kijken alleen met ML kan?
of ook met de "niet ML"?
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
157
134
43
Mijn ervaring is dat de set de lage tonen beter kan hebben als de fader tussen midden en achter staat. Zo houd je nog iets definitie aan de voorkant.
ML klinkt met de juiste bron briljant maar is geen ruitenbreker.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Weer iemand of dvd's kijken alleen met ML kan?
of ook met de "niet ML"?

Ik heb geen ML maar kan wel dvd's kijken. Voorwaarde is dat de auto op de handrem staat, kwam ik per ongeluk achter en toevallig las ik het niet heel veel later hier ook ergens ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27
13 jun 2019
177
53
28
Ik geloof dat er ook nog een optie is waarmee je instelt of en hoe sterk het geluid versterkt/verzwakt wordt met de snelheid. Dat kan ook effect hebben op de punch.
Ik heb de ML op een IS. In het begin niet spectaculair. Maar wel heel gaaf en neutraal. Ook laag gaat erg diep. Zoals met meer high end systemen moet je niet verwachten dat er een discotheek in je auto/woonkamer staat te bonken. Het gaat om 3D geluidsbeeld, afwezigheid van irritante dreun en harshness, plaatsing en verstaanbaarheid. Ik kan de ML nu wel erg waarderen ook voor pop.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik heb sinds vandaag een NX President met de bekende Mark Levinson installatie. Persoonlijk vind ik Het tegen vallen hoe ik de luidsprekers kan afregelen. Of zie ik een menu over het hoofd. Het lijkt me een soort fader van voor naar achter en 3 stappen van links naar rechts. Is de Subwoofer in de achterklep nog apart te regelen want daar komt amper geluid uit. Ik ben benieuwd naar de reacties.

De ML installatie is ontworpen om muziek zo natuurgetrouw mogelijk in de auto weer te geven. Aanvankelijk kan dat tegenvallen - het is niet "spectaculair", de puntlassen in je carosserie trillen niet los door dreunende en vervormde bastonen en je houdt er geen fluittoon in je oren aan over na een uurtje rijden en muziekluisteren....

Na verloop van tijd zul je echter merken dat je allerlei details gaat horen die je vroeger niet opmerkte. Die subtiliteit is wat men beoogde, het er aan wennen kan enige tijd vergen. Omdat er gestreefd is naar subtiele weergave in een bepaalde auto, zijn uitgebreide regelmogelijkheden ook niet nodig. Een bescheiden voor/achter en links/rechts regeling volstaat, het accentueren van meer bas of meer hoge tonen leidt er toe dat in feite een accentuering wordt aangebracht die bij de opname juist is vermeden...Daarnaast is er een "loudness" regeling die de lage tonen enigszins extra versterkt afhankelijk van het ingestelde volume en de rijsnelheid.

Of je het prettig vindt of er aan gaat wennen, zal afhangen van je favoriete muziek. Bij een strijkkwartet of een jazzcombo werkt het perfect, als je van muziek houdt waar ik 50 jaar te oud voor ben, kan het wellicht tegenvallen :oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Ik heb sinds vandaag een NX President met de bekende Mark Levinson installatie. Persoonlijk vind ik Het tegen vallen hoe ik de luidsprekers kan afregelen. Of zie ik een menu over het hoofd. Het lijkt me een soort fader van voor naar achter en 3 stappen van links naar rechts. Is de Subwoofer in de achterklep nog apart te regelen want daar komt amper geluid uit. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Je subwoofer is voor de allerlaagste tonen, de meeste muziek heeft die lage tonen niet eens, daarom hoor je 'm nauwelijks. Mijn 5.1 surround systeem in de woonkamer heeft ook zo'n achterlijke sub, deze hoor je maar heel af en toe als het ?cht laag gaat.

Overigens kun je de ML systemen van verschillende Lexi niet met elkaar vergelijken, ze klinken allemaal anders. Ik dacht dat de ML in m'n 3GS 450h geweldig was, tot ik m'n 4LS kreeg. Een wereld van verschil...
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Overigens kun je de ML systemen van verschillende Lexi niet met elkaar vergelijken, ze klinken allemaal anders. Ik dacht dat de ML in m'n 3GS 450h geweldig was, tot ik m'n 4LS kreeg. Een wereld van verschil...

Je bent beperkt in de mogelijkheden - volume van de auto en kofferruimte, bekledingsmaterialen, vormgeving en de daaruit ontstane reflecties, kostprijs etc. De optimalisatie van een audiosysteem zal dus bij iedere auto anders uitpakken. De audioleverancier doet zijn best er zoveel mogelijk van te maken, maar het lukt de ene keer beter dan de andere. Lexus was de eerste fabrikant die besefte dat het maken van een goede audioinstallatie maatwerk was - inmiddels zijn ook veel andere autofabrikanten overgegaan tot het uitbesteden van de optimalisering aan een audioleverancier.

In theorie zouden ze, als ze perfect waren, allemaal hetzelfde moeten klinken. Dat doen ze uiteraard niet - maar dat geldt ook voor huiskamerinstallaties en concertzalen. Optimale geluidsproductie of -reproductie blijft een gecompliceerd probleem dat we nog niet volledig beheersen. Het is meer dan alleen maar alle hoorbare frequenties zo correct mogelijk weergeven. De Japanse audioindustrie wist in de 70-er jaren versterkers te bouwen met een uiterst minieme harmonische vervorming. Technisch nagenoeg perfect, en niet om aan te horen. De Quad 33 (een simpel Engels buizenversterkertje) produceerde echter muziek - bij een in de procenten lopende vervorming en een hoeveelheid warmte waarmee je een kleine kamer prima mee kon verwarmen.

Overigens is het ook niet de bedoeling om geluid zo technisch correct mogelijk weer te geven - maar op een zo aangenaam mogelijke wijze. Het is een illusie te denken dat je een symfonieorkest in een woonkamer, laat staan in een autointerieur, correct zou kunnen weergeven - je zou de dynamiek (het verschil tussen de zachtste en de luidste passages) nooit kunnen accepteren - waarschijnlijk vliegen de ruiten er uit en knappen je trommelvliezen.
 

cordiafreak

Hoort erbij
26 aug 2016
32
13
8
Een hoop reacties in 1 x, ik ben verrast. Ik ben wild van de jaren 80 muziek en daar komen in diverse nummers flinke bassen in voor. Die bewuste Subwoofer zit er wel maar hij blinkt niet uit. Ik moet het hier maar mee doen, komt vast goed!
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Een hoop reacties in 1 x, ik ben verrast. Ik ben wild van de jaren 80 muziek en daar komen in diverse nummers flinke bassen in voor. Die bewuste Subwoofer zit er wel maar hij blinkt niet uit. Ik moet het hier maar mee doen, komt vast goed!

Ik ben ook fan van 80's muziek en geloof me, die bassen zijn meestal niet laag genoeg voor je sub, zelfs niet in m'n LS...
Ff een test gedaan en dit nummer laat mijn ruiten er w?l uitknallen. (Wel op een echte audioinstallatie proberen, een paar computerspeakers werkt niet.)

 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Het hangt er niet alleen vanaf welke bron je gebruikt. Als je MP3 of zoiets gebruikt op een CD, USB stick, of je smartphone maakt ook uit. Ik zal nooit vergeten dat ik in de jaren 90 een keer met een paar maten op de autorai was in de test ruimte van Pioneer. Ik was daar zo onder de indruk van Flamman en Abraxas met hun “Good To Go”.

Ik heb dat nummer ook op CD, al mijn CD’s heb ik later geript met hoge kwaliteitsinstellingen naar MP3. Dat nummer valt nu tegen in mijn IS met ML, terwijl andere nummers, weliswaar een stuk jonger veel meer de subwoofer mee laten doen. Maar het maakt echt wel uit hoe de boel opgenomen is, ik heb Mindfields van Toto geript naar MP3 en daar dreunt het heerlijk in de IS.

Maar ik onderschrijf wat anderen hiervoor ook gezegd hebben, de ML-ervaring zit vooral in de verfijning, de details die je hoort, de mooie balans tussen hoog, midden en laag. Ik heb in een vorige auto (A4) een Bose installatie gehad, die valt tegen t.o.v. deze ML. Voor die A4, bouwde ik zelf speakers, versterkers en subs in. Boston Acoustics compo setjes en een 12” sub. Nou, dan dreunt alles hoor, maar het klinkt niet zo verfijnd als een ML.
 
  • Leuk
Waarderingen: cordiafreak