Vraag over stoelverwarming

ConwayT91

Hoort erbij
29 dec 2022
48
130
33
Hi allen,

Mijn stoelverwarming in de bestuurdersstoel werkt niet. Nu ben ik daar op internet naar aan het zoeken en ik kom verschillende dingen tegen.
Ik vond dit topic: https://www.clublexus.com/forums/ls-3rd-gen-2001-2006/805024-driver-s-seat-heater-not-working.html
Waarin wordt beschreven dat er een blowermotortje is welke warme lucht blaast. Het warmte elementje zit in dat blowertje. Soort mini föhn dus.
Dat motortje heb ik via eBay weten te vinden voor €25 dus die is onderweg.

Maar nu vind ik ook topics waarin ze zeggen dat er een 'matje' in de stoelen zit voor stoelverwarming. Met onderdeelnummer 87501-50010
zie hier: https://parts.lexus.com/p/Lexus__LS...-SEAT-HEATER---RIGHT/63536884/8750150010.html
Die mat kan ik ook nog wel bij een enkele aanbieder vinden, maar die is flink duurder.

Nu mijn vraag aan jullie;
Welke van de twee moet ik hebben? of moet ik allebei hebben?! Wat is de waarheid? :p
Misschien heeft er hier iemand zo'n ding wel eens uit elkaar gesleuteld en is het heel makkelijk te verklaren.

Je hebt helaas de duurdere mat nodig, stoelverwarming werkt als een elektrische deken. Weerstandsdraad zit verweven in de zitting en die wordt warm als je er stroom op zet. Precies hetzelfde principe als je achterruit verwarming.
Werken de zitting én de rug verwarming niet? Dan lijkt het me sterk dat ze allebei tegelijk kapot zijn, het zijn namelijk twee losse verwarmingselementen. Ik zou dan eerst meten of de stoelverwarming spanning krijgt voordat je de dure matten koopt.

Zie hieronder een thermische foto van mijn LS 600h als voorbeeld, je kunt duidelijk de draden zien die warm worden.

Thermal.jpg

(Sorry voor de lage resolutie, thermische camera's zijn niet zo goed.)

Laatst bewerkt:
Higgie dank voor het snelle en duidelijke antwoord! Ga ik die bestellen. Mooi klusje voor van de winter om die eens uit elkaar te halen helemaal..
Voor wat betreft dat verhaal uit dat topic wat ik poste, klopt dat dan gewoon niet? Of is dat een andere uitvoering oid? Gewoon uit nieuwsgierigheid

Higgie dank voor het snelle en duidelijke antwoord! Ga ik die bestellen. Mooi klusje voor van de winter om die eens uit elkaar te halen helemaal..
Voor wat betreft dat verhaal uit dat topic wat ik poste, klopt dat dan gewoon niet? Of is dat een andere uitvoering oid? Gewoon uit nieuwsgierigheid
Geloof niet alles wat je leest, hoe kan een ventilator een stoel verwarmen? Die is waarschijnlijk voor de stoelventilatie.
Ik probeer altijd iets te onderbouwen, en niet zomaar iets te roepen, daar heb je niets aan. Daarom post ik ook een zelfgemaakte foto.