Wagenziekte en president line

HondaFan

Actief
16 okt 2018
179
203
43
Vandaag heb ik rustig aan gereden door Drenthe met dichte mist, desondanks een slachtoffer van wagenziekte. Twee keer heb ik de auto in de berm geparkeerd. Het kind was goed wagenziek en ik bewonder dat hij het binnen hield. Ook erg leuk is dat de deur is afgesloten en eerst apart van het slot moet worden afgehaald. Daardoor gaf hij over in zijn handen, ik ben hem zeer dankbaar dat er niks in de auto is gekomen.

Nu begreep ik al dat hij vaker wagenziek is, maar zo snel en heftig heb ik niet eerder meegemaakt. Wat ik verder begrijp is dat het gebrek aan gevoel met de weg en snelheid bijdraagt aan verwarren van de hersenen. Zowel electrische autos als groete suv's kunnen die effect realiseren. De grote suv door de goede vering en de electrische auto door het gebruik aan geluid bij optrekken.

Nu ben ik nieuwsgierig of er mensen zijn die verschil in wagenziekte merken bij met een adaptief onderstel bij de president line of een stugger onderstel f sport, bij een RX of NX? Wagenziekte bij mijn passagiers is een handvol keren voorgekomen bij mij, maar niet in een Lexus en Toyota 's (behalve de Toyota CHR).

Ik heb vandaag ook door het (normaal gesproken mooie) mistige Drenthe gereden en het was soms wat surrealistisch.
Geen ervaring met wagenziekte, maar kan mij er van alles bij voorstellen op een dag als vandaag.

De bestuurder wordt nooit wagenziek, die weet wat er komen gaat. (remmen, gas geven, sturen etc.)
Mensen die meerijden en niet naar de weg kijken worden meestal wagenziek, met dank aan de smartphone.
Dat is wat ik er over gelezen heb.

• Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Bobusa
Nee, eigenlijk nooit last van. Ook mijn vrouw niet als passagier in de RX.
Wel merken we dat lezen of bezig zijn op de smartphone vaak een trigger is voor passagiers.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Wat @Higgie beschrijft herken ik. Onze jongste dochter heeft veel last van wagenziekte. Daar gebruikt ze pilletjes voor die je bij de drogist kunt krijgen.
En als ze naast mij zit voorin, dan heeft ze er inderdaad veel minder last van omdat ze dan veel meekijkt.

Betje rustig door bochten, niet hard remmen of optrekken scheelt overigens al een heel stuk.

Zoals op zee naar de “stabiele horizon” kijken is de remedie.
Maar …… bij mist is plots die stabiele horizon onzichtbaar.
Dan is het kunnen zien van de weg het enige houvast voor het brein door de lichtsensoren (ogen).
Wanneer de passagier achterin zit kan dat het probleem zijn.

• Leuk
Waarderingen: HondaFan
Vroeger kwam wagenziekte vaak voor bij mensen zittend in een rijdende Citroen DS. Op de een of andere manier zorgde het zachjes op en neer bewegen van de carosserie bij daarvoor gevoelige personen voor meer of mindere mate van wagenziekte. Het zou kunnen zijn dat ook een Lexus met luchtvering zich qua beweging in een vergelijkbaar frequentiegebied beweegt. Als het niet "vanzelf" over gaat, is een gang naar de apotheek mogelijk het verstandigste.

De smartphone is idd berucht, mijn kinderen verzoek ik enkel schermtijd te hebben als we op de snelweg rijden. Wat @Paniekje stelt mbt de mist en stabiele horizon, dat kan wel erg versterkend hebben gewerkt idd.

De bestuurder wordt nooit wagenziek, die weet wat er komen gaat. (remmen, gas geven, sturen etc.)
Nouuuuuu......ik heb eens een RAV4 gen3 gehad, daar ruilde ik een Prius 3 op in omdat ik een boot moest trekken en dat kon niet met de Prius. Die RAV heb ik 13 maanden gehad...mijn vrouw vroeg mij op enig moment waarom ik toch steeds haar Aygo meenam als ik weg moest. Heb toen moeten bekennen dat ik ziek werd van het gehobbel van de RAV, die gaf alles door naar boven, veel erger dan de Prius dat deed. En dat trok mijn lijf niet, dus wagenziek. Ik ben ook gevoelig voor wagenziekte als bijrijder dus ik rij het liefste zelf.
In ieder geval, de reactie van mijn vrouw was dat ik de RAV dan maar weg moest doen en iets anders zoeken, dat ging eigenlijk wel soepel :cool: De RAV was rap weg, kwam een Avensis station voor terug, fijne auto was dat. En na de Avensis kwam Lexus.....

Dus dat alleen bijrijders ziek worden lijkt niet helemaal te kloppen.....of het was verbeelding omdat die RAV mij stiekem tegenstond, wie zal het zeggen? :unsure:😇

Mijn partner heeft daar ook last van, zolang ze de weg/horizon kan zien gaat het goed. Ze heeft het niet in een specifiek model auto al is de Peugeot 807 wel erg deinend. Boottochten gaan haar ook niet goed af, of het nu een speedboot is of een veerboot naar Noorwegen. Als kind heeft ze primatour reistabletten gekregen toen ze met ouders naar zuid Europa reed. Die pillen werkten wel maar werd ze erg slaperig van. Voor een ritje van een uur is dat overdreven.

Totdat ze polsbandjes ontdekte die een drukpunt hebben aan de binnenkant van je pols. Het haalt de scherpe kantjes ervan af zegt ze. Direct bij het rijden (of de boot opgaan) die bandjes om doen. Liefst een kwartiertje eerder. Bij aankomst polsbandjes weer af doen en ze heeft (vrijwel) geen klachten.

• Leuk
Waarderingen: quattrootje
Nouuuuuu......ik heb eens een RAV4 gen3 gehad, daar ruilde ik een Prius 3 op in omdat ik een boot moest trekken en dat kon niet met de Prius. Die RAV heb ik 13 maanden gehad...mijn vrouw vroeg mij op enig moment waarom ik toch steeds haar Aygo meenam als ik weg moest. Heb toen moeten bekennen dat ik ziek werd van het gehobbel van de RAV, die gaf alles door naar boven, veel erger dan de Prius dat deed. En dat trok mijn lijf niet, dus wagenziek. Ik ben ook gevoelig voor wagenziekte als bijrijder dus ik rij het liefste zelf.
In ieder geval, de reactie van mijn vrouw was dat ik de RAV dan maar weg moest doen en iets anders zoeken, dat ging eigenlijk wel soepel :cool: De RAV was rap weg, kwam een Avensis station voor terug, fijne auto was dat. En na de Avensis kwam Lexus.....

Dus dat alleen bijrijders ziek worden lijkt niet helemaal te kloppen.....of het was verbeelding omdat die RAV mij stiekem tegenstond, wie zal het zeggen? :unsure:😇
Klopt!! Ooit mocht ik een leasewagen uitzoeken en toen wilden wij al iets met hogere instap. Proefgereden in Qashqais, HR-V’s en nog wat. Zowel Bri als ik voelden ons misselijk worden in al die compacte SUV’s. Ik heb dat vaker gehoord. Dus maar voor de toen nieuwe (2009) Avensis gekozen.

Al die compacte SUV's zijn hobbelpaarden (met respect). Het moet toch een beetje op de weg blijven met die hogere carrosserie en dus stijvere demping en harde stoelen. Ik had vorig jaar in Amerika de Nissan Rogue mee (Qashqai in EU) en naast die verschrikkelijke brommende 4 pitter was het een hobbelpaard. Het ding stuiterde over de weg waarbij je kaken klapperenden... Ook veel lawaai vanwege de open cabine (ontwerp SUV). Ik werd gelukkig niet zeeziek (heb zeebenen van mijn vader en opa en grootvader Koelewijn 😉) maar dat houd me echt tegen een SUV te kopen...

• Leuk
Waarderingen: Higgie