Wat is de juiste stand van de koelvloeistoftemperatuurmeter?

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Eigenlijk wilde ik deze vraag al langer stellen, maar tot nu toe dacht ik zal wel niet nodig zijn. Totdat ik een topic las over het kopen van een IS SportCross en ik op de advertentiefoto een andere stand zag van de meter. En ook nadat ik een topic las over vervangen van temperatuursensor en mogelijk te behalen voordelen. Bij deze.

Vanaf aankoop staat de wijzer van koelvloeistoftemperatuur een milimeter onder de middenstand. Daar gaat tie ook snel naartoe. Misschien ben ik gek, maar ik heb het idee dat de wijzer een fractie is gezakt. Of niet, maar omdat ik er nu weer op let. Op de advertentiefoto stond de wijzer een stuk boven het midden. Na opwarmen heb ik deze nog nooit van stand zien veranderen. Ook niet bij warm weer en flink boenderen. Als ik de fan hoor blazen, nada noppes verandering. Lijkt me ook normaal.

Op welke stand staat de wijzer bij jullie mede IS-rijders?
 

Bijlagen

  • photo1773.JPG
    photo1773.JPG
    459,8 KB · Weergaven: 32
  • photo1774.JPG
    photo1774.JPG
    456,3 KB · Weergaven: 34
21 jan 2014
250
17
0
De temperatuur meter in mijn IS300 Sc geeft een zelfde patroon.

Via een multi-meter met temperatuursesor weet ik dat de bovenste slan rond de 92 grdn zit, uitgaande kant van de radiator rond de 45 tot 50 graden. Je kunt dan ook mooi het openen van de thermostaat zien.

De temperatuur meter op je dashboard is meer een indicator. Alleen op reageren als het beeld zwaar afwijkt...
 
Laatst bewerkt:

Benjamin

Hoort erbij
30 aug 2012
57
8
8
Eigenlijk nooit op gelet of die hoger of lager staat dan het midden. Zelfde stand als op de foto's. Als er rook en vlammen onder de motorkap vandaan komen, dan is de motor waarschijnlijk te warm :)
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Mooi dat het overeenkomt :) Typisch Lexus om daar iets onder te zitten? VAG is allemaal precies 90 graden of in het midden.
 

Toeter

Nieuw hier
6 nov 2013
12
2
3
Bij mij ook gelijk aan alle anderen. Ook bij mij gaat 'ie er vrij snel naartoe. Sneller dan mijn Seat die ik hiervoor had. Overigens is de positie van mijn voltmeter ook gelijk, net onder de 15 volt...
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Grappig, ik wist niet dat de plaats van die meter verschilde. Bij mij zitten de meters voor koelvloeistoftemperatuur en verbruik omgedraaid. Maar bij mij staat die ook op dezelfde stand :)