Wat voor vering heeft mijn RX 2020 president

• Onderwerp starter Onderwerp starter PJL
  • Startdatum Startdatum

PJL

Actief
29 jun 2015
174
70
28
Ik rijd inmiddels een half jaar en 10.000 km met veel plezier in mijn donkerblauwe RX. Ik vraag mij af wat voor soort vering de auto aan de achterzijde heeft. Hij veert zijdezacht in de eco en normaal stand, veel harder bij sport en sport+. Ik heb de indruk dat het veel soepeler is dan bij de eerder gereden GS 450h in diverse uitvoeringen. Is er sprake van luchtvering of is het standaard zacht en veranderen de schokbrekers het veer comfort?

Disclaimer: ik heb zelf geen ervaring met luchtvering, maar volgens mij zou je af en toe even een compressortje moeten horen om het systeem op druk te houden en kun je ook de rijhoogte instellen . Als je dat niet hoort en kunt, heb je waarschijnlijk conventionele vering met adaptieve schokdempers.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: PJL
Ik ken de RX niet goed genoeg, maar bij luchtvering zou je een knop op je dashboard console moeten hebben met zoiets als "Height High" zoals mijn LS. Mogelijk heeft de RX die niet omdat het al een SUV is. Als je onder de auto kijkt is het vrij makkelijk te zien, er moeten luchtleidingen naar de schokbrekers lopen en ze zien er heel anders uit dan een standaard schokbreker.

Bijlagen

• air-suspension-lexus-rx-450h-2011-2015.jpg
    air-suspension-lexus-rx-450h-2011-2015.jpg
    34 KB · Weergaven: 2
  • air-suspension-lexus-rx-450h-2011-2015 (1).jpg
    air-suspension-lexus-rx-450h-2011-2015 (1).jpg
    31,2 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n
Ik heb geen knop of regeling gezien, maar of de auto volgeladen, verschil is niet zichtbaar in de hoogte achter. Ik zal de auto binnenkort eens van onderen bekijken om te zien of ik iets van slangen zie. Bedankt in ieder geval voor de suggesties.

Ik had in mijn LS400 luchtvering en in mijn LS600h ook. Nooit een compressor gehoord en nooit slangetjes gezien maar dat laatste kan aan mij liggen.

Ik denk dat de suggestie "Hebbie een Height High knopje" wel een duiding is, daarmee kan je de auto hoger op de wielen krijgen bij erg oneffen wegdek.

Bij standaard vering bestaat deze functie niet voor zover ik weet.

Overigens; kan je dat niet bekijken bij specificaties op Autoweek.nl? EDIT: staat er niet (meer).

Bij de specificaties van Autoweek klopt vaak de helft niet, en als het een geïmporteerde auto is kun je beter kop of munt gooien om te bepalen of iets er wel of niet op zit. Ik zou daar maar niet al te veel op vertrouwen.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Ik vermoed dat je adaptive variable suspension hebt. Dan worden de schokdempers adhv. rijmodus en wegdek continu afgeregeld op stijfheid.

Met vin-nummer kun je het controleren op de site van Lexus nadat je ingelogd bent, ik zal ff kijken of ik een link tevoorschijn kan toveren.

Vwb de vering van de RX450h : die heeft GEEN luchtvering, maar in de duurdere versies (President/ f-sport, weet niet of de "simpelere" versies hebben) zit adaptive suspension, wat betekent dat de schokdempers elektronisch geregeld worden en zelf in enkele standen ingesteld kunnen worden via de draai knop op de middenconsole

Laatst bewerkt:
Ik ga zo het vinnummer zoeken. Was 5 weken niet thuis, nu even zeer korte pauze, jn revalidatiecentrum. Gelukkig kan ik zelfs met 1 been lekker sturen.
De vraag over de vering komt voort uit 2 zaken: zijdezacht en de auto zakt geen centimeter, ook met bagage en veel inzittenden. En natuurlijk ken ik en gebruikt de knop voor de adaptieve schokbrekers vaak. Extra leuk sturen op de mooie weggetjes hier...