Waterpomp bouwt druk op

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Laatst heeft mijn IS een beurt gehad bij de dealer, waarbij is aangegeven dat de waterpomp druk opbouwt. Ze zeiden eerst dat ie kapot was, waarbij ik verbaasd vroeg waarom hij dan niet vervangen is. Daarop kreeg ik het antwoord dat hij druk opbouwde. Lijkt me meer een filtertje ofzo wat verstopt dan de pomp zelf, wat denken jullie? Iemand met ervaring met een dergelijk probleem?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Nee niet echt Niels, ik heb nog nooit van die fenomeen gehoord eerlijk gezegd... wat ik altijd heb gehoord is dat als een waterpomp kapot is dat het gaat lekken...
 

covko

Actief
9 mrt 2011
296
39
28
Wat bedoelen ze hier mee want een waterpomp moet druk maken anders heb je geen circulatie in het water of het koelsysteem
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
708
147
43
Ik vroeg het me ook al af. Het hele doel van een pomp is om ergens druk op te zetten. Ach, bij mij zeiden ze de vorige beurt ook dat de waterpomp lekte, er lag een heel klein beetje opgedroogde koelvloeistof bovenop de waterpomp dat goed gemorst kon zijn bij het vervangen van de distributieriem (er is destijds gezegd dat de waterpomp niet nodig was om te vervangen). Ik heb het eraf gekrabt en tot op heden geen druppel meer gezien en het koelvloeistofniveau blijft mooi op peil.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Ja, ik had al zo'n vermoeden dat het nergens op slaat. Hou het wel in de gaten. Bedankt voor de antwoorden in ieder geval.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Vorig weekend heb ik ontdekt dat de auto koelvloeistof verbruikt (4k km na de grote beurt was het reservoir zo goed als leeg; krijg je hier geen melding van op het dashboard trouwens??).
Onderaan het motorblok aan de voorkant (daar zit geloof ik ook de waterpomp) zijn lekkage-sporen zichtbaar.

De auto gaat morgen naar de werkplaats om de pomp te vervangen.

Wat ik zo heb gelezen op CL en andere fora, is dat dit vaak voorkomt bij de IS, meestal rond 70-80k km.
Mijn IS heeft nu 90k op de teller, dus het kan zijn dat hier hetzelfde probleem ontstaan is.

Kan iemand hier die ervaring delen?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Nooit last mee gehad. Maar dat helpt je niet. Ik ben altijd voorzichtig wanneer er vlak na een onderhoudsbeurt problemen ontstaan met een auto. Ik zou ook een expert laten kijken voor en second opinion. Dat er iets vervangen moet worden is nu wel duidelijk. Ik zou de waterpomp gelijk meenemen.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
De pomp is vandaag vervangen, 179 euro incl. vervangend vervoer (Avensis) en uurloon. Viel me nog mee, vooral als het nu weer 100.000km mee gaat.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Dat dacht ik ook :p

In Duitsland is het voor de dealer verplicht om garantie te geven als een auto verkocht wordt.
Op motor-onderdelen heb je dan sowieso een jaar garantie en dan afhankelijk van welk merk enz. nog een uitgebreide garantie.
Ik heb op de IS 2 jaar garantie op motordelen (een percentage proportioneel tot de kilometerstand) en moest daarom maar 50% van de materiaalkosten betalen.

Heb vanochtend met de auto gereden en ik heb gemerkt dat hij ook niet meer zo giert als hij koud is, dus dat is mooi :D
Maakt een Lexus toch net dat beetje meer Lexus.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat 'gieren' klinkt dan toch echt wel als een defect lager van de w-pomp wat die werkplaats (in je eerste post) misschien beter had kunnen uitzoeken (behalve pompdruk).. Normaal gesproken is het goed waarneembaar met een werkplaats stethoscoop (en koude motor idd). Gelukkig was je er op tijd bij.
 

Wannes

Hoort erbij
27 dec 2010
25
0
0
Hallo zit met hetzelfde probleem en er mij verteld in de garage dat mijn cilinderkop een barstje zou hebben en er daarom een druk in de darmen opbouwd en door de te grorte druk zou het koelwater uit ressevoir lopen. Maar is dit echt wanneer je de waterpomp vervangt dat deze druk uit de darmen weg is. Bij het openenen van koelwaterrseervoir zat er bij jullie ook een redelijke druk op bij mijn wagen zit er echt veel druk op.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik weet niet of ik je probleem/vraag helemaal juist interpreteer...

Je hebt in principe twee mogelijkheden: in eerste geval lekt er koelvloeistof buiten het motorblok om, dan kan de pomp defect zijn of een slang die lekt, etc. In de tweede instantie kan er lekkage intern (naar de cilinder) plaatsvinden. De hoge druk van de motor wordt via dit lek/scheurtje doorgegeven aan het koelsysteem. Dat kun je vaak al constateren omdat de koelvloestofslangen nauwelijks zijn in te knijpen, keihard dus. Soms borrelt de koelvloeistof daarbij in het expansievat. Andere verklikkers zijn witte rook uit de uitlaat, of witte/waterachtige vloeistof op oliepijlstok/oliedop.

Ingeval je een scheurtje hebt naar een cilinder of een lekke koppakking (dus inwendige lekkage), dan zal dat eerst geconstateerd/gerepareerd moeten worden. E.e.a. wil dus niet direct zeggen dat je pomp defect is.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
De pomp is nu al vervangen en het koelvloeistofreservoir blijft vol.
Inmiddels alweer ruim 2000km gereden zonder problemen :)