Webasto schuifdakje met kuren, vreemde kuren.....

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Beste mede-forumleden,

Ik ga een beroep doen op de technische expertise die hier ongetwijfeld aanwezig is ;)

Bij de 2002 1.3 Yaris van mijn zoon doet zich een vreemd iets voor met de bediening van het schuif/kanteldakje. Tot een week of 3 geleden niks aan de hand alles in orde, maar nu gebeurt het volgende;

Als het contact op ACC-stand wordt gedraaid dan kan ik het dak open en dicht maken met de schakelaar in het dashboard. Start ik vervolgens de motor dan is er geen beweging meer in te krijgen. Motor moet weer uit, contact op ACC stand om het dak te kunnen bedienen.

Ik pieker me rot, heb nog niks losgehad want ik zou niet weten w?t ik na kan kijken. De schakelaar werkt, het dak werkt, maar alleen op ACC-stand en niet met draaiende motor.

Rara politiepet, zeg het maar.....:grin:

Ben benieuwd....

Thanks en grts, Rob
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
Enige wat bij mij te binnen schiet (maar dat is geheel hypothetisch), is je voltage dat verandert na het starten. Normaliter gaat het voltage ietsjes omhoog, omdat de dynamo oplaadt. Hoor je bij koude motor ook een piepend geluid van de multiriem af komen? Mogelijk slipt je dynamo ietsjes.
Ik zou me kunnen voorstellen dat de bediening van het schuif/kanteldak niet goed om kan gaan met de hogere/lagere spanning die na het starten ontstaat. Persoonlijk zou ik het in die richting zoeken.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Beste mede-forumleden,

Ik ga een beroep doen op de technische expertise die hier ongetwijfeld aanwezig is ;)

Bij de 2002 1.3 Yaris van mijn zoon doet zich een vreemd iets voor met de bediening van het schuif/kanteldakje. Tot een week of 3 geleden niks aan de hand alles in orde, maar nu gebeurt het volgende;

Als het contact op ACC-stand wordt gedraaid dan kan ik het dak open en dicht maken met de schakelaar in het dashboard. Start ik vervolgens de motor dan is er geen beweging meer in te krijgen. Motor moet weer uit, contact op ACC stand om het dak te kunnen bedienen.

Ik pieker me rot, heb nog niks losgehad want ik zou niet weten w?t ik na kan kijken. De schakelaar werkt, het dak werkt, maar alleen op ACC-stand en niet met draaiende motor.

Rara politiepet, zeg het maar.....:grin:

Ben benieuwd....

Thanks en grts, Rob

ik zou even met de multimeter gaan kijken of er stroom op de draden staat, met je contactslot in de verschillende standen...
lijkt mij een draad die op 1 of andere manier sluiting maakt, of met de motor aan geen nul meer heeft o.i.d.

ik heb ooit cruisecontrole ingebouwd, die deed het perfect, behalve als de verlichting aanging niet meer, want dan raakte de CC een nuldraad kwijt.. oeps, foutje van mij... ik zou de draden even nalopen.. evt. direct 12v er opzetten kijken of dan alles werkt. (schakelaar uitsluiten) dat soort dingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Verwijderd lid 3623
V

Verwijderd lid 3623

Guest
ik zou even met de multimeter gaan kijken of er stroom op de draden staat met je contactslot in de verschillende standen...

Idd ik denk dat dit de juiste weg gaat zijn. Meten = weten.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
573
1
374
63
Ok?, klinkt zinnig, dan van het weekend maar met de multimeter aan de slag :oops::thumbsup: