Mijn dealer stopt in mijn GS tegenwoordig SAE 5W-30 ACEA C2.
Toyota/Lexus adviseert afhankelijk van motortype en tijdstip van introductie of update van de auto een verschillende kwaliteit en "performance code" en daarnaast vaak ook enige al langer op de markt zijnde alternatieven met een andere viscositeit en een wat lagere "performance code". De voor een leek niet altijd eenvoudig te doorgronden omschrijving bestaat uit twee delen: de SAE aanduiding zegt iets over de mate van stroperigheid ("viscositeit") en de "performance dode" (zoals bijvoorbeeld API SP of ACEA C2) iets over de te verwachten slijtagebescherming en mogelijk ook over de invloed van de olie op de CO2 uitstoot/brendstofverbruik.
Ten tijde van de introductie van een nieuw model kiest Toyota/Lexus voor een zo laag mogelijke acceptabele viscositeit (vroeger SAE 0W-20, inmiddels 0W-16 en ook voor sommige modellen SAE 0W-8.) en de meest recente "performance code". Daarnaast geven ze een aantal alternatieven die wat dikker zijn en/of een wat lagere "performance code" kennen - altijd in combinatie met een (in vergelijking met andere fabrikanten) relatief korte verversingstermijn. Uitgangspunt: alle toegestane combinaties zullen naar verwachting en bij aanhouden van de aanbevolen verversingstermijn een acceptabele levensduur opleveren, en naar mate de "performance code" hoger is, zal de motorlevensduur langer uitvallen.
Toyoya/Lexus stelt dus tamelijk bescheiden eisen (mede mogelijk gemaakt door de korte verversingstermijn), met als bijzonderheid een voorkeur voor een olie die een zekere verlaging van het brandsttofverbruik heeft (net als andere Japande febarikanten). Europese merken zijn daarentegen nog steeds wat terughoudend voor het gebruik van "dunne olie" - al worden ze door strenge emissiewetgeving wel steeds meer gewongen hun scepsis wat te laten varen,
Voor de dealer die zowel oudere als gloednieuwe auto's in onderhoud heeft, is het lastig om voor iedere auto een olie "volgens het boekje" aan te bieden. De dealer kiest dus, in overleg met zijn olieleverancier, een product dat zowel voldoende slijtagebescherming biedt als een viscositeit die voor alle motoren acceptabel is.
Je zou dus kunnen denken: "het maakt allemaal niet zoveel uit" - en (door de korte verversingstermijn) is dat ook zo - de te verwachten levensduur is meer dan voldoende. Niettemin zal het de levensduur ten goede komen door, indien beschikbaar, een olie met een hogere "performance code" te kiezen dan oorspronkelijk aanbevolen - als die kwaliteit bij de introductie van het model beschikbaar was geweest, zou die kwaliteit destijds al door de autofabrikant zijn aanbevolen...
Voor de omstandigheden in de Benelux is een SAE 5W-30 daarbij alleszins toereikend, bij winterse ritten naar gebieden waar mogelijk starttemperaturen tot -25 °C of nog lager te verwachten zijn, zal een SAE 0W-x voordelen hebben. Voor wat betreft de rijpraktijk: de invloed van de chauffeur en de rijomstandigheden op het brandstofverbruik is vele malen hoger dan die van de gekozen viscositeit. De voorkeur voor dunnere olie (SAE 0W-8, 0W-12 of 0W-16) komt vooral voort om de CO2 uitstoot te beperken. Voor de individuele gebruiker maakt dat weinig uit; wanneer alle auto's dergelijke producten zouden gebruiken heeft het wel een bescheiden invloed op de CO2 uitstoot.
Kortom: de voorkeur van een dealer voor SAE 5W-30 C2 is alleszins begrijpelijk. Voor de dealer wordt het allemaal wat simpeler en de kans op vergissingen wordt ook kleiner, voor de gebruiker werkt het prima en het beperkt de kosten.