Welke remolie voor IS200 sport? DOT3 of DOT5.1

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Ik wil de remolie van mijn IS200 sport gaan verversen, maar twijfel een beetje over het type remolie wat er nu in zit. Volgens het onderhoudsboekje is DOT3 voldoende, maar op een oude factuur van de Lexus dealer zie ik DOT5.1 staan. Lijkt me niet dat ik DOT3 en 5.1 door elkaar kan gebruiken? Wie kan me vertellen wat gebruikelijk is bij de Lexus dealer? Mij staat ook bij dat niet alle remsystemen bestand zijn tegen DOT5.1... Wie helpt?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Hallo Maximus,


Allereerst wil ik even melden dat het geen remolie is maar remvloeistof. De vloeistof heeft geen smerende werking of ander eigenschappen van olie. Maar goed dat is een detail.

Toen de auto geproduceerd is, was Dot 3 de standaard, het is ook het goedkoopst dus dat werd (tot voor kort) bij de eerste vulling gebruikt. Dot 3 is in de loop der tijd in de handel vervangen voor Dot 4, het is gewoon een verbeterde versie. Dot 4 is vervolgens weer verbeterd tot Dot 5.1. Deze verschillende types kunnen gewoon gemengd worden maar het beste is natuurlijk om het hele systeem te vullen met het zelfde type vloeistof.

Dot 5.1 heeft voordelen t.o.v. 3 en 4:

-Bestand tegen hogere temp. (hoger kookpunt)
-Beter hygroscopisch vermogen (kan meer vocht opnemen)
-Langere levensduur (Dot 3 en 4 moeten om de 30.000 km of 2 jaar vervangen worden en 5.1 om de 60.000 km en 4 jaar)


Let op, Dot 5 (dus zonder .1 erachter) is een apart type vloeistof wat niet met Dot 3, 4 of 5.1 gemengd kan worden. Dit is ook duidelijk te zien omdat dit blauw is en niet het oude vertrouwde gele spul
 

D-Per4mance

Actief
7 okt 2011
208
0
0
Gebruik altijd AP Racing 600. Is een Dot4 met een extreem hoog kookpunt. Absolute aanrader. Blijft je auto tenminste remmen als je remmen warm worden...
 

Robokill

Actief
5 feb 2012
119
5
0
even voor de info. DOT3 is gewoon oud. DOT4 is normaal. DOT5.1 is voor het circuit. Het is onmogelijk dat je met weggebruik je remmen zo kookt. Ik denk dat eerder je remblokken verglazen dan dat je remvloeistof kookt.

Of je het door elkaar kan gebruiken ....... ja, maar echt netjes is het niet. Ik zou het systeem drainen en gewoon dot4 erin doen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Misschien dat iemand hier ervaring mee heeft:
Ik las over 5.1 dat de viscositeit beter is en daardoor speciaal aanbevolen wordt voor ABS systemen (sneller kunnen openen van de klepjes).

Is dat werkelijk merkbaar, of spreken we hier over de 'kleren van de keizer'?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik denk dat je daar niks van zal merken, abs is dan ook met dot 4 geintroduceerd.

Robokill zei:
DOT5.1 is voor het circuit.
Tegenwoordig wordt het standaard geleverd in nieuwe auto's, dus niet perse voor circuit gebruik. 5.1 wordt nu toegepast om de voordelen tov dot 4, Het belangrijkste is de levensduur, des te minder er ververst hoeft te worden, des te beter voor het milieu....
 

Maximus_1976

Nieuw hier
21 feb 2012
19
16
3
Dank voor alle reacties! Ik heb uiteindelijk voor DOT5.1 gekozen. Ik heb wel gemerkt dat DOT5.1 lastiger verkrijgbaar is en bovendien erg duur kan zijn in vergelijking met DOT4. Bij de eerste automaterialenzaak had men nog maar 1L DOT5.1 staan. Deze gekocht en vervolgens op zoek naar nog een liter. In een 2e zaak had men alleen nog maar kleinverpakkingen staan, waar ik zomaar 2x zo veel als voor de 1e liter moest betalen. Neemt niet weg dat mijn IS weer een lekker 'hard' rempedaal heeft en beter aanvoelt nadat in de winter mijn ABS overuren had gedraaid met rijden in de sneeuw! Kennelijk is er toen lucht vanuit de ABS pomp het remcircuit ingekomen...
 

NIEKIS200

Actief
26 nov 2010
232
0
0
Ik gebruik DOT 5.1 in mijn S2000, mijn dealer heeft er voor gezorgd. 15euro per liter of zo.
Via internet ook te koop bij oa Biesheuvel en andere autosport-winkels. Gemiddelde automaterialenshop houdt daar geen voorraad van aan, omdat ze er anders misschien mee blijven zitten.
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Als je er lastig aan kan komen, kijk dan eens bij een motorzaak.
In motorfietsremsystemen wordt vaak 5.1 toegepast.

In mijn klassieke bromfiets met schijfrem hoort ook 3 maar ik rij al jaren probleemloos met 5.1.
Het systeem wordt niet aangetast van binnen en de remkracht wordt ook niet minder.

Misschien dat ik mijn LS binnenkort ook een remmenbeurt geef met staalflex leidingen en 5.1.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik heb vroeger onderzoeken gedaan in remsystemen in TU Delft, maar ik kan zeggen dat je beter niet moet gaan mengen met vloeistoffen, ook verschillen de additieven per leverancier van remvloeistoffen.

Het gevaar is soms toch de afdichtingrubbers waar je even rekening mee moet houden, want soms kunnen ze zo opgevreten worde ndoor je remvloeistof.
 

oedipus

Hoort erbij
30 jul 2011
46
0
0
Alan zei:
Ik heb vroeger onderzoeken gedaan in remsystemen in TU Delft, maar ik kan zeggen dat je beter niet moet gaan mengen met vloeistoffen, ook verschillen de additieven per leverancier van remvloeistoffen.

Het gevaar is soms toch de afdichtingrubbers waar je even rekening mee moet houden, want soms kunnen ze zo opgevreten worde ndoor je remvloeistof.

Toch niet met DOT 4 of DOT5.1?? Dat je dat met DOT5 hebt ok, da's logisch. Is een compleet andere samenstelling.

Als je de 4 en 5.1 mixt, ga je volgens mij enkel het kookpunt naar beneden brengen. Kan je beter ineens goedkopere DOT4 gebruiken.

Sinds ik DOT5.1 gebruik, ondervind ik geen vloeistoffading meer bij stevig gebruik van de remmen. Toen kwam de blokfading opzetten, die heb ik opgelost met StopTech Streetperformance blokjes. Uitstekende remeigenschappen bij koude remmen, maar buitengewoon goede bijtkracht en fadingbestendigheid bij hete remmen. Remmen van de IS zijn ruim bemeten. Met wat kleine ingrepen heb je een uitmuntend remmend rij-ijzer.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ik had 2 liter gehaald voor mn SC , aangezien die iets groter is dan een IS200 moet je daar genoeg aan hebben en gebruik de DOT die op je deksel staat , soms kunnen dingen heel eenvoudig zijn , je kunt ook 3 liter halen en wat je over hebt terug brengen , ik heb dit niet uit onderzoek van de TU Delft maar boeren verstand
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat SC400 zegt. Qua IS200 ongeveer +/- 500ml voor 'bleeden' en +/- 1.5L voor spoelen.

Btw, Dot 3,4 en 5.1 zijn compatibel (en veilig voor pakkingen), maar andere eigenschappen qua droog en nat kookpunt:
[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]Vloeistof:[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]Droog kookpunt:[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]nat kookpunt:[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]DOT 3[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]205?C[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]140?C [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]DOT 4[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]230?C[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]155?C [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]Castrol GT LMA[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]230?C[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]155?C [/FONT]
DOT 5[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]260?C [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]180?C [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]DOT 5.1[/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]270?C [/FONT][FONT=Helvetica, Arial, sans-serif]191?C [/FONT]
 
Laatst bewerkt:

Knot

Actief
28 apr 2017
114
4
0
Ik moet binnenkort ook de boel even grondig doorspoelen met 1,5 liter, is de afgelopen 5 jaar niet gedaan en dat was wel te zien ook zeg....

Lexus_IS200_Sport_remvloeistof_oud.jpg


Ga denkik ATE DOT4 Type 200 gebruiken, is een geavanceerde DOT4 vloeistof met kookpunten van 280/198

http://www.ate.de/media/2322/technic...4_type_200.pdf

Heb de voorganger (ATE Racing Blue heette het toen) altijd in de BMW E36's gebruikt en (in combinatie met goede remblokken) nooit een inzakkend pedaal gehad.