Wens: comfortabeler onderstel

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
11
6
3
Goedemorgen,

Ik bezit sinds een aantal weken een GS450h F-Sport.
Het onderstel vind ik wat te stug en oncomfortabel. Wellicht niet goed opgelet met proefrijden bij meerdere exemplaren.
Bij mijn weten is het standaard onderstel nog gemonteerd. Auto heeft 188.000 km gelopen.

Zijn er tips om qua onderstel de auto comfortabeler te krijgen?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.115
4
816
113
In dat geval kun je beter de F-sport inruilen voor een President Line.
Of een LS...
Maar alle gekheid op een stokje, je kunt bij een toekomstige bandenwissel een maatje hogere band nemen en uiteraard kijken welke band het comfortabelste is.
Heb ik ook gedaan, een verschil van dag en nacht op mijn vorige en mijn huidige karretje krijgt ook hogere banden en zeker geen run-flats meer want die zijn echt #@%$#@ oncomfortabel, lijken wel stuiterballen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hidde

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
Of een LS...
Maar alle gekheid op een stokje, je kunt bij een toekomstige bandenwissel een maatje hogere band nemen en uiteraard kijken welke band het comfortabelste is.
Heb ik ook gedaan, een verschil van dag en nacht op mijn vorige en mijn huidige karretje krijgt ook hogere banden en zeker geen run-flats meer want die zijn echt #@%$#@ oncomfortabel, lijken wel stuiterballen.
Maar dan niet de F-sport :p die zijn nou eenmaal harder afgeveerd. Dikkere banden en evt een kleinere wielmaat zijn sowieso een goed idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hidde

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Bij de F sport uitvoering is bewust gekozen voor een wat straffere wielophanging - de een vindt dat prettig, de ander niet. Het gaat meestal ten koste van het comfort, maar maakt in theorie ook wellicht wat hogere bochtsnelheden mogelijk.

De eenvoudigste methode is aanpassing van de wielen. Een 1" kleinere velgmaat in combinatie met een band met een zodanige hoogte dat de diameter van het origineel aanwezige wiel zo dicht mogelijk wordt benaderd, heeft al behoorlijk wat invloed. Het gebruik van velgen met een kleinere diameter is niet altijd mogelijk - de remklauwen moeten er (voor) wel inpassen. Voor definitieve aanschaf is het zaak dat te controleren. Ook de vormgeving van de velg speelt daarbij een rol - velgen in dezelfde maat kunnen verschillen, met als gevolg dat de een wel en de ander niet past. Daarnaast heeft de keuze van de banden heeft invloed: "ultra high speed" banden hebben doorgaans stijvere zijwangen dan de wat minder dure "touring" banden.

Mocht een dergelijke aanpak onvoldoende blijken, dan wordt het zaak andere onderdelen van de wielophanging aan te passen (veren, dempers). Dat wordt dan een vrij kostbare zaak, zeker als de auto voorzien is van adaptieve dempers.

Als simpele vervanging van de wielen geen bevredigende oplossing biedt, is het waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper de F-sport uitvoering te vervangen door een meer op comfort getrimde uitvoering.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Doorgaans worden Michelin banden als comfortabel ervaren vergeleken met andere merken uit dezelfde productcategorie. Verder sluit ik me aan bij het advies van de heren hierboven. Als het met iets kleinere wielen en soepele banden niet naar tevredenheid is… inruilen op een andere auto met een ander onderstel… En ja… dan schrijf je waarschijnlijk gelijk een paar duizend euro af. Dan kun je ook stellen dat je die paar duizend euro afschrijving niet incasseert bij een inruil maar uitgeeft aan een specialist die je F-sport onder handen neemt. Maar krijg je dan wat je verwacht? Er zullen niet veel ervaringen zijn met een GS450h met een aangepast onderstel… En om op basis van iemands beschrijving op Internet jouw verwachting qua gevoel een paar duizend euro uit te geven… Een schroefsetje van €1000,- gaat jou geen comfortabeler onderstel geven dan je huidige set-up. Er zit een specialist in Zeeland die maatwerk kan leveren op Bilstein of Ohlins. Maar reken dan gerust op minimaal €3500,- ex. montage.

Banden eventueel met iets kleinere velgen (zolang dat past) kun je proberen. De huidige velgen zou je nog kunnen verkopen om de kosten een beetje op te vangen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hidde

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
11
6
3
Allen dank voor de reacties.
Alle opties zijn nog open: ga eens kijken of ik een setje 18 inch kan vinden.
Auto heb ik proef gereden op 18 inch President-line velgen omdat de 19 inch hersteld werden destijds. Toen reed de auto comfortabeler voor mijn gevoel. Deze 18 inch passen dus.
Ik zal eens kijken of ik zo'n set kan vinden.
Ander onderstel is idd aardig prijzig.
Had niet verwacht dat 1 inchmaat zoveel verschil kon maken qua comfort.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Bij veel auto's zijn uitvoeringen leverbaar met drie verschillende velgdiamters en/of bredere banden. De minst dure heeft dan banden met vrij hoge zijwangen en zijn relatief smal en de velgen zijn het kleinst. De duurste heeft dan een 2" grotere velgmaat en heeft banden met een lagere breedte/hoogte verhouding en zijn vaak duidelijk breder. De tussenmaat zit daar zo ongeveer halverwege tussen en combineert behoorlijk comfort met meestal alleszins voldoende grip.

De smallere en in verhouding hogere banden zijn gunstig voor een lager brandstofverbruik, maar zullen iets minder grip bieden onder bepaalde omstandigheden. Veel minder hoge banden die extra breed zijn op de grootste velgen, staan stoer, maar verpesten het comfort en je hebt ook kans dat je wat sneller glibbert bij sterke regenval. Je bent dus het best uit met de middenweg - nog voldoende comfort, weinig extra brandstofverbruik en goed bruikbaar in de regen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/sicherheit/reifengroesse/
 

Dinomi

Nieuw hier
26 okt 2020
13
7
3
Allen dank voor de reacties.
Alle opties zijn nog open: ga eens kijken of ik een setje 18 inch kan vinden.
Auto heb ik proef gereden op 18 inch President-line velgen omdat de 19 inch hersteld werden destijds. Toen reed de auto comfortabeler voor mijn gevoel. Deze 18 inch passen dus.
Ik zal eens kijken of ik zo'n set kan vinden.
Ander onderstel is idd aardig prijzig.
Had niet verwacht dat 1 inchmaat zoveel verschil kon maken qua comfort.

Ik heb een GS450h President met de standaard 18" op Michelin Primacy. Maandje terug een setje 19" wielen op de kop getikt met zgan Bridgestone RE050-A banden en was daar totaal niet happy mee. De auto reed nog net zo strak, zonder trilling of afwijking, maar veel te stug wat imo het hele karakter van de auto verpestte. Na een paar weken de originele 18" weer terug gezet en nu is het weer de Lexus zoals ik het graag zie.

Ik zou dus eerst eens proberen hoe een F-sport rijdt op 18".
 

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
11
6
3
Hallo Dinomi,

Dank voor je reactie, ik zie hem nu pas.
Ik heb de auto inmiddels ingeruild op een GS450h President en gisteren nieuwe banden Michelin Primacy 4 gehaald die van het weekend worden gemonteerd (ook 18 inch). Komt je vast bekend voor :).
Deze auto rijdt nu al een stuk fijner t.o.v. de F-Sport. Deze is inmiddels via Lexus Breda weer verkocht, ik hoop dat iemand er meer plezier uit haalt dan ik toen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ik heb de auto inmiddels ingeruild op een GS450h President en gisteren nieuwe banden Michelin Primacy 4 gehaald die van het weekend worden gemonteerd (ook 18 inch). Komt je vast bekend voor :).
Deze auto rijdt nu al een stuk fijner t.o.v. de F-Sport. Deze is inmiddels via Lexus Breda weer verkocht, ik hoop dat iemand er meer plezier uit haalt dan ik toen.

Bij de 18" velgen worden doorgaans "normale" banden gemonteerd zoals de Bridgestone ER 33 of bijvoorbeeld de Michelin Primacy 4. Dat zijn banden bedoeld voor normaal gebruik waarbij comfort meer nadruk krijgt dan maximale bochtsnelheden. Bij de auto's met bewust grotere velgen wordt veelal een wat sportiever type band gemonteerd met lagere en vaak stuggere zijwangen. Dat mag dan in theorie hogere bochtsnelheden mogelijk maken die je op de normale weg toch niet benadert, maar het kost duidelijk comfort.

Kun je je nog herinneren welke banden op de F Sport zaten en welke banden op de "President" voor het monteren van de Michelin primacy banden??
 

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
11
6
3
Op de F-Sport zat Continental SportContact 7. Erg goede wegligging maar behoorlijk stug en vooral enorm lawaaiig. Dit was 19 inch.

Op mijn President Line zitten vóór nu Dunlop SP Maxx en achter Uniroyal Rainsport 5.
Banden hebben nog prima profiel en zijn in goede staat maar ik wil alles Michelin (of Goodyear EfficientGrip, echter zijn die er niet in 235 45 18, goede ervaring met die band op mijn IS 300h).
Uniroyals op de achteras zijn 245 45 18 trouwens. Vreemde keuze destijds wat mij betreft qua merk en maat.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
826
1
422
63
Doorgaans wordt Michelin als comfortabel ervaren door menig bestuurder. Ik heb onlangs 2 nieuwe voorbanden op mijn IS laten leggen. Een aantal reviews lieten een stuivertje wisselen tussen Michelin en Goodyear waarbij de Goodyears vaker net wat voordeliger zouden zijn of net wat beter scoren. Maar meestal werd Michelin als comfortabeler beoordeeld. Daarom heb ik voor de iets duurdere Michelin gekozen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hidde

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Deze auto rijdt nu al een stuk fijner t.o.v. de F-Sport. Deze is inmiddels via Lexus Breda weer verkocht

Kon het niet laten om toch even te kijken. Ik schrik gewoon van de verschillen in prijs in vergelijking met nog maar 4 jaar terug.:oops:
Wat je nu voor een F-Sport betaalt van 10 jaar oud, betaalde ik 4 jaar terug ook voor een vergelijkbare 6 jaar oude F-Sport met 70.000km minder op de teller.
Ja, alles is duurder geworden maar de verhoudingen zijn hier echt wel zoek.
Vond mijn F-Sport trouwens in normale stand prima rijden, en zelfs in sport+ niet spijkerhard. Kan uiteraard persoonlijk zijn.
 

Hidde

Nieuw hier
27 feb 2023
11
6
3
Ja autorijden zijn buitensporig gestegen ja 't.o.v. andere zaken.

Er zat in mijn F-Sport een storing in het elektronische dempersysteem waardoor de auto qua onde3stel altijd in Sport+ bleef staan.
Dat was een voorname reden dat de auto niet fijn reed. Oorzaak niet gevonden in de tijd dat ik de auto in bezit had.
Heb bij inruil de storing gemeld, ga er vanuit dat ze het hebben opgelost bij Lexus Breda.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Op de F-Sport zat Continental SportContact 7. Erg goede wegligging maar behoorlijk stug en vooral enorm lawaaiig. Dit was 19 inch.

Op mijn President Line zitten vóór nu Dunlop SP Maxx en achter Uniroyal Rainsport 5.
Banden hebben nog prima profiel en zijn in goede staat maar ik wil alles Michelin (of Goodyear EfficientGrip, echter zijn die er niet in 235 45 18, goede ervaring met die band op mijn IS 300h).
Uniroyals op de achteras zijn 245 45 18 trouwens. Vreemde keuze destijds wat mij betreft qua merk en maat.
De Continental SportContact 7 is een band duidelijk afgesteld op wat sportiever autogebruik en heeft relatief stijve zijwangen ("high performance tires"). Op zich niet zo'n vreemde keuze op een F-Sport, maar qua comfort zeker niet optimaal. Zowel de Uniroyal Rainsport 5 als de Michelin Primacy banden zijn meer op comfort getrimd ("touring tires"). Voor een niet F Sport ben je beter uit met een goede "touring band" omdat die beter aansluit bij het comfortabele karakter van de auto. Voordeel is daarbij dat de "touring" banden meestal ook iets minder duur zijn dan de "high performance" banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hidde