Werking Lexus IS300 Automaat

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Wanneer ik bijvoorbeeld 100 KM per uur rijd en ik trap het gaspedaal volledig in schakelt de automaat een versnelling terug maar daarna
gebeurt er nog iets het klinkt alsof de auto nog meer toeren maakt en komt dan echt lekker opgang is dat dan de VVT-i ?
Kan iemand uitleggen wat er dan gebeurt ?
Het is trouwens niet altijd en soms ook bij half gas.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
VVT-i is altijd werkzaam, dus die treedt niet plotseling in werking. In 't kort, VVT-i zorgt ervoor dat de kleppen/timing continue worden versteld, waardoor vermogen over het hele bereik geoptimaliseerd wordt en verbruik geminimaliseerd. Wat je wellicht merkt is dat de motor bij bepaald toerental binnen zijn optimale (kracht)bereik komt. Dat voelt soms aan als een 'boost'.

De transmissie schakelt verder in een sportief programma bij 'kick-down', zie ook hier: http://vb.lexusforum.nl/forum/modell...maat-tech-info (zie schakelprogramma).

Hier een vid over werking VVT-i:

 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Dankjewel GPS-10 voor je uitleg.
Soms valt het versnellen tegen bij een stoplicht sprint.
Eenmaal op snelheid en vandaar uit een sprint voelt bijna alsof er een turbo mee gaat helpen.
De boost vind ik wel mooi verwoord.
Het is ook versnellen wat angstig maakt...het lijkt niet meer te stoppen dus anders dan doortrekken in toeren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het is ook versnellen wat angstig maakt...het lijkt niet meer te stoppen dus anders dan doortrekken in toeren.
Zoals je het beschrijft lijkt het alsof je het als ongewoon ervaart, dus dat de versnelling/boost te abrubt optreedt?

Eventueel zou je nog kunnen denken aan verminderde werking MAF icm lambda sensoren. Dan kun je dus afwijkingen verwachten in het berekenen van de verhouding brandstof en zuurstof (en een ongewoon acceleratie spectrum).
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Nee meer van het is er niet altijd.
Standaard is het natuurlijk
gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen.
Dan heb je:
gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen kick-down terug schakelen
En soms heb je
gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen gas opschakelen kick-down terug schakelen toeren "verdubbeling van toeren ?"
Het lijkt dus alsof het sportief programma soms wel en soms niet actief word ?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Moeilijk te zeggen waardoor dat precies komt. Weet je zeker dat je in alle gevallen het gaspedaal ver genoeg intrapt om kickdown te activeren? Staat 'ECT power' aan (overtreft het 'aangeleerde' schakelprogramma)?

Verder heb je nog variabelen zoals in welke stand de automaat staat (of overdrive), motor warm of koud (schakelt niet naar overdrive).
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ik twijfel over het gaspedaal.
ECT power staat uit
Ik rijd nooit hard met koude motor
Als ik hard rijd is dat na ongeveer 30 minuten of later.
Ik zou eens kijken of ik het op kan nemen wat ik bedoel
 

Wout

Actief
28 okt 2014
231
7
0
Probleem klinkt mij vaag bekend maar dan van een hilux automaat die op de snelweg met ingeschakelde cruise controll af en toe een versnelling terug schakelde... Dit was wel op een franse snelweg met een zware boot trailer maar zonder verklaarbare reden een versnelling terug ging