Windgeruis

Yoshi

Hoort erbij
14 okt 2012
41
0
0
Ik vraag me af welke factoren allemaal van invloed zijn op het windgeruis van de auto? Ik heb verder geen vergelijkend materiaal met m'n LS 400 maar volgens velen is het een hele stille auto. Toch merk ik bij snelheden boven de 100 km/u dat het windgeruis erger wordt. Natuurlijk valt het windgeruis meer op, als je geen motor hoort, maar volgens mij moet het toch wel wat minder kunnen.

Hebben de volgende punten van invloed op het windgeruis?

1. M'n rechter spiegelkap is half afgebroken.
2. Er is een stuk van enkele cm uit m'n deurrubber.

Zijn er andere dingen die het windgeruis bevorderen?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De twee punten die je noemt kunnen beslist invloed hebben op windgeruis.

Punt is dat windgeruis ook subjectief kan zijn, dus voor de 1 aanwezig, de ander merkt het eigenlijk niet op. Daarbij valt band- of windgeruis juist bij stille auto's meer op.Ik ga er maar even vanuit dat er technisch iets mankeert.

Vooralsnog kun je misschien eerst proberen vast te stellen waar het windgeruis precies vandaan komt. Soms kan je een luchtstroom voelen met je hand, Denk ook aan de deurrubbers die mogelijk verouderd/versleten of kieren en daardoor niet meer strak afdichten. Zelfde geldt voor de 'sponningen' waarin de ramen zitten of eventueel een open dak. Eventueel kun je nog denken aan een foutief vervangen voorruit (kit-afdichting), of missende rubber afdichtingsdoppen aan de onderzijde auto (igv toepassing uiteraard)..

Je zou je spiegel eens kunnen omwikkelen met een handdoek om te zien of daardoor het geruis afneemt. De LS is door de 'sandwichconstructie' van plaatwerk en ramen, uitermate en opvallend stil. Ik heb er vaak in (mee)gereden en bij snelheden boven 160kmph eigenlijk geen windgeruis gehoord om over te klagen.

M.a.w, lang verhaal, moeilijk te zeggen wat het precies is ;)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Btw, vergeten te noemen, controleer of deurrubbers nog overal vast zitten op de bevestigingspalletjes. Schoonmaken en daarna paar keer behandelen met een goede rubber conditioner kan ook nog helpen.

Succes en koppel nog even terug bij gelegenheid ;)