Wordt autorijden in een fossiele brandstofauto onbetaalbaar?

Flavio

Hoort erbij
21 aug 2021
35
15
8
Ik heb mijn Lexus GS 450h vorig jaar gekocht, omdat ik het gevoel had dat dit soort auto's over een aantal jaren niet meer te betalen zouden zijn voor een normale verdiener en iedereen in een EV gedwongen gaat worden, als je je überhaupt nog een eigen auto kan veroorloven.

De geopolitieke ontwikkelingen gaan echter veel sneller als ik dacht en ik ben bang dat de huidige hoge brandstof- en energieprijzen niet meer weg zullen gaan, want het komt in Den Haag en Brussel wel goed uit om de 'energietransitie' er door te drukken en tegelijkertijd een hele groep mensen nog meer afhankelijk te maken van de staat.

Wie denkt er over 5 jaar nog in een benzine Lexus te rijden?
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ik denk dat het nog wel een tijdje duurt hoor.

ze krijgen 1 miljard euro per maand aan accijns binnen.. dat bevalt ze natuurlijk prima.
als iedereen in een electrische wagen gedwongen wordt komen er veel grotere problemen.

kan het elektriciteitsnet nog helemaal niet aan.

er kan in 5 jaar veel veranderen, maar deze piek (al zal hij nog hoger worden) is denk ik tijdelijk.. al zullen we niet meer onder de € 2,- per liter komen.

GEEN GARANTIES! alleen mijn 'glazen bol'
 

Johno

Actief
23 jan 2022
456
202
43
Ik heb mijn Lexus GS 450h vorig jaar gekocht, omdat ik het gevoel had dat dit soort auto's over een aantal jaren niet meer te betalen zouden zijn voor een normale verdiener en iedereen in een EV gedwongen gaat worden, als je je überhaupt nog een eigen auto kan veroorloven.

De geopolitieke ontwikkelingen gaan echter veel sneller als ik dacht en ik ben bang dat de huidige hoge brandstof- en energieprijzen niet meer weg zullen gaan, want het komt in Den Haag en Brussel wel goed uit om de 'energietransitie' er door te drukken en tegelijkertijd een hele groep mensen nog meer afhankelijk te maken van de staat.

Wie denkt er over 5 jaar nog in een benzine Lexus te rijden?
Inmiddels rijd ik al hybride. Maar volledig electrisch zie ik vooralsnog niet zitten, te lage actieradius en al je ritten moeten plannen.

Het wordt interessant als Lexus(Toyota) met vaste stof accu's gaat komen die veel sneller kunnen laden maar ook een grotere actieradius hebben. Ook ben ik nieuwsgierig naar het gebruik van waterstof al is dat laatste nog verre van ideaal. Het kost erg veel energie om het te verkrijgen en om het groen te maken moet je het dus ook met groene stroom opwekken. Dat is nog niet zomaar gedaan op hele grote schaal.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
De huidige brandstofprijzen zijn een direkte weerspiegeling van de prijsopbouw: de combinatie van grondstof-en verwerkingsprijs, marge voor fabrikant en wederverkoper + accijns met daaroverheen de BTW. De overheid krijgt dus per verkochte liter extra geld binnen, degene die de ruwe olie naar boven haalt ook, maar de benzine-/dieselfabrikant en wederverkoper nauwelijks. In principe zou de prijs bij het dalen van de ruweolieprijs ook weer moeten dalen - we zijn van enkele maanden geleden $75 per vat nu gestegen naar ongeveer $120 per vat en in die tijd is de waarde van de Euro tov de dokllar gedaald. Gelukkig kennen we in Nederland een zeer hoge accijns, dat dempt de prijsstijging aanmerkelijk :cool: Op dit moment is niet schaarste de reden voor de prijsstijging, maar wel de angst dat die er zou kunnen komen door allerlei geopolitieke ontwikkelingen. Die zijn, zoals de recente ontwikkelingen leren, hoogst onvoorspelbaar. Het kan dus ook zo maar opeens weer naar beneden al vrees ik ook dat dat wel even kan duren.

Het idee dat iedereen binnen een aantal jaren electrisch gaat rijden gaat mijn voorstellingsvermogen te boven. Onze infrastructuur is volstrekt ongeschikt om de daarvoor noodzakelijke electriciteit met voldoende snelheid te leveren en zal dat ook niet in tien jaar tijd zijn. De op dit moment belangrijkste grondstof voor batterijen (lithium) is op dit moment mogelijk voldoende voor 10 jaar, maar bevindt zich vooral in handen van hetzelfde type schurkenstaten waar aardolie vooral vandaan komt. Het is dus echt wachten op alternatieve materialen voor batterijen - daar wordt veel over geschreven en allerlei zaken zouden over een jaar of twee beschikbaar moeten zijn, maar dat zal in de praktijk mogelijk minder snel gaan - de beoogde vindplaatsen bevinden zich vooral in China en Siberie en dat is ook niet erg geruststellend.

Voorlopig houd ik mijn auto nog maar even. Immers, fabrikanten zijn op dit moment volkomen de weg kwijt: de meeste EV's zijn lelijk, zwaarlijvig en volgestampt met "entertainment electronica" die tot een volkomen onoverzichtelijk dashboard leidt dat pretendeert een tijdens het transport volledig en niet ongevaarlijke "tablet" te zijn.
 

RVVUTR

Nieuw hier
20 dec 2021
17
3
3
Elektrisch rijden kan het elektranet in nederland niet aan waardoor er geen goed alternatief voor benzine is. Ben je afhankelijk van je auto voor woon - werk verkeer dan kom je nooit meer uit met 0,19 cent per km.

Wij rijden pa en ik beide maar 3 a 4 duizend km per jaar en dat kan net met de huidige benzine prijzen. Gelukkig is 1 op 11 goed te doen met de is250.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De euro stijgt weer tov de dollar en de olieprijs is weer een beetje gedaald nu de reserves op de markt komen. Misschien gaan de onderhandelingen morgen de goede kant op en koelt de energiemarkt weer een beetje af.
De benzineprijs zal wel weer gaan dalen.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
en ik maar het gevoel hebben dat we met zn allen de corona aan het terugbetalen zijn.
En dan bedoel ik wereldwijd.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Eerlijk gezegd vraag ik me af in hoeverre de brandstofprijzen gaan dalen als de wereld in rustiger vaarwater terecht komt… De hele keten van olieleveranciers tot aan de consument ziet dat we blijven rijden… En dus blijven betalen… Als je me een jaar geleden had gevraagd want ik “nu” zou moeten kopen, was het een full hybrid geweest. Als je me dat 3 maanden geleden had gevraagd had ik gezegd: “plug-in hybride”: kortere afstanden elektrisch en dus goedkoop en da’s ook het gros van de ritten. Maar als je me het nu vraagt: “volledig elektrisch“. Maar ik heb eens zitten rekenen als we onze 2e auto zouden vervangen voor een elektrische occasion waar je minimaal 200km kunt rijden zonder tussentijds te laden. We hebben nu een VW Polo 1.2 TSI van 12 jaar oud met een km-stand van 145.000 (gekocht bij 1 jaar en km-stand van 20.000).

Afgelopen weekend zouden we er 8 tot 9 jaar over doen om bij de brandstofprijzen van dat weekend de aanschaf van een e-occasion terug te verdienen. Ik ben alleen uitgegaan van vaste lasten en de kosten voor de “brandstof“. Die terugverdientijd wordt korter als:
- de benzineprijs nog harder stijgt, maar de stroomprijs gelijk blijft,
- de e-occasions flink in prijs dalen voordat ik er een aanschaf.

Per saldo pak ik de afschrijving pas wanneer ik een andere auto koop. Deze Polo schrijft niet meer zoveel af. Onze IS250 ook niet meer. Als ik een van onze huidige auto’s moet vervangen, dan kijken we natuurlijk wel naar de mogelijkheid voor een elektrische occasion. Een nieuwe/jong gebruikte is gewoon niet te betalen voor ons…

Per saldo rijden we voorlopig gewoon door met het oude spul. En da’s eigenlijk nog steeds geen straf, behalve als je gaat tanken.