Xenon verlichting

JANGS450H

Hoort erbij
27 dec 2018
49
16
8
Afgelopen week mijn xenon lampen vervangen voor het nieuwe type van Osram, de D4S 66440XNL Night Breaker Laser. Na het loshalen van het luchtfilter links en vultuit voorruitsproeiers rechts is dit best goed te doen. Hierna direct de koplampen af laten stellen in de garage omdat ik vond dat de lichtbundels wel erg kort afgesteld stonden. Ik moet zeggen...Wat een verschil!! Nu kun je als het donker is ook daadwerkelijk iets aan zien komen:):). Misschien een aanrader voor mensen die ook niet geheel tevreden zijn over de standaard lichtopbrengst.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Misschien een erg goed idee, dit. De GS is een fijne auto maar het licht is drama. Ik heb zelfs serieus overwogen gewoon weer halogeen te laten plaatsen ...
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Redguy

Actief
19 apr 2014
175
30
28
De aanrader werd ook bij mij noodzaak afgelopen week, na 1 jaar(!) defect op de rechter koplamp en nu gelijk maar op stand gegaan met Philips lampen (nee...niet uit China).
Meer dan een groot verschil!!
De goedkope hangseng lampen hebben dus het pand verlaten...
 
  • Leuk
Waarderingen: JANGS450H

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik ben wat teleurgesteld nu.

Kort nadat ik mijn GS kocht ging het linker Xenon-dimlicht kaduuk.
Kan gebeuren. Lexus Zwolle zette er een nieuw lampje in. Onder garantie, meen ik me te herinneren.
Iets meer dan een jaar later begaf hetzelfde lampje het wéér. Das vreemd, xenon hoort jarenlang goed te blijven werken. Een nieuwe ballast laten plaatsen deze keer, was kostbaar samen met het nieuwe lampje.
Nu, zo'n kleine vier jaar later, begeeft weer het linker dimlicht. lijkt me toch geen toeval. Iemand een suggestie? Wat kan er nog meer aan de hand zijn? Of moet ik de goedkope (kuch) Lexuslampjes maar laten voor wat ze zijn en Philips- of Osram-lampen monteren?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Volgens mij zijn de OEM-lampen voor Lexus van Philips... Heb je de bewuste lampen zelf ook gezien? Als het Philips lampen zijn dan staat dat er ook duidelijk op. En dan is er natuurlijk de mogelijkheid dat er imitatie-Philips is gebruikt... Misschien is er ooit een grote partij xenon-lampen ingekocht en zaten er een paar slechte series tussen? Wie zal 't zeggen... Ik heb een keer merkloze xenon-lampen geplaatst. Die kostten destijds de helft van een originele Philips xenon-lamp. Nu mogen die merkloze vanwege een ontbrekend keurmerk niet meer verkocht worden geloof ik. Ik had nog een jong gebruikte Philips xenon-lamp liggen. Die had er een half jaar ingezeten. Omdat die merkloze een andere kleur hadden (6000K ipv 4300K) heb ik die ene Philips lamp bewaard. Toen vorig jaar 1 van die merkloze ging verkleuren heb ik toch maar een nieuwe Philips erbij gekocht. Die andere die ik had liggen heb ik weer teruggeplaatst. Geen kleurverschil te zien en stukken meer lichtopbrengst. Ik blijf nu bij originele (echte?) Philips lampen als ze weer kapot gaan.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Volgens mij zijn de OEM-lampen voor Lexus van Philips... Heb je de bewuste lampen zelf ook gezien? Als het Philips lampen zijn dan staat dat er ook duidelijk op. En dan is er natuurlijk de mogelijkheid dat er imitatie-Philips is gebruikt... Misschien is er ooit een grote partij xenon-lampen ingekocht en zaten er een paar slechte series tussen? Wie zal 't zeggen... Ik heb een keer merkloze xenon-lampen geplaatst. Die kostten destijds de helft van een originele Philips xenon-lamp. Nu mogen die merkloze vanwege een ontbrekend keurmerk niet meer verkocht worden geloof ik. Ik had nog een jong gebruikte Philips xenon-lamp liggen. Die had er een half jaar ingezeten. Omdat die merkloze een andere kleur hadden (6000K ipv 4300K) heb ik die ene Philips lamp bewaard. Toen vorig jaar 1 van die merkloze ging verkleuren heb ik toch maar een nieuwe Philips erbij gekocht. Die andere die ik had liggen heb ik weer teruggeplaatst. Geen kleurverschil te zien en stukken meer lichtopbrengst. Ik blijf nu bij originele (echte?) Philips lampen als ze weer kapot gaan.
Ik ben al jaren fan en gebruiker van philips Xtreme vision. (Halogeen)

bij de vorige auto's was het een ''normale spiegelbak koplamp'' hoe noem je dat in vredesnaam? anyway, bij deze auto's was verschil aardig waarneembaar tov die longlife dingen die er in zaten.

Nu bij de Lexus lens/projector (is vast ook een mooi woord voor) ben ik dankzij de Xtreme vision van philips van een gloeiende spijker naar fatsoenlijk licht gegaan. Ik denk niet dat het allesovertreffend is, maar zeer zeker een flinke bak licht in de duisternis.

ja, ze gaan korter mee dan de longlife, en kosten wat meer dan de meeste, maar de stap naar led of Xenon heb ik nog niet gewaagd.
Ik rijd niet al te veel in het donker, en tot op heden iedere keer dik tevreden met de verlichting als ik dat wel doe.
 
Laatst bewerkt:

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Ik rijd ook met halogeen en ben wel stiekem jaloers op xenon.
Maar aan de andere kant auto,s hebben al decenia halogeen
en het is niet dat er met halogeen meer ongelukken gebeuren dan met xenon.
En dan de kosten bij xenon is dat nog te overzien maar tegenwoordig betaal je rond de 2500 euro
voor een koplampunit mocht je een aanrijding krijgen die jou schuld is. kop staart aanreiding.
Ik lees het wel meer met xenon dat de lichtopbrengst belabberd is is dat de unit of het lampje?
dan moet ik zeggen die problemen heb ik nog niet meegemaakt met halogeen.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Ik vond de LED lichtopbrengst juist verschrikkelijk.
Bedoel je daarmee de triple led van Lexus? Als je verschillende testen leest zijn die namelijk wel een van de betere op de markt. Zelf heb ik triple led met automatic high beam en ik ben er zeer over te spreken.
 
V

Verwijderd lid 3623

Guest
@Johno Volgens mij was dat geen tripel led in mijn geval. Was een IS uit 2015, waarbij de F-Sport als enige met LED uitgevoerd was. Andere uitvoeringen hebben Xenon.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
.....
Ik lees het wel meer met xenon dat de lichtopbrengst belabberd is is dat de unit of het lampje?
....
Dat Xenon beroerd zicht geeft komt niet door het lamptype, Xenon geeft een bak licht. Maar Xenon geeft ook een groot strooiveld en daardoor wordt verlichting met dit lamptype verplicht 1,5 graad lager afgesteld dan Halogeen. Het is die afstelling die vervolgens in het beroerde lichtbeeld resulteert.
Ik draai na de APK zelf schaamteloos de verlichting weer omhoog. Op buitenwegen is het anders gewoon niet te doen.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Jij ook? :giggle:

Ik heb het idee dat dat apparaat waarmee de koplamphoogte gecontroleerd wordt gewoon al jaaaaaren kaduuk is bij die lui. Op mijn APK-rapporten staat vaak dat de hoogte van de verlichting niet goed is :sneaky:

Maar ik herken dat hoor, in het donker zie je met die lage afstelling bijna niets met amper 5 meter voor de auto… Ik ben met die te lage afstelling een gevaar op de weg. Ik corrigeer dat lekker zelf en er is niemand die seint in het donker. Ik ga er ook zo mee op vakantie, vele buitenlanders gepasseerd of ingehaald, niet een die geseind heeft. In al die jaren…
 
  • Leuk
Waarderingen: Frank2b

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
Je zou zeggen dat xenon op de markt gekomen is vooral omdat het veiliger (meer licht)
geeft dan halogeen.
Als ik dit zo lees dan moet je er eigenlijk zelf voor zorgen dat de verlichting afgesteld staat naar eigen inzicht.
Dat zou betekenen voor mij als ik ooit een nieuwe auto koop met xenon dat je dat beter in de avond kan doen.
en een keer overdag je wilt uiteraard weten of de auto goed is.
Nu lees ik ook al over tripple led wat mag dat kosten moet je het vernieuwen?
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
Je zou zeggen dat xenon op de markt gekomen is vooral omdat het veiliger (meer licht)
geeft dan halogeen.
Als ik dit zo lees dan moet je er eigenlijk zelf voor zorgen dat de verlichting afgesteld staat naar eigen inzicht.
Dat zou betekenen voor mij als ik ooit een nieuwe auto koop met xenon dat je dat beter in de avond kan doen.
en een keer overdag je wilt uiteraard weten of de auto goed is.
Nu lees ik ook al over tripple led wat mag dat kosten moet je het vernieuwen?
Mijn verwachting is dat uiteindelijk alles led gaat worden, dat is toch weer zuiniger en duurzamer. Daarbij is de lichtopbrengst uitstekend. Led verlichting gaat lang mee. Ik heb geen idee wat eventuele vervangingskosten zijn.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Mijn verwachting is dat uiteindelijk alles led gaat worden, dat is toch weer zuiniger en duurzamer. Daarbij is de lichtopbrengst uitstekend. Led verlichting gaat lang mee. Ik heb geen idee wat eventuele vervangingskosten zijn.
Mijn vorige wagen had standaard LED, de LS 600h was de eerste productie wagen waar dat op zat. 245000km en 12 jaar later werkte het nog prima, ik reed ook overdag met de verlichting aan. Ik heb wel gehoord dat mochten de LED's kapotgaan dat je de hele koplamp moet vervangen, niet alleen de LED's. Hopelijk is dat laatste ondertussen anders...
 
  • Leuk
Waarderingen: Johno

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Ik vrees dat met name systemen met tegenliggerdetectie niet eenvoudig te vervangen zijn. De verschillende ledjes moeten vast en zeker nauwkeurig gepositioneerd worden anders werkt het hele anti-verblindingssysteem niet meer. Kan maar zó dat bij een defect lampje de hele unit de kliko in gaat.... En daar zit per unit natuurlijk ook een heel meet- en regelsysteem achter. Hopen dat het heel blijft allemaal dus.
 

magnepan

Actief
19 feb 2017
154
38
28
KIjk maar naar een tv waarvan 1 ledje stuk is .
Repareren is meestal zo duur dat je maar weer een nieuwe koopt.
En daar ben ik ook bang voor met een auto en dan ben je aan de beurt.
En dan denk je niet koop maar een nieuwe auto.
 

Johno

Actief
23 jan 2022
438
188
43
KIjk maar naar een tv waarvan 1 ledje stuk is .
Repareren is meestal zo duur dat je maar weer een nieuwe koopt.
En daar ben ik ook bang voor met een auto en dan ben je aan de beurt.
En dan denk je niet koop maar een nieuwe auto.
Ledverlichting gaat in principe de levensduur van een auto mee. Maar wat is eigenlijk de levensduur van een auto, die gaan ook steeds langer mee. Ik vond een interessant artikel over ledverlichting met betrekking tot de levensduur en de hoge vervangingskosten. Ik weet niet wat Lexus aanhoudt qua levensduur.

 
  • Leuk
Waarderingen: Higgie