Zelf foutcodes Ecu uitlezen

Larsmx5

Hoort erbij
9 dec 2013
93
3
0
Goedenmiddag,

Ik heb sinds een maand een is200 uit 2001 ( engelse import )
Auto heeft behoorlijk achterstallig onderhoud, maar daar was de prijs ook naar..

toen ik de auto 2 dagen had, is het check engine lampje gaan branden, en met dat het TRC OFF lampje gaan knipperen.
ECU gereset, en toen is het een tijd weg geweest.

Heb nu het luchtfilter vervangen, bougies en wil binnekort de olie etc gaan verversen.
Nu ging zaterdag het lampje weer aan, bougies vervangen en ecu weer gereset, maar na een tijdje rijden ging toch het lampje weer aan.

Is er een mogelijkheid zelf de ecu uit te lezen? net zoals bij bijv oude honda's door het doorlussen van het een of t ander? of moet ik dan echt bij de dealer zijn?

Ik moet er even bij zeggen, als het lampje aan gaat merk ik geen verschil in rijden.. kan ook niet goed zeggen of de auto op 5 cil loopt ofniet..

iemand ideeen?

Groeten
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het schijnt dat je die foutmelding ook kunt krijgen als de dop van de benzinetank niet goed afsluit, dat zou je nog kunnen nakijken. Je hoeft in principe voor uitlezen niet naar de dealer, dat zou elke redelijke garage moeten kunnen doen.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
klopt met jumper uitlezen is voor OBD-1 en dat is t/m 96 ongeveer
als je trac off lampje gaat knipperen is er een fout in het trac systeem , dat kan een abs sensor zijn of iets met de vloeistof

Klopt maar ook niet helemaal... Mijn Altezza van 2000 heeft ook nog OBD-1 en die kan ik ook uitlezen met jumper/paperclip methode. Misschien kan leeuws dit ook proberen, ik ga de link even opzoeken. Verder zie ik het vaker voorkomen dat als de trac lamp gaat knipperen samen met de CEL dat het niet meteen iets met je trac systeem hoeft te zijn. Ik gok op een kapotte lambda sensor. Maar eerst de errorcode uitlezen, anders blijft het bij gokken... Ik kom terug met de paperclip methode...

EDIT: hier de link naar de paperclip methode. Verder, zoals vermeld in dat topic, kun je een goedkope scantool, dat OBD-II leest, van ebay plukken en die gebruiken. Errorcode op internet zoeken en dan kun je vanaf daar verder...

Laat ons weten of het is gelukt en hoe je het hebt opgelost...
 
Laatst bewerkt:

Larsmx5

Hoort erbij
9 dec 2013
93
3
0
Dank jullie wel voor de reacties! Zo leer ik weer eens wat :p
Ben erachter gekomen dat mijn schoonvader een odb2 uitlees kastje heeft, dus van de week maar eens even de auto uitlezen.
Echter gister op en neer naar Hattem geweest ( 1u heen en 1u terug ) en geen foutcodes gehad.
Nu had ik op internet gezien dat de auto ook een foutcode kan geven als je tankt met de motor nog draaiend, aangezien ik dit wel eens doe hier maar mee stoppen...
Had inderdaad ook gelezen dat het TRC OFF lampje gaat knipperen om je aandacht te trekken, en dat het niet altijd wat te maken hoeft te hebben met de TRC.

Ik hou jullie op de hoogte wat eruit komt! ik moet vrijdag toch voor de apk, dus mocht mijn CO2 hoog zijn, weet ik meteen dat het een lambda is. Gister 1 voor 1 de stekkers losgetrokken van de bobines, en bij allemaal viel de motor uit dus deze werken alle 6 :-D
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Goed om te lezen... ja inderdaad... gewoon uitzetten en tanken. Laat ons weten wat de foutcode's zijn, kunnen we je misschien helpen met wat het is (als je het al niet hebt gevonden online ergens...)
 

Larsmx5

Hoort erbij
9 dec 2013
93
3
0
No Title

Nou auto is uitgelezen, dit kwam eruit! Al even aan het googlen geslagen en het kan aan de kwaliteit van de olie liggen ( mijn auto is zo slecht onderhouden dat de olie letterlijk koffiedik kijken is :p ) maar ook aan het vvt oil control valve kan liggen die dichtgeslibd kan zijn door de vieze olie! Weer wat te klussen dus :-D ben blij dat het geen lambda of bobine is!
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
inderdaad, vloeistoffen vervangen, ik zie dat de vvt selonoid vak wordt schoongemaakt en dan is het weer goed, anders wordt het een nieuwe...
 

Larsmx5

Hoort erbij
9 dec 2013
93
3
0
Bedankt voor de reacties! Vandaag de olie + filter vervangen, ocv schoongemaakt en de foutcode gewist, nu maar hopen dat het weg blijft!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat ligt een beetje aan het jaartal. Hoewel ODB2 een (universele) standaard zou moeten zijn, is dit pas vanaf 2001 echt zo. Kort door de bocht, mijn GS300 (2000) heeft een ODB2 poort, die echter specifieke protocollen gebruikt en dus niet (volledig) met een universele ODB2 reader werkt.

Volgens mij is de comptabiliteit met een IS200 veel beter, dus vermoedelijk werkt dat gewoon goed. Uiteraard moet je ergens kopen waar je geld terug krijgt als het niet werkt (de meeste shops doen dat ook).
 
Laatst bewerkt: