zingend geluid linksvoor na vervangen banden

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Na een bizarre 99.350 km te hebben gereden op een set Vredestein Quatrac 5 banden zijn deze onlangs vervangen voor 4 nieuwe Hangkook Kinergy 4S2.
Sinds de bandenwissel trekt de auto naar rechts. Hij is nu twee keer uitgelijnd en alle data van de uitlijn apparatuur staat op 'groen'.
De auto trekt nog steeds lichtelijk naar rechts. Op lage snelheid valt het mee maar zodra je de 120 km/u passeert wordt het erger.
Ook hoor je een luid 'zingend' geluid vanaf linksvoor komen wanneer je de 100 km/u passeert. Bij 150 km/u wordt het bijna oorverdovend.
Het stuur trilt niet, het is alleen naar rechts trekken.

Wat is hier aan de hand? Kan het zijn dat één van de banden niet goed is? Hoe kom ik daar achter? Of kan het een wiellager zijn?
Bij de Vredestein banden had ik nergens last van.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
846
113
Zijn de banden in de juiste draairichting gemonteerd? Links en rechts zelfde band? Wissel de wielen eens om, misschien dat het inderdaad aan de banden ligt, fabricagefoutje?
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
De draairichting staat goed. Het zijn vier dezelfde banden. Ik zal eens kijken of het wisselen van de voorwielen helpt.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Zingend geluid is lastig te benoemen zonder het zelf te horen.

Betreft trekken sluit ik me aan bij Higgie. Het kan voor komen dat 1 of meerdere banden een bepaalde kracht genereren waardoor de auto een bepaalde kant op wilt. Er zijn balanceer machines die dit kunnen meten zodat men doelgericht te werk kan gaan in een poging het op te lossen. Zonder deze machine kun je niets anders doen dan wielen van positie wisselen en kijken wat dat doet. Links-rechts / kruislinks

Wel opletten met eventuele draairichting uiteraard. Als de banden enkel "outside" er op hebben staan maakt het niet uit. Als ze echt een draai richting hebben, moeten ze gedraaid worden op de velg om ze een ander plekje te kunnen geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
95
55
18
Shoot gaan die onteVredenzijn herrieschoppers zo lang mee!? Dan duurt 't nog even voordat ik die moet/mag vervangen door CrossClimate2's - al zullen die dan wel paar generaties verder zijn! Die CrossClimate2's doen het ook al 30.000+ km op de XM (stil en relatief zuinig) en ook nog steeds 5-6 mm profiel, zelfs vooraan.
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Dank voor de reacties.
De banden hebben een rotatie pijl dus moeten op één bepaalde manier op de velg. Op dit moment zijn ze op de juiste manier gemonteerd.

Het wordt dus een zoekplaatje aan welke band het ligt. Of kunnen we zeggen dat linksvoor niet deugt omdat de auto naar rechts trekt en het zingende geluid van linksvoor komt?

@Citrofiel1975 : de Vredestein bevielen mij erg goed maar maakten op het laatst wel eeeeerg veel herrie. En grip op nat was ver te zoeken maar ze waren ook helemaal af... niet qua profiel want dat zat er nog wel op maar de banden waren uitgedroogd en begonnen scheurtjes te vertonen.

Ik heb nu voor Hangkook gekozen juist vanwege de stilte, en de prijs. Tyrereview.co.uk gebruik ik ter referentie.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Met een draairichting moeten ze dus echt op de velg gedraaid worden wil je ze kunnen wisselen van links naar rechts. Dan is vooraf meten wel fijn
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Zelf niks haha.

"roadforce balanceren" is waar je naar moet zoeken, of een bedrijf die zo'n machine heeft staan. Deze machines worden vooral gebruikt om hoogteslag te meten maar ze kunnen ook meten hoevel zijdelinkse krachten aanwezig zijn. Dan weet je welk wiel(en) de oorzaak zijn, en of het zinvol is iets te wisselen om elkaar op te heffen.

Machine kost meer dan 20K geloof ik dus niet elke garage heeft hem.
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
385
122
43
Nee per wiel. Het is vergelijkbaar met een normaal (wiel) balanceer apparaat, alleen simuleert deze de weg door een rol met meer dan 600kg tegen het wiel te drukken. En dan worden ook al die krachtvariaties zichtbaar.

Ik heb ervaring met zo'n machine maar ik werk al ruim 6 jaar niet meer bij die firma die hem had staan
 
  • Leuk
Waarderingen: AZ88

AZ88

Actief
2 mrt 2016
172
19
18
Ik zal mn bandenboer even informeren over jullie tips. Hoop dat hij een bedrijf weet met zo'n machine omgeving Alphen a/d Rijn/Den Haag.

Kosten te overzien? Of goedkoper om 2 nieuwe banden te bestellen?