Zo!!! Nieuwe RZ!!!

Dat stuur (van de RZ 550e F-Sport als ik het goed lees)! 😳
RZ stuur.jpg

Ja, dat meer een vliegtuig knuppel.
Je draait dat ding niet meer rond, je maakt kleine (snelheid afhankelijke) stuurbewegingen.
Steer by wire (laten we meteen maar de juiste benaming aanhouden)
Schijnt ff wennen te zijn … 🙄

Ik heb op YT al eens een filmpje daarover gezien, zal eens zoeken

Laatst bewerkt:
Ik hoop wel dat ze het bereik en de laadsnelheid aanzienlijk hebben verbeterd. De huidige RZ bungelt in die twee dingen behoorlijk ver onderaan.

Jarno

• Leuk
Waarderingen: Bobusa
Mooi systeem denk ik, ziet er comfortabel uit maar mooi is anders...... :unsure:

Schijnt ff wennen te zijn … 🙄
Het is inderdaad heel anders. Tot nu toe kenden we alleen systemen met snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Daardoor stuurde het bij lagere snelheden lichter, maar de wieluitslag stond in een vaste verhouding tot de stand van het stuur. Daar komt nu een tweede variabele bij - om een bepaalde wieluitslag te bereiken is bij lagere snelheid een geringere stuuruitslag nodig dan bij rijden met hogere snelheid, de verhouding tussen wieluitslag en stuuruitslag varieert met de rijsnelheid.

Dat zal inderdaad wel wennen zijn. Het idee is overigens niet helemaal nieuw. Er zijn ook puur mechanische systemen geweest die min of meer hetzelfde effect hadden. Denk aan bijvoorbeeld de Citroen 2CV, Dyane en Ami. Daar werd de variatie in de verhouding tussen wieluitslag en stuuruitslag bereikt door de aard van de mechanische wielophanging. Bij het rijden door een bocht kantelde (vooral) het binnenste voorwiel waardoor een kleinere bochtstraal werd bereikt. Ook sommige John Deere tractoren hadden in de tachtiger jaren van de vorige eeuw een dergelijke voorziening, wat het keren op de wendakker vereenvoudigde.

Ik kan me zo voorstellen dat tijdens de gewenningsperiode het aantal velgbeschadigingen door contact met stoepranden gaat toenemen....

Oeh, nog een Citrofiel, leuk!
Ik heb niks meer maar wel een aantal BX'en, 2CV's (onder andere de rode van Jaap de Hoop Scheffers) een CX en een DS Super 5 :love: