'Zwevende besturing' Lexus is200

Thierry

Nieuw hier
18 aug 2012
4
0
0
Hallo,

Ik ben hier pas net nieuw, maar heb met mijn Lexus IS200 een klein probleem, dus misschien dat jullie daar een oplossing voor hebben.
De IS200 is op de snelweg rond de 110 en harder heel erg aan het zoeken naar het wegdek.
Hij danst een beetje over de weg van links naar rechts.
Hij gaat niet zozeer alle kanten op maar met sturen moet je hem flink corrigeren en naar mijn weten is dat teveel.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Ik heb de auto al uit laten lijnen en hierbij is hij al flink bijgesteld aan de rechter zijden in verband met de schade die erop heeft gezeten.
Zou dit probleem aan de banden kunnen liggen, of aan de uitlijning.
Misschien iemand een idee????

gr. thierry

Volgende zaken zeker checken

- Banden te hard of te zacht is zweven: goede spanning is 2.5 bar
-schokdemper lek is ook zwevende baanligging
-slechte uitlijning
-spoorstangen speling, stuurkogels, ophangingsrubbers dit kan je controleren door de wagen op te krikken.
in 9/10 gevallen is dit ??n van de oorzaken.

Volgens mij kan je niet standaard, generiek stellen dat 2.5 bar de goede spanning is. Je hebt oa voorschriften van Lexus en ook van de bandenfabrikant.
Dit hangt bijv. ook van de breedte van de band af.

Dat klopt maar de meeste bandenfabrikanten hanteren wel deze spanning ongeveer. Je kan deze natuurlijk ook checken Op de band zelf, of in het lexus boekje. Ik rijd zelf veel km in de lexus. En de beste spanning met 2 personen ongeladen is 2.5 bar. Ook met snelheden van 240+ op de Duitse autobahnen :).

Bij mijn IS200 lijkt de demper links voor versleten en/of lek (duidelijke oliesporen op de demper te zien). Dit resulteert in een zoekerige weggedrag, vooral bij kuilen en hobbels is de auto flink aan het zoeken en stabilizeren. Bij een mooie vlakke weg heb ik eigenlijk nergen last van. Voor de rest zit er 0,0 speling op rubbers, kogels en stangen, wat dat betreft nog super strak.

Wellicht komt bovenstaande je bekend voor.

bedankt voor jullie reacties!
Ik heb van de week de auto op de brug gezet en alles gecontroleerd aan het onderstel/banden.
Er zitten inderdaad geen spelling op kogels of dergelijke, ook de dempers zijn nog goed aan de voorzijde geen sporen van olie lekkage en dergelijke.
Wel stonden de banden nogal hoog op spanning en als dat normaal 2,5 bar is dan scheelt het nogal veel met de spanning die er nu op de banden staat, bijna 3,5 bar!!
Dus heb de bandenspanning maar eerst eens aangepast en dan hoop ik dat het opgelost is.
De schade heeft rechtsvoor gezeten maar was geen chassisschade. Verder ook geen schade aan ophangingsdelen.
Ik hoop dat het is opgelost dus ik houd jullie op de hoogt!