- 23 feb 2022
- 53
- 41
- 18
Afgelopen vorig jaar (2021) eindelijk eens serieus naar de aanschaf van een Lexus gaan kijken. Ik ben geen 'die-hard' autoliefhebber maar heb een Lexus toch altijd wel een hele mooie en speciale auto gevonden. Probleempje was toch altijd de wat hogere aanschafprijs tov wat ik gewend was uit te geven voor een auto. Eindelijk genoeg gespaard en mijn vrouw ook geïnteresseerd gekregen om wat meer uit te geven voor een tweedehands NX300h. Eerst had een IS mijn interesse, maar aangezien ik al bijna 40 jaar geen 20 meer ben is ondertussen een iets hogere instap bij de NX wel zo prettig. (voor mijn vrouw dan natuurlijk )
Mijn vorige auto's zijn een allegaartje geweest van merken, Alfa Romeo (Giulietta & 33's), Ford Escort's, Peugeot en de laatste 11 jaar een hybride Toyota Auris. Nu een overstap naar een NX is dus best wel wat..
Na testverslagen, technische info en rijervaringen doorgenomen te hebben, besloten dat het minimaal een NX met adaptive cruisecontrol, bij voorkeur een (afneembare) trekhaak en elektrische achterklep moest worden. Daarnaast 4-5 jaar oud en max 70k op de teller en (voor mijn vrouw) de kleur titanium silver. De kleur was onderhandelbaar als het maar geen wit, zwart, fel blauw of rood zou zijn. O ja en ook geen grijs.... Gezien de optiewensen werd het dus minimaal een Luxury Line edition in een zekere kleur.
Centen geteld en naar de dichtstbijzijnde dealer in Breda gereden (wij wonen in Walcheren, en het Lexus aanbod is hier niet groot). Ons budget was rond de 33k.
Ik wist dat dit krap zou worden, en dat bleek ook, een auto die voldeed aan ons wensenlijstje icm budget ging niet lukken.
Dat was dus einde plan A.
Plan B:
Nu had ik ondertussen flink wat gelezen over import auto's, en wat navraag leerde me dat terwijl er in 2017 zo'n 50.000 occasions werden geimporteerd, dit afgelopen jaar 2021 al opgelopen was tot bijna 300.000 !. Oftewel, bijna elke (iets jongere) occasion bij de dealer komt dan ook uit het buitenland, vraag het maar na. Ook heel veel Lexus occasions bij de dealers zijn geïmporteerd uit Europa.
Na nog meer lezen en navragen besloten dat ik het niet zelf ging doen maar via een bedrijf. Het is niet heel lastig om het zelf te doen, maar ik had geen zin om er teveel achteraan te gaan en mogelijk fouten te maken met teleurstelling, vertraging en hogere kosten tot gevolg. Dus binnengestapt bij een importbedrijf in de buurt en gevraagd naar de volgorde werkwijze en kosten. Op het Internet zijn voldoende importbedrijven te vinden verspreid over het land die vergelijkbaar werken. Vergelijking van de kosten is wel altijd nuttig want er zijn verschillen.
Er zijn diverse gradaties in de service die afgenomen kan worden, ik heb gekozen voor het volledige 'ontzorg' pakket dat 585 Euro kost. Hiervoor nemen zij de communicatie voor hun rekening en onderhandelen ze de prijs waarbij alle voordeel naar de koper gaat (NIET altijd bij elke importservice het geval), het verzekerde vervoer per trailer naar Nederland (meerprijs 1 Euro per km enkele reis, in mijn geval 275 Euro), de controle schadevrij, rookvrij, huisdiervrij en onderhoudshistorie, de APK, BPM en toelating/keuring RDW wordt (snel) geregeld, luxe nummerplaten geel en wit inclusief, de auto krijgt een eindcontrole op 12 punten zoals dashboard/navigatie op NL, bandenspanning, verlichting, accu, etc.., en voor aflevering een grondige poetsbeurt van binnen en buiten.
De werkwijze is eigenlijk heel eenvoudig: zoek een auto op bv www.mobile.de (dit is Duits, maar je kunt natuurlijk overal in Europa of zelfs daarbuiten zoeken). Ik heb de zoektocht beperkt tot Lexus dealers, aangezien ik zeker wilde weten dat de onderhoudshistorie zou kloppen en de service op Lexus niveau was uitgevoerd.
Geef een of meerdere keuzes door aan het importbedrijf, die vervolgens contact opnemen en gaan onderhandelen over de prijs, berekenen de BPM en komen bij je terug met een offerte. Dit alles gaat binnen een dag.
De gevonden NX 15 november 2021 bij een Lexus dealer in Hamm:
NX300h executive line, 1e toelating 06-2017, dus dik 4 jaar oud
58000km
Werkelijk als nieuw, 1 klein deukje in chroomlijst van achterraampje, schade vrij, alle onderhoud zowel digitaal als netjes in het boekje. (tip: maak account aan op mijnLexus in Duitsland en voer het FIN no in en zie zelf de onderhoudshistorie. Let wel dat je niet tegelijkertijd hetzelfde FIN nummer al in "mijnLexus" in Nederland kan invoeren want dan wordt je er in een van beiden er uitgegooid en moet je contact opnemen met Lexus NL, ik spreek uit ervaring)
Duitse Executive uitvoering met extra's, dat is dus Luxury Line in Nederland: AC, Pano dak, Afn. trekhaak, Crash Control, ruitenwisser verwarming, alles leder, elek stoelen en achterklep, EN in de kleur Titanium Silver met alle Luxury dingetjes als glimmende stripjes, 18"/225 R60, draadloze tel oplader, etc
Vraagprijs 31995 Euro
Onderhandeld door import bedrijf:
30500 inclusief 60.000km onderhoudsbeurt + hybride checkup.
We hebben ook een proefrit afspraak laten maken, een gezellig hotelletje in de buurt geboekt en een weekendje naar Duitsland.
De wagen konden we de week voor kerst afhalen in Goes (20km verderop), alles geregeld en betaald.
Om het verhaal niet te lang te maken, de NX staat ondertussen op ons garage pad te blinken, een hele mooie wagen, rijd geweldig en is dus naar volle tevredenheid geïmporteerd.
Wat heeft deze auto compleet gekost:
Aanschaf : 30.500 (plus grote beurt/hybride check door Lexus dealer inclusief volledig rapport)
RDW leges: 137,50
BPM: 1307
All inclusive pakket: 585
Verzekerd Transport 275
Opgeteld dus 32.804 Euro (hier komen ook nog de kosten bij voor een weekendje Duitsland, wel gezellig, haha)
Ik denk dat dit geen slechte deal is, en ik heb precies de auto die ik wilde hebben wat ook wat waard is.
Mochten er nog vragen zijn, laat maar horen.
In mijn vervolg zal ik ingaan op het 10jr garantie gedeelte en het onderdeel 'road side assistance' in Europa als je een Lexus importeert.
Hier heb ik een paar opmerkelijke ontdekkingen gedaan die Lexus niet 'sieren' en het vertellen waard zijn zodat je er rekening mee kan houden.
Mijn vorige auto's zijn een allegaartje geweest van merken, Alfa Romeo (Giulietta & 33's), Ford Escort's, Peugeot en de laatste 11 jaar een hybride Toyota Auris. Nu een overstap naar een NX is dus best wel wat..
Na testverslagen, technische info en rijervaringen doorgenomen te hebben, besloten dat het minimaal een NX met adaptive cruisecontrol, bij voorkeur een (afneembare) trekhaak en elektrische achterklep moest worden. Daarnaast 4-5 jaar oud en max 70k op de teller en (voor mijn vrouw) de kleur titanium silver. De kleur was onderhandelbaar als het maar geen wit, zwart, fel blauw of rood zou zijn. O ja en ook geen grijs.... Gezien de optiewensen werd het dus minimaal een Luxury Line edition in een zekere kleur.
Centen geteld en naar de dichtstbijzijnde dealer in Breda gereden (wij wonen in Walcheren, en het Lexus aanbod is hier niet groot). Ons budget was rond de 33k.
Ik wist dat dit krap zou worden, en dat bleek ook, een auto die voldeed aan ons wensenlijstje icm budget ging niet lukken.
Dat was dus einde plan A.
Plan B:
Nu had ik ondertussen flink wat gelezen over import auto's, en wat navraag leerde me dat terwijl er in 2017 zo'n 50.000 occasions werden geimporteerd, dit afgelopen jaar 2021 al opgelopen was tot bijna 300.000 !. Oftewel, bijna elke (iets jongere) occasion bij de dealer komt dan ook uit het buitenland, vraag het maar na. Ook heel veel Lexus occasions bij de dealers zijn geïmporteerd uit Europa.
Na nog meer lezen en navragen besloten dat ik het niet zelf ging doen maar via een bedrijf. Het is niet heel lastig om het zelf te doen, maar ik had geen zin om er teveel achteraan te gaan en mogelijk fouten te maken met teleurstelling, vertraging en hogere kosten tot gevolg. Dus binnengestapt bij een importbedrijf in de buurt en gevraagd naar de volgorde werkwijze en kosten. Op het Internet zijn voldoende importbedrijven te vinden verspreid over het land die vergelijkbaar werken. Vergelijking van de kosten is wel altijd nuttig want er zijn verschillen.
Er zijn diverse gradaties in de service die afgenomen kan worden, ik heb gekozen voor het volledige 'ontzorg' pakket dat 585 Euro kost. Hiervoor nemen zij de communicatie voor hun rekening en onderhandelen ze de prijs waarbij alle voordeel naar de koper gaat (NIET altijd bij elke importservice het geval), het verzekerde vervoer per trailer naar Nederland (meerprijs 1 Euro per km enkele reis, in mijn geval 275 Euro), de controle schadevrij, rookvrij, huisdiervrij en onderhoudshistorie, de APK, BPM en toelating/keuring RDW wordt (snel) geregeld, luxe nummerplaten geel en wit inclusief, de auto krijgt een eindcontrole op 12 punten zoals dashboard/navigatie op NL, bandenspanning, verlichting, accu, etc.., en voor aflevering een grondige poetsbeurt van binnen en buiten.
De werkwijze is eigenlijk heel eenvoudig: zoek een auto op bv www.mobile.de (dit is Duits, maar je kunt natuurlijk overal in Europa of zelfs daarbuiten zoeken). Ik heb de zoektocht beperkt tot Lexus dealers, aangezien ik zeker wilde weten dat de onderhoudshistorie zou kloppen en de service op Lexus niveau was uitgevoerd.
Geef een of meerdere keuzes door aan het importbedrijf, die vervolgens contact opnemen en gaan onderhandelen over de prijs, berekenen de BPM en komen bij je terug met een offerte. Dit alles gaat binnen een dag.
De gevonden NX 15 november 2021 bij een Lexus dealer in Hamm:
NX300h executive line, 1e toelating 06-2017, dus dik 4 jaar oud
58000km
Werkelijk als nieuw, 1 klein deukje in chroomlijst van achterraampje, schade vrij, alle onderhoud zowel digitaal als netjes in het boekje. (tip: maak account aan op mijnLexus in Duitsland en voer het FIN no in en zie zelf de onderhoudshistorie. Let wel dat je niet tegelijkertijd hetzelfde FIN nummer al in "mijnLexus" in Nederland kan invoeren want dan wordt je er in een van beiden er uitgegooid en moet je contact opnemen met Lexus NL, ik spreek uit ervaring)
Duitse Executive uitvoering met extra's, dat is dus Luxury Line in Nederland: AC, Pano dak, Afn. trekhaak, Crash Control, ruitenwisser verwarming, alles leder, elek stoelen en achterklep, EN in de kleur Titanium Silver met alle Luxury dingetjes als glimmende stripjes, 18"/225 R60, draadloze tel oplader, etc
Vraagprijs 31995 Euro
Onderhandeld door import bedrijf:
30500 inclusief 60.000km onderhoudsbeurt + hybride checkup.
We hebben ook een proefrit afspraak laten maken, een gezellig hotelletje in de buurt geboekt en een weekendje naar Duitsland.
De wagen konden we de week voor kerst afhalen in Goes (20km verderop), alles geregeld en betaald.
Om het verhaal niet te lang te maken, de NX staat ondertussen op ons garage pad te blinken, een hele mooie wagen, rijd geweldig en is dus naar volle tevredenheid geïmporteerd.
Wat heeft deze auto compleet gekost:
Aanschaf : 30.500 (plus grote beurt/hybride check door Lexus dealer inclusief volledig rapport)
RDW leges: 137,50
BPM: 1307
All inclusive pakket: 585
Verzekerd Transport 275
Opgeteld dus 32.804 Euro (hier komen ook nog de kosten bij voor een weekendje Duitsland, wel gezellig, haha)
Ik denk dat dit geen slechte deal is, en ik heb precies de auto die ik wilde hebben wat ook wat waard is.
Mochten er nog vragen zijn, laat maar horen.
In mijn vervolg zal ik ingaan op het 10jr garantie gedeelte en het onderdeel 'road side assistance' in Europa als je een Lexus importeert.
Hier heb ik een paar opmerkelijke ontdekkingen gedaan die Lexus niet 'sieren' en het vertellen waard zijn zodat je er rekening mee kan houden.