Project Importeren NX300 uit Duitsland

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Afgelopen vorig jaar (2021) eindelijk eens serieus naar de aanschaf van een Lexus gaan kijken. Ik ben geen 'die-hard' autoliefhebber maar heb een Lexus toch altijd wel een hele mooie en speciale auto gevonden. Probleempje was toch altijd de wat hogere aanschafprijs tov wat ik gewend was uit te geven voor een auto. Eindelijk genoeg gespaard en mijn vrouw ook geïnteresseerd gekregen om wat meer uit te geven voor een tweedehands NX300h. Eerst had een IS mijn interesse, maar aangezien ik al bijna 40 jaar geen 20 meer ben is ondertussen een iets hogere instap bij de NX wel zo prettig. (voor mijn vrouw dan natuurlijk :giggle:)
Mijn vorige auto's zijn een allegaartje geweest van merken, Alfa Romeo (Giulietta & 33's), Ford Escort's, Peugeot en de laatste 11 jaar een hybride Toyota Auris. Nu een overstap naar een NX is dus best wel wat..

Na testverslagen, technische info en rijervaringen doorgenomen te hebben, besloten dat het minimaal een NX met adaptive cruisecontrol, bij voorkeur een (afneembare) trekhaak en elektrische achterklep moest worden. Daarnaast 4-5 jaar oud en max 70k op de teller en (voor mijn vrouw) de kleur titanium silver. De kleur was onderhandelbaar als het maar geen wit, zwart, fel blauw of rood zou zijn. O ja en ook geen grijs.... o_O Gezien de optiewensen werd het dus minimaal een Luxury Line edition in een zekere kleur.
Centen geteld en naar de dichtstbijzijnde dealer in Breda gereden (wij wonen in Walcheren, en het Lexus aanbod is hier niet groot). Ons budget was rond de 33k.
Ik wist dat dit krap zou worden, en dat bleek ook, een auto die voldeed aan ons wensenlijstje icm budget ging niet lukken.
Dat was dus einde plan A.

Plan B:
Nu had ik ondertussen flink wat gelezen over import auto's, en wat navraag leerde me dat terwijl er in 2017 zo'n 50.000 occasions werden geimporteerd, dit afgelopen jaar 2021 al opgelopen was tot bijna 300.000 !. Oftewel, bijna elke (iets jongere) occasion bij de dealer komt dan ook uit het buitenland, vraag het maar na. Ook heel veel Lexus occasions bij de dealers zijn geïmporteerd uit Europa.
Na nog meer lezen en navragen besloten dat ik het niet zelf ging doen maar via een bedrijf. Het is niet heel lastig om het zelf te doen, maar ik had geen zin om er teveel achteraan te gaan en mogelijk fouten te maken met teleurstelling, vertraging en hogere kosten tot gevolg. Dus binnengestapt bij een importbedrijf in de buurt en gevraagd naar de volgorde werkwijze en kosten. Op het Internet zijn voldoende importbedrijven te vinden verspreid over het land die vergelijkbaar werken. Vergelijking van de kosten is wel altijd nuttig want er zijn verschillen.
Er zijn diverse gradaties in de service die afgenomen kan worden, ik heb gekozen voor het volledige 'ontzorg' pakket dat 585 Euro kost. Hiervoor nemen zij de communicatie voor hun rekening en onderhandelen ze de prijs waarbij alle voordeel naar de koper gaat (NIET altijd bij elke importservice het geval), het verzekerde vervoer per trailer naar Nederland (meerprijs 1 Euro per km enkele reis, in mijn geval 275 Euro), de controle schadevrij, rookvrij, huisdiervrij en onderhoudshistorie, de APK, BPM en toelating/keuring RDW wordt (snel) geregeld, luxe nummerplaten geel en wit inclusief, de auto krijgt een eindcontrole op 12 punten zoals dashboard/navigatie op NL, bandenspanning, verlichting, accu, etc.., en voor aflevering een grondige poetsbeurt van binnen en buiten.

De werkwijze is eigenlijk heel eenvoudig: zoek een auto op bv www.mobile.de (dit is Duits, maar je kunt natuurlijk overal in Europa of zelfs daarbuiten zoeken). Ik heb de zoektocht beperkt tot Lexus dealers, aangezien ik zeker wilde weten dat de onderhoudshistorie zou kloppen en de service op Lexus niveau was uitgevoerd.
Geef een of meerdere keuzes door aan het importbedrijf, die vervolgens contact opnemen en gaan onderhandelen over de prijs, berekenen de BPM en komen bij je terug met een offerte. Dit alles gaat binnen een dag.

De gevonden NX 15 november 2021 bij een Lexus dealer in Hamm:
NX300h executive line, 1e toelating 06-2017, dus dik 4 jaar oud
58000km
Werkelijk als nieuw, 1 klein deukje in chroomlijst van achterraampje, schade vrij, alle onderhoud zowel digitaal als netjes in het boekje. (tip: maak account aan op mijnLexus in Duitsland en voer het FIN no in en zie zelf de onderhoudshistorie. Let wel dat je niet tegelijkertijd hetzelfde FIN nummer al in "mijnLexus" in Nederland kan invoeren want dan wordt je er in een van beiden er uitgegooid en moet je contact opnemen met Lexus NL, ik spreek uit ervaring)
Duitse Executive uitvoering met extra's, dat is dus Luxury Line in Nederland: AC, Pano dak, Afn. trekhaak, Crash Control, ruitenwisser verwarming, alles leder, elek stoelen en achterklep, EN in de kleur Titanium Silver met alle Luxury dingetjes als glimmende stripjes, 18"/225 R60, draadloze tel oplader, etc
Vraagprijs 31995 Euro
Onderhandeld door import bedrijf:
30500 inclusief 60.000km onderhoudsbeurt + hybride checkup.
We hebben ook een proefrit afspraak laten maken, een gezellig hotelletje in de buurt geboekt en een weekendje naar Duitsland.
De wagen konden we de week voor kerst afhalen in Goes (20km verderop), alles geregeld en betaald.

Om het verhaal niet te lang te maken, de NX staat ondertussen op ons garage pad te blinken, een hele mooie wagen, rijd geweldig en is dus naar volle tevredenheid geïmporteerd.
Wat heeft deze auto compleet gekost:
Aanschaf : 30.500 (plus grote beurt/hybride check door Lexus dealer inclusief volledig rapport)
RDW leges: 137,50
BPM: 1307
All inclusive pakket: 585
Verzekerd Transport 275

Opgeteld dus 32.804 Euro (hier komen ook nog de kosten bij voor een weekendje Duitsland, wel gezellig, haha)
Ik denk dat dit geen slechte deal is, en ik heb precies de auto die ik wilde hebben wat ook wat waard is.
Mochten er nog vragen zijn, laat maar horen.

In mijn vervolg zal ik ingaan op het 10jr garantie gedeelte en het onderdeel 'road side assistance' in Europa als je een Lexus importeert.
Hier heb ik een paar opmerkelijke ontdekkingen gedaan die Lexus niet 'sieren' en het vertellen waard zijn zodat je er rekening mee kan houden.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
In mijn vervolg zal ik ingaan op het 10jr garantie gedeelte en het onderdeel 'road side assistance' in Europa als je een Lexus importeert.
Hier heb ik een paar opmerkelijke ontdekkingen gedaan die Lexus niet 'sieren' en het vertellen waard zijn zodat je er rekening mee kan houden.
hier ben ik dan inderdaad wel benieuwd naar. Ook of het verschil uitmaakt of je dit zelf/via een bedrijf laat doen, of dat je dan een Lexus koopt die een dealer geïmporteerd heeft.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
hier ben ik dan inderdaad wel benieuwd naar. Ook of het verschil uitmaakt of je dit zelf/via een bedrijf laat doen, of dat je dan een Lexus koopt die een dealer geïmporteerd heeft.
Ja ik zit ook te wachten op hoofdstuk 2 😁

Alhoewel zo'n mooi lang verhaal moet ook even de tijd krijgen geschreven te worden 😉
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
9DFC1533-5F01-4D8C-B617-5830854F60AB.jpeg
Bedankt voor de reacties, vanavond eens kijken voor hoofdstuk 2, het zal iets korter worden. Voorlopig even een foto.
Afgelopen weekend gepoetst, vanochtend een stofregentje…
 

Bijlagen

  • 1E1968E7-2829-44B0-8033-04E590050BED.jpeg
    1E1968E7-2829-44B0-8033-04E590050BED.jpeg
    2,4 MB · Weergaven: 50
  • Leuk
Waarderingen: Lexpeter en Arbitrator

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Het importeren, zoals je kunt lezen in mijn vorige post, met behulp van een importbedrijf gaat eigenlijk erg gemakkelijk en snel. Tenminste ondanks de drukte en Corona kon ik de wagen na ~5 weken ophalen. Ik vergeet te melden dat ikzelf de auto heb afgerekend, de auto is dus gelijk je eigendom.

Voordat ik verder ga wil ik wel opmerken dat ik goed geholpen ben door Lexus Nederland, de aanmerkingen gaan over het beleid, niet over personen.

Daar gaan we..
Omdat ik wel wat voorwerk had gedaan had ik de verkoper bij de Lexus dealer al gevraagd of, bij eigen import, het problemen zou opleveren met de 10jr garantie en/of de pechhulp in Europa. De verkoper maakte hier in het geheel geen probleem van en zei dat na een bezoekje met de 'nieuwe' import wagen en een korte controle en checkup we het 'Lexus' garantie pasje met pechhulp zouden ontvangen. Met deze wetenschap verwachtte ik dan ook geen problemen hoogstens wat administratie en checkup kosten.

In januari een afspraak gemaakt met de Lexus dealer voor een navigatie update, en mijzelf als klant aangemeld voor het toekomstige onderhoud. Daarnaast gelijk even de garantie en pechhulp zeker stellen, altijd nuttig nietwaar ?
Tezamen met het 'grote beurt' bewijs van de Duitse collega's, volledig getekend, elk service onderdeel netjes afgevinkt en ondertekend door de chef werkplaats, 3xA3 in totaal, daarbij het hybride test rapport, nogmaals 1x A4 en alles op Lexus papier. Tot slot netjes ingevoerd in het digitale onderhoudsvolgsysteem. (mein Lexus, in het Duits dus :p)
Lexus Duitsland heeft dezelfde 10jr garantiebepalingen en levert ook vergelijkbare Europese pechhulp (roadside assistance)
Duitsers staan als goed betrouwbare auto collega's bekend en Lexus is een premium wereldmerk, dus alles klar.. , niet dus.

De 10jr garantie is weer pas geldig als de wagen hier in Nederland WEER een grote 60k beurt heeft ondergaan..., dus weer olie vervangen, remvloeistof, koelvloeistof etc etc, dit zijn de regels en jammer maar helaas ! Een korte checkup (waarvoor ik gewoon wil betalen) kon niet, en een controle check met de Duitse Lexus collega's behoorde ook niet tot de mogelijkheden. Alles had te maken met "de nederlandse verzekeringsmaatschappij" die zou dit alles niet accepteren.
Voor de pechhulp geldt hetzelfde verhaal, eerst de beurt, dan pas de pechhulp. ("ga maar naar de ANWB totdat je de beurt hebt gehad")
Heel bijzonder allemaal, EN zeker niet de service die je van Lexus zou mogen verwachten.

Dus over naar plan B,
Contact gezocht met Lexus Nederland en alles uitgelegd. Heel vriendelijk en correct geholpen met de toezegging het uit te gaan zoeken.
Kort daarop het bericht dat de bovenstaande afwijzingen klopten, maar dat ze gingen uitzoeken wat er nu "over was" van de Duitse garantie en pechhulp. Dit duurde wat langer..
Over de garantie heb ik eigenlijk geen duidelijke uitspraak meer gehad behalve dat je die pas krijgt als de wagen volgens NL fabrieksvoorschriften is onderhouden. Dit is dus het geval maar de Duitse Lexus voorschriften zijn dan blijkbaar anders. vreemd, vreemd, en bijzonder.
Qua pechhulp wordt het nog wat vreemder. Na Lexus Nederland contact met Duitsland hebben we nu de schriftelijke verklaring dat, nu komt het, gedurende de levensduur van de wagen we Duitse Lexus Pechhulp ontvangen. Daarbij het Duitse pechhulp nummer dat we moeten bellen bij problemen. Verder geen pasje of ander bewijsje.
Ik zal binnenkort dit nummer bellen en controleren of dit werkelijk zo is. (ondertussen hebben we bij Ohra ook nog een pechhulp voor ~ 30 piek per jaar, zekerheid voor alles, haha)

De garantie laten we maar even voor wat het is, na de najaarsbeurt zal de NL garantie weer in werking treden, en mochten we echt tegen een garantieprobleem aanlopen dan kan ik altijd nog ander paden bewandelen want dit klink juridisch ook niet echt waterdicht. Lexus Japan is hier ook niet van op de hoogte neem ik aan. "Je behandelt een Lexus klant zoals een goede vriend bij je thuis" (dit is niet verzonnen)
De pechhulp komt wel goed, het is tenslotte een Lexus, die heeft geen pech.

Geen echte drama, maar toch goed om te weten als je van plan bent om te gaan importeren.
Zodra ik de Duitse pechhulp heb gebeld laat ik het hier weer weten !
(toch weer een heel verhaal geworden)
Groet, Erik
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Apart, ik heb mijn wagen ook uit Duitsland gehaald 2 jaar geleden.
Ik heb toen vriendelijk aan de stealer gevraagd of ze voor mij een uitzondering wilde maken m.b.t. de pechhulp aangezien de auto net 30k op de klok had en net in DE een beurt had gehad.
Werd niet moeilijk over gedaan en al snel kreeg ik de fel begeerde pechhulp pas.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Ik denk ook dat Lexus Breda dit vlotjes had kunnen regelen als ze dat hadden gewild..
Alle antwoorden heb ik ook nog niet, Lexus blijkbaar ook niet.
Stel dat het klopt dat ik de Duitse pechhulp kan bellen, wat betekent dit dan voor alle andere import auto's ? zijn die dan dubbel pech verzekerd, zowel in het buitenland als in Nederland ? lijkt me ook niet want je betaalt wel gewoon voor je pechhulp (net zoals bij Toyota)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Even iets anders. Ga je de auto SCM laten certificeren?
Ik moest een extra kofferklep schakelaar laten monteren (met al het aftermarketstoringgezeik van dien) voor Klasse 3.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
En áls er eens iets is (zeer onwaarschijnlijk want inderdaad Lexus = geen pech) en je belt dan die Duitse pech hulp, schakelt die op zijn beurt weer de Nederlandse pech hulp in zeker? Of is het niet zo lachwekkend? Of komen ze uit Duitsland rijden om je hier te helpen? Kun je wat :coffee::coffee: doen tijdens het wachten....:unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
SCM keuring, volgens de optielijst heeft de auto een klasse III alarmsysteem, (SCM goedgekeurd, excl. certificeringskosten) met startonderbreker, interieursensor en hellingshoeksensor.
De verzekeraar vroeg wel naar de installatie maar eiste geen certificaat.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
SCM keuring, volgens de optielijst heeft de auto een klasse III alarmsysteem, (SCM goedgekeurd, excl. certificeringskosten) met startonderbreker, interieursensor en hellingshoeksensor.
De verzekeraar vroeg wel naar de installatie maar eiste geen certificaat.

Inderdaad, maar om een SCM-certificaat te kunnen krijgen is een extra motorkapschakelaar verplicht tegenwoordig in Nederland.
 

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Bedankt voor de info, ik zal eens de verzekeringspapieren nalopen.
 

Ado

Nieuw hier
17 jul 2021
6
5
3
ik heb ook een lexus nx 300 h
uit 2017...super blij
 

Bijlagen

  • 20220311_121039.jpg
    20220311_121039.jpg
    2,6 MB · Weergaven: 44
  • 20220311_121054.jpg
    20220311_121054.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 47
  • 20220311_121101.jpg
    20220311_121101.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 53
  • 20220311_121109.jpg
    20220311_121109.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 47
  • 20220311_121116.jpg
    20220311_121116.jpg
    3,3 MB · Weergaven: 46

ErikB

Hoort erbij
23 feb 2022
53
41
18
Zoals eerder in mijn “import verhaal” :volgens Lexus NL zou mijn geïmporteerde NX dus onbeperkte Duitse pechhulp krijgen en moet ik daarvoor wel het Duitse telno bellen.
Vanochtend het nummer gebeld om te testen of dit werkelijk zo is. Na heen en weer gepraat en navraag op de achtergrond (2x) en natuurlijk doorgeven van het VIM nummer, eindelijk bevestiging: “Ja u kunt rekenen op Lexus pechhulp in Europa”
Ik stap na de grote beurt eind dit jaar wel over naar de NL pechhulp, maar wilde toch dit uitzoeken.
Nogmaals geen pluim voor de Europese Lexus service bij import, maar de pechhulp importeer je dus wel mee 😬
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Johno