CT200h Logboek - Maistah

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Het leek mij leuk om een logboek bij te houden voor mezelf en voor jullie om af en toe een kijkje te nemen. Aangezien ik geen zin heb om een website op te zetten hiervoor en een blog ook niet zo interessant is, het forum, waar mensen met een Lexus hart hun ervaringen (kunnen) delen.

Voor mij is het een lange weg geweest. Ik was in 2010 naar Geneve, waar ik de CT200h voor het eerst zag staan. Ik wist het meteen: Als ik werk krijg waar ik een leaseauto mag uitkiezen, wordt dat 'm. Dat is alweer 385 dagen geleden.

Vandaag zit ik aan mijn bureau, aftellend naar morgen. De in Oktober bestelde CT200h, luxury line met adaptieve cruise control maar geen performance dempers en geen dakraam, mag ik over 13 uur in ontvangst nemen.

Gezien mijn verwachting van tegen de 100.000km/jaar, wil ik hier een uitgebreid verhaal kwijt over mijn ervaringen, pluspunten en tegenvallers in de komende maanden/anderhalf jaar.

Je hoeft dit niet per s? te lezen, maar mocht je af en toe niks te doen hebben, leuk dat je leest!


---

CT200h - 0km - Louwman Amersfoort
Het menukaart is als het goed is gisteren ingesteld en de auto ligt nu zacht te slapen. Ik heb nu al meer genoten van het wachten op deze auto dan van mijn vorige, overgenomen auto, de Honda Civic 1.8. Echter wel jammer dat ik morgen mijn voorloopauto, de overdreven ruime Ford Mondeo station 1.6 ecoboost moet inleveren. Het is zeker een zeer fijne auto.

---
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus Rijder

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Schijnt dat de begrenzer erop zit omdat de electromotoren (tijdens het opladen denk ik) niet harder dan een bepaalde toerental mogen draaien... net een dynamo denk ik...
 

postbuz

Actief
18 mrt 2011
161
0
0
mlcoolj zei:
Schijnt dat de begrenzer erop zit omdat de electromotoren (tijdens het opladen denk ik) niet harder dan een bepaalde toerental mogen draaien... net een dynamo denk ik...

Klopt. MG2 (de elektromotor die de voorwielen aandrijft) max. 1200 t/pm en de MG1 (de "dynamo") 10.000 t/pm. Dit veroorzaakt de begrenzing.
 

renzie

Hoort erbij
4 apr 2011
58
0
0
maistah, waar blijft het beloofde 10.000 km review? ik lees deze altijd met veel belangstelling. heb je de 10.000 nog niet gehaald?

renzie
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Ik wilde em later vandaag gaan posten, maar hier komtie dan! :D

---
CT200h - 11.000km - 's Hertogenbosch

Na een aantal lange ritten en veel korte ritten heb ik na 1 maand en 2 dagen de 11.000km bereikt. Tijd voor een wat langere en inhoudrijke review. Om mee te beginnen, wat voor ritten heb ik gemaakt tot nu toe.

Langste rit
De langste rit die ik heb gemaakt was naar Praag. Volgens het navigatiesysteem 870km enkele afstand. We gingen met z'n 4en met ieder een weekendtas. In eerste instantie dacht ik; had ik die Mondeo station nog maar.. En toch gingen we met z'n 4en prima in de auto. De weekendtassen pasten net in de achterbak. De schoenen en jassen konden onder het klepje, samen met de felgekleurde hesjes. Ik ben 1m87 en zat voor het grootste deel achter het stuur. Ok, ik zat niet in mijn ideale 'lean back' positie, maar ik zat zeker comfortabel. Het stuur kwam net niet tegen mijn benen aan en ik had na de rit geen last van mijn rug/benen. Achter mij zat iemand van 1m 80 die daar, volgens hemzelf, ook prima zat. Aan de andere kant zaten ook 2 mensen van beiden 1m80 of langer. Dat ging allemaal prima.

Door Duitsland rijden had zijn voordelen en nadelen;

Voordelen:
- Als je 190 rijdt, is de auto net zo stabiel als bij 120
- De cruise control kan worden ingesteld op 190 (tja, op zondag kan het nou eenmaal)
- Cabine is nog steeds relatief stil. Ik vergelijk dan met de IS200 die ik had, Mondeo station, Civic hatchback en Civic hybride

Nadelen:
- Je rijdt 1 op 9. Dit is minder prettig met de kleine tank die je hebt
- Begrensd op 192km/u op de teller

Ik moet zeggen, de voordelen overtreffen de nadelen flink.

Over de navigatie had ik ook niet veel te klagen. De meeste wegen waren bekend. Dus mijn vorige argumenten over de verouderde navigatiekaarten neem ik even terug. Ik had er i.i.g. geen moeite mee. Ook was het verdomd handig dat alle afgesloten wegen in Praag (door wegwerkzaamheden) bekend waren in het systeem en ik direct een alternatieve route kreeg aangeboden. Ideaal is dat, vooral in een stad waar je best onbekend bent.

Dagelijkse rit
De meeste dagen rijd ik van Amersfoort naar Den Haag en terug. Dit is een kleine 190km/dag voor werk. Ik moet zeggen, ik geniet van het comfort waar ik in rijd. Ik kom best uitgerust aan op mijn bestemming. De adaptieve cruise control gebruik ik ook regelmatig aangezien ik om 06:00 vertrek. Lekker rustig op de weg, achter een auto hangen die normaal rijdt. Als ik gewoon 120 rijd en normaal optrek, normaal in de stad rijd enz. haal ik 5,0L - 5,2L op 100km. Dus ik sta wel elke 2 of 2,5 dagen te tanken. Wat mij brengt tot nog een nadeel; opbergvakken. Er zijn gewoon te weinig vakjes in de auto waar ik mijn spullen kan bewaren.

Voordelen voor dagelijkse ritten:
- Geluidsinstallatie is subliem. Ik heb veel muziek op CD's (en dan geen MP3) en thuis heb ik geen geluidssysteem die aan de Mark Levinson tipt
- De stoelen zijn erg comfortabel
- Adaptieve Cruise Control biedt optimaal comfort

Nadelen:
- Te weinig opbergvakken. Ik moet alles in mijn armsteunvak gooien; pasjes, kleingeld (dat klein houdertje is ook niks), usb sticks, bonnetjes, pen, kabels. Ik vind het echt een groot nadeel.
- Tankinhoud is te weinig. Ik rijd 1 op 20, maar als het reservelampje na +/-30 liter al gaat branden, rijd ik niet meer zo comfortabel.

Korte ritten
Ritjes van 5-30 km zijn ook zeer comfortabel ben ik van mening. Je verbruik in de stad is laag en de auto stuurt heerlijk. De strakke vering geeft je tenminste wat rijervaring. Ik heb in Punto Evo's, Polo BM's en MiTo's gereden van collega's en alle auto's lijken te zweven op de weg. Bah... Ok, als een echte autoliefhebber rijd ik nu wel een Hybride, maar er zijn momenten dat het voelt als een leuke sportieve auto.

De keyless entry en startsysteem maken het leven ook weer wat makkelijker. Ik mis alleen dat als je de keyless entry van de bestuurderskant gebruikt, de rest van de deuren niet van het slot af gaan. Terwijl als je keyless van de passagierskant instapt, alle deuren ontgrendelen.

Ook mag van mij de spraakherkenning worden uitgebreid. Het zou verdomd handig zijn om de audio input te kiezen per spraakherkenning, straatnamen inspreken, telefoonnummers 'intoetsen' en de optie van het 'Invoeren of Annuleren' inspreken na het instellen van een bestemming weg te halen.

Al met al waren de eerste 11.000km erg comfortabel. De CVT begint ook weer te wennen.

Mijn huidige cijfer voor de auto: 8,0

Next update: 15.000km i.v.m. onderhoud. Kijken of ze het premiumgevoel daar weten te behouden.

---

Ooh, even een toevoegingkje, dit haalde ik van de week toen ik bovenaan een heuvelachtig gebied had getankt en vervolgens 35km had gereden met gemiddeld 45km/u ofzo.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
misschien valt het in te stellen dat alle deuren open gaan als je keyless gebruikt bij het instappen aan de bestuurderskant?
 

Bas36

Hoort erbij
7 mrt 2011
61
0
6
Leuk stukje om te lezen!! Ik ben blij dat jij zo'n tevreden berijder bent. Ik hoop vanaf juni te kunnen gaan genieten :mrgreen:
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
mlcoolj zei:
misschien valt het in te stellen dat alle deuren open gaan als je keyless gebruikt bij het instappen aan de bestuurderskant?

Yep, kan via het settings menu ingesteld worden.

Pagina 641
Portiervegrendeling
- Driver door linked unlock. Alle portieren worden automatsch ontgrendeld wanneer het bestuurdersportier wordt geopend.

Defaultwaarde is uit.
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
mlcoolj zei:
and there you have it, Maistah! Thanks twcoolen!

Ach ja, op de hotelkamer in NY 's avonds genoeg tijd over om de PDF manual op de iPad te lezen, zodat ik goed voorbereid ben voor vrijdag. :)

Ik was toevallig alle settings aan het doorlezen om te kijken welke ik aan de dealer moet overlaten. Deze setting is toevallig zelf in te stellen.
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Thanks voor de info :D

Ik kan mijn handleiding niet meer gebruiken. Krijg steeds het 'formatteer de schijf' berichtje as ik de stick probeer te gebruiken. Vandaar nog geen RTFM ;)
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Maistah zei:
Thanks voor de info :D

Ik kan mijn handleiding niet meer gebruiken. Krijg steeds het 'formatteer de schijf' berichtje as ik de stick probeer te gebruiken. Vandaar nog geen RTFM ;)

Als ik terug ben kan ik hem wel doormailen via yousendit.com. Moet je alleen even het emailadres PM'en.
 

GranTurismo

Nieuw hier
2 mei 2011
21
0
0
Maistah, tijdens zo'n Autobahn-rit met 190 op de cruise, draait de benzinemotor dan ook die 5000rpm of gaat 'ie daar dan overheen?
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
GranTurismo zei:
Maistah, tijdens zo'n Autobahn-rit met 190 op de cruise, draait de benzinemotor dan ook die 5000rpm of gaat 'ie daar dan overheen?


Het verbruik zal dan toch wel veel hoger liggen dan 1 op 20 (o.i.d.). Ben benieuwd wat je verbruik is na zo'n rit op "top snelheid".

Robbert
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Op een zondag op de autobahn, volgegooid en dan bijna ongestoord, op 6km wegwerkzaamheden na, vol geplankt, 10,4L/100km

En dan sta je dus na 350km opje reservelampje. Je bent echter wel bijna 2 uur verder :D